Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Vart ska vi? Hafjell, Oppdal, Kvittfjell...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="larchii" data-source="post: 1236112" data-attributes="member: 155809"><p>Tjena! Jag har varit i Oppdal ganska mycket (bott en kort period också) och tycker att det är ganska nice faktiskt. Det är en vanlig stad, skidort och landsbygd i ett, vilket gör det lite speciellt. </p><p></p><p>För att ta sig till Oppdal så är det väldigt smidigt med tåg, då Oppdal station ligger längs med Oslo - Trondheim-sträckan. Enda nackdelen är att, om man tar nattåget från Oslo, så går man av typ 04:30 på morgonen. Men det finns såklart dagtåg också, vilket kan vara fint då man bl.a passerar Dovrefjell med tåget. </p><p></p><p>För Ski in/out-boende och utan bil så bor man nog bäst i Vangslia (som är huvuddelen av systemet), eller Hovden. Bor ni i Stølen får ni kanske lite väl långt till matbutiker och centrum (även om det går buss). Om jag minns rätt går skidbussen bara på helger, samt vecka 8 (sportlov) och påsklovet. </p><p></p><p>Systemet i sig är uppdelat på fyra berg, och i mars ska du regel kunna ta dig mellan systemen med skidor på fötterna. Tidigt och sent på säsongen kan det vara för lite snö mellan systemen. På 80-talet var Oppdal kanske Norges bästa och modernaste skidanläggning, men efter det har det stått still ganska mycket, fram till för något år sedan. I Vangslia har man byggt en ny stollift, som de i sommar kommer förlänga upp till Vangshø, vilket kommer att bli väldigt bra för systemet. </p><p></p><p>Angående skidåkningen och offpiste så tycker jag att det finns en del trevligt att åka på. </p><p></p><p><strong>Vangslia</strong></p><p>Ytan ovanför nya stolsliften (som byggs ut och kommer att fortsätta längre upp) eller vid sidan om de 2 ankarliftarna som går längre upp erbjuder öppna ytor som brukar kunna erbjuda bra snö. Hudar man upp 10-15 min förlänger man åket. Håller man skiers left så kan man fortsätta ner i skogen där all snö brukar landa. Avslutas med transport (pist 43) tillbaka till antingen Vangslia eller bort mot Hovden. Alternativt kör man ner i ravinen mellan Vangshø och Ådalen och hamnar vid liften vid Ådalen. </p><p></p><p><strong>Ådalen </strong></p><p>Vid snöfall har man fina öppna ytor på bägge sidor om ankarliften och pisten (41). Eller så kör man ner i ravinen vid pist (42), kort åk men brukar ligga massor av snö där. Vill man förlänga det åket hudarna man upp 5 min på Prestauran. Eller så kör man ravinen mellan Vangshø och Ådalen härifrån också.</p><p></p><p><strong>Hovden</strong></p><p>Har det snöat under natten och liften går på morgonen ska man se till att vara här först. Öppna ytor vid toppen av liften. Vid nysnö pistar de inte huvudbacken, så kan vara ganska nice att ta något åk där innan det bli uppkört. Annars är det backarna 23 och 24 som gäller. De pistas aldrig men de är röjda från sly och skit. Och såklart överallt i skogen annars. Ibland kan baksidan av Hovden (ner mot Vangslia) också erbjuda bra åkning. Sen fortsätter man ner i skogen (samma skogsravin som beskrivit i Vangslia fast från andra sidan) och hamnar på transporten antingen tillbaka till Hovden eller till Vangslia.</p><p></p><p><strong>Stølen</strong></p><p>Vid snöstorm och hård vind från väst, då är det hit man tar sig då allt annat är stängt. Ganska flackt men skogen erbjuder lä och bra snö. Finns en ravin skiers left från toppen, brukar finnas snö men ganska flackt. 5minuter på hudar så kan man förlänga och förbranta åket. Annars bra område för barnfamiljer, då toppen här är väldigt flack. Så åker man med barn kan man få långa åk ändå. </p><p>Tar man toppliften upp kan man få ett riktigt fint åk vid rätt förhållanden från Kinnpiken. Tar kanske en halvtimme att gå, plus att man behöver taxi tillbaka till liftarna, men är man entusiast så kan det rekommenderas vid bra snö. </p><p></p><p><strong>Toppturer</strong></p><p>Från toppen av alla liftar i systemet kan man ta en topptur upp till Blåøret. Ganska meningslöst egentligen då det är superflackt, men om man vill förlänga dagen kan man ta sista liften upp och få lite fin utsikt om inte annat. </p><p></p><p>Har ni tillgång till bil och vill göra rena toppturer har man en del fint i området. Storhornet vid Gjevilvatnet är en superenkel men fin tur med fin utsikt över Trollheimen (skippar man toppen och siktar på brantare terräng till vänster så kan det bli lite mer intressant). </p><p></p><p>Kör man 40 min så kan man ta sig till Storlidalen som erbjuder en rad olika alternativ. Kör du en 1-1.5h så kommer du till Sunndalsøra och dalarna kring där, då har du toppturer i världsklass och åk på upp till 1600 höjdmeter. Øksendalen är ett av mina favoritområden, samt Innerdalen och Jordalsgrenda också som erbjuder storslagna turer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="larchii, post: 1236112, member: 155809"] Tjena! Jag har varit i Oppdal ganska mycket (bott en kort period också) och tycker att det är ganska nice faktiskt. Det är en vanlig stad, skidort och landsbygd i ett, vilket gör det lite speciellt. För att ta sig till Oppdal så är det väldigt smidigt med tåg, då Oppdal station ligger längs med Oslo - Trondheim-sträckan. Enda nackdelen är att, om man tar nattåget från Oslo, så går man av typ 04:30 på morgonen. Men det finns såklart dagtåg också, vilket kan vara fint då man bl.a passerar Dovrefjell med tåget. För Ski in/out-boende och utan bil så bor man nog bäst i Vangslia (som är huvuddelen av systemet), eller Hovden. Bor ni i Stølen får ni kanske lite väl långt till matbutiker och centrum (även om det går buss). Om jag minns rätt går skidbussen bara på helger, samt vecka 8 (sportlov) och påsklovet. Systemet i sig är uppdelat på fyra berg, och i mars ska du regel kunna ta dig mellan systemen med skidor på fötterna. Tidigt och sent på säsongen kan det vara för lite snö mellan systemen. På 80-talet var Oppdal kanske Norges bästa och modernaste skidanläggning, men efter det har det stått still ganska mycket, fram till för något år sedan. I Vangslia har man byggt en ny stollift, som de i sommar kommer förlänga upp till Vangshø, vilket kommer att bli väldigt bra för systemet. Angående skidåkningen och offpiste så tycker jag att det finns en del trevligt att åka på. [B]Vangslia[/B] Ytan ovanför nya stolsliften (som byggs ut och kommer att fortsätta längre upp) eller vid sidan om de 2 ankarliftarna som går längre upp erbjuder öppna ytor som brukar kunna erbjuda bra snö. Hudar man upp 10-15 min förlänger man åket. Håller man skiers left så kan man fortsätta ner i skogen där all snö brukar landa. Avslutas med transport (pist 43) tillbaka till antingen Vangslia eller bort mot Hovden. Alternativt kör man ner i ravinen mellan Vangshø och Ådalen och hamnar vid liften vid Ådalen. [B]Ådalen [/B] Vid snöfall har man fina öppna ytor på bägge sidor om ankarliften och pisten (41). Eller så kör man ner i ravinen vid pist (42), kort åk men brukar ligga massor av snö där. Vill man förlänga det åket hudarna man upp 5 min på Prestauran. Eller så kör man ravinen mellan Vangshø och Ådalen härifrån också. [B]Hovden[/B] Har det snöat under natten och liften går på morgonen ska man se till att vara här först. Öppna ytor vid toppen av liften. Vid nysnö pistar de inte huvudbacken, så kan vara ganska nice att ta något åk där innan det bli uppkört. Annars är det backarna 23 och 24 som gäller. De pistas aldrig men de är röjda från sly och skit. Och såklart överallt i skogen annars. Ibland kan baksidan av Hovden (ner mot Vangslia) också erbjuda bra åkning. Sen fortsätter man ner i skogen (samma skogsravin som beskrivit i Vangslia fast från andra sidan) och hamnar på transporten antingen tillbaka till Hovden eller till Vangslia. [B]Stølen[/B] Vid snöstorm och hård vind från väst, då är det hit man tar sig då allt annat är stängt. Ganska flackt men skogen erbjuder lä och bra snö. Finns en ravin skiers left från toppen, brukar finnas snö men ganska flackt. 5minuter på hudar så kan man förlänga och förbranta åket. Annars bra område för barnfamiljer, då toppen här är väldigt flack. Så åker man med barn kan man få långa åk ändå. Tar man toppliften upp kan man få ett riktigt fint åk vid rätt förhållanden från Kinnpiken. Tar kanske en halvtimme att gå, plus att man behöver taxi tillbaka till liftarna, men är man entusiast så kan det rekommenderas vid bra snö. [B]Toppturer[/B] Från toppen av alla liftar i systemet kan man ta en topptur upp till Blåøret. Ganska meningslöst egentligen då det är superflackt, men om man vill förlänga dagen kan man ta sista liften upp och få lite fin utsikt om inte annat. Har ni tillgång till bil och vill göra rena toppturer har man en del fint i området. Storhornet vid Gjevilvatnet är en superenkel men fin tur med fin utsikt över Trollheimen (skippar man toppen och siktar på brantare terräng till vänster så kan det bli lite mer intressant). Kör man 40 min så kan man ta sig till Storlidalen som erbjuder en rad olika alternativ. Kör du en 1-1.5h så kommer du till Sunndalsøra och dalarna kring där, då har du toppturer i världsklass och åk på upp till 1600 höjdmeter. Øksendalen är ett av mina favoritområden, samt Innerdalen och Jordalsgrenda också som erbjuder storslagna turer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Vart ska vi? Hafjell, Oppdal, Kvittfjell...
Tillbaka
Topp