Vart ska vi? Hafjell, Oppdal, Kvittfjell...

fati

Aktiv medlem
Hejsan,

söker lite inspiration. Såhär ser önskemålen/ förutsättningar ut:

- Sverige eller Norge
- Troligtvis blir det vecka 10 och 11
- 6 personer, 4 vuxna, 2 barn (1 och 4, 4 åringen åker själv nerför röda backar, 1 åring är hemma/ vandra runt med en av oss)
- 3 av oss vill gärna köra lite offpist, behövs inte orörd puder, men lite skog och öppna slutningar ska det vara
- 2 av oss turar, så gärna lite småturer i närheten (tex var vi på städjan i år...). Så typ turer med 1 tim uppför eller nåt.
- 2 veckor, 2 skidorter som ska vara hyfsat nära (tex. var vi i Stöten och Idre i år)
- Vi vill helst åker tåg.
- Absoluta krav: Ski in - Ski out boende till rimligt pris
- Storleken av systemet är inte så viktigt. Gausta, Stöten, Idre osv var alltid fullt tillräckligt.
- Vi vill testa orter vi inte var innan, så detta går bort: Gausta, Trysil, Stöten, Sälen, Idre, Åre
- Vi utgår från Göteborg

Så, vart ska vi?
De här började vi tittar på: Oppdal, Hafjell, Kvittfjell, Skeikampen.

Känns som Hafjell + Kvittfjell eller Oppdal kan vara bra? Då få man en vecka med piståkning plus en vecka med lite mera offpist?

Hur är det med Voss och Myrkdalen? Mycket regn i mars?

Tackar för input!

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Var åker ni ifrån?
Spontant känns det som riksgränsen- Björkliden är ett alternativ (om tåg var viktigt)

Oppdal, voss och Myrkdalen låter lockande, men med småbarn i bilen…?

fati

Aktiv medlem
Vi åker från Göteborg. Hoppas ju att de få ordning på Gbg- Oslo igen. Då är Norge "närmare" än Sverige med tåg.

Edit: La till det i första inlägget också. Inte ovikitgt ;).

KaitsuH

Aktiv medlem
Björli kunde också vara ett alternativ? Jag har varit där bara en dag, men bra fallhöjd, bra pister, inte mycket folk och lätt lift nära offpist.

larchii

Aktiv medlem
Tjena! Jag har varit i Oppdal ganska mycket (bott en kort period också) och tycker att det är ganska nice faktiskt. Det är en vanlig stad, skidort och landsbygd i ett, vilket gör det lite speciellt.

För att ta sig till Oppdal så är det väldigt smidigt med tåg, då Oppdal station ligger längs med Oslo - Trondheim-sträckan. Enda nackdelen är att, om man tar nattåget från Oslo, så går man av typ 04:30 på morgonen. Men det finns såklart dagtåg också, vilket kan vara fint då man bl.a passerar Dovrefjell med tåget.

För Ski in/out-boende och utan bil så bor man nog bäst i Vangslia (som är huvuddelen av systemet), eller Hovden. Bor ni i Stølen får ni kanske lite väl långt till matbutiker och centrum (även om det går buss). Om jag minns rätt går skidbussen bara på helger, samt vecka 8 (sportlov) och påsklovet.

Systemet i sig är uppdelat på fyra berg, och i mars ska du regel kunna ta dig mellan systemen med skidor på fötterna. Tidigt och sent på säsongen kan det vara för lite snö mellan systemen. På 80-talet var Oppdal kanske Norges bästa och modernaste skidanläggning, men efter det har det stått still ganska mycket, fram till för något år sedan. I Vangslia har man byggt en ny stollift, som de i sommar kommer förlänga upp till Vangshø, vilket kommer att bli väldigt bra för systemet.

Angående skidåkningen och offpiste så tycker jag att det finns en del trevligt att åka på.

Vangslia
Ytan ovanför nya stolsliften (som byggs ut och kommer att fortsätta längre upp) eller vid sidan om de 2 ankarliftarna som går längre upp erbjuder öppna ytor som brukar kunna erbjuda bra snö. Hudar man upp 10-15 min förlänger man åket. Håller man skiers left så kan man fortsätta ner i skogen där all snö brukar landa. Avslutas med transport (pist 43) tillbaka till antingen Vangslia eller bort mot Hovden. Alternativt kör man ner i ravinen mellan Vangshø och Ådalen och hamnar vid liften vid Ådalen.

Ådalen
Vid snöfall har man fina öppna ytor på bägge sidor om ankarliften och pisten (41). Eller så kör man ner i ravinen vid pist (42), kort åk men brukar ligga massor av snö där. Vill man förlänga det åket hudarna man upp 5 min på Prestauran. Eller så kör man ravinen mellan Vangshø och Ådalen härifrån också.

Hovden
Har det snöat under natten och liften går på morgonen ska man se till att vara här först. Öppna ytor vid toppen av liften. Vid nysnö pistar de inte huvudbacken, så kan vara ganska nice att ta något åk där innan det bli uppkört. Annars är det backarna 23 och 24 som gäller. De pistas aldrig men de är röjda från sly och skit. Och såklart överallt i skogen annars. Ibland kan baksidan av Hovden (ner mot Vangslia) också erbjuda bra åkning. Sen fortsätter man ner i skogen (samma skogsravin som beskrivit i Vangslia fast från andra sidan) och hamnar på transporten antingen tillbaka till Hovden eller till Vangslia.

Stølen
Vid snöstorm och hård vind från väst, då är det hit man tar sig då allt annat är stängt. Ganska flackt men skogen erbjuder lä och bra snö. Finns en ravin skiers left från toppen, brukar finnas snö men ganska flackt. 5minuter på hudar så kan man förlänga och förbranta åket. Annars bra område för barnfamiljer, då toppen här är väldigt flack. Så åker man med barn kan man få långa åk ändå.
Tar man toppliften upp kan man få ett riktigt fint åk vid rätt förhållanden från Kinnpiken. Tar kanske en halvtimme att gå, plus att man behöver taxi tillbaka till liftarna, men är man entusiast så kan det rekommenderas vid bra snö.

Toppturer
Från toppen av alla liftar i systemet kan man ta en topptur upp till Blåøret. Ganska meningslöst egentligen då det är superflackt, men om man vill förlänga dagen kan man ta sista liften upp och få lite fin utsikt om inte annat.

Har ni tillgång till bil och vill göra rena toppturer har man en del fint i området. Storhornet vid Gjevilvatnet är en superenkel men fin tur med fin utsikt över Trollheimen (skippar man toppen och siktar på brantare terräng till vänster så kan det bli lite mer intressant).

Kör man 40 min så kan man ta sig till Storlidalen som erbjuder en rad olika alternativ. Kör du en 1-1.5h så kommer du till Sunndalsøra och dalarna kring där, då har du toppturer i världsklass och åk på upp till 1600 höjdmeter. Øksendalen är ett av mina favoritområden, samt Innerdalen och Jordalsgrenda också som erbjuder storslagna turer.

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
Tack för ett fantastikst svar! Låter ju ändå som att Oppdal kan vara ett bra alternativ. Natttågsproblemet upptäckte jag redan. Men det ska väl bara tar typ 9-10 tim från Göteborg. Så bra hanterbart med småbarnen i tåg.

Vi få ser om svärföräldrarna vill tar bilen, skulle ju underlättar med mat osv.

larchii

Aktiv medlem
Tack för ett fantastikst svar! Låter ju ändå som att Oppdal kan vara ett bra alternativ. Natttågsproblemet upptäckte jag redan. Men det ska väl bara tar typ 9-10 tim från Göteborg. Så bra hanterbart med småbarnen i tåg.

Vi få ser om svärföräldrarna vill tar bilen, skulle ju underlättar med mat osv.
Bara skoj :)

Kanske ska påpeka att även om det är uppdelat på fyra berg så är det ju inte superstort alltså. Sälen totalt är ju t.ex större och har mycket mer nedfarter. Men det som finns tycker jag ju är bättre. Sen kanske man också ska tillägga att när jag bodde där så kanske man åkte 1-3h per dag beroende på väder och jobb. Hur det känns att maximera en vecka eller två vet jag inte, kanske känns litet då? Annars upplever jag att det är väldigt lite folk på veckodagar, om man räknar bort v.8 och påsklovet (även om det är bra mycket färre folk än valfri Skistar-ort). På helger kommer det en del folk från Trondheim osv, som har hytte i Oppdal, men blir sällan kö ändå. Enda kön som kan bli är vid nya stolliften i Vangslia. Många åker längdskidor istället, vilket också finns mycket och fina spår i området.

Såg nu att ni ville kombinera med en vecka på närliggande skidort, det kanske blir svårare. Dombås ligger ju nära, men det är nog inget ställe man hänger på en vecka, även om Marcus Kleveland kommer därifrån :) Å andra sidan passerar man väl Lillehammer/Hafjell på vägen med tåget?

Annars ligger ju Hemsedal relativt nära Göteborg också, det är ju större än Oppdal. Går dock inga tåg dit, men i mars går det en jäkla massa bussar dit från Gbg, med t.ex Resdax. Å andra sidan har jag aldrig sett några barnfamiljer på de bussarna...

PisteCarver

Aktiv medlem
Blev sugen på Oppdal efter att ha läst inläggen här.:)
Tittade på liftkartan och det ser ju trevligt ut:
- Bra fallhöjd
- Långa liftar och nerfarter
- Söderläge (vilket är trevligt i t ex februari på nordliga breddgrader)
- Huvudsak öppen terräng (vilket jag gillar)
- Skidsystemet utbrett över ett större område

Långt att köra från Skåne, men inte värre än Funäsfjällen. Ser också att vägen dit passerar Hafjell/Kvitfjell, kanske en vecko-kombo kan vara något?
Ni som har provat både Hafjell och Kvitfjell, vilket rekommenderar ni för bra piståkning och pistnära offpist (utan hajk)?
Hafjell ser större ut, men verkar i huvudsak bestå av upphuggna flacka pister i skog, medan Kvitfjell är mer öppen och utmanande terräng?

larchii

Aktiv medlem
Blev sugen på Oppdal efter att ha läst inläggen här.:)
Tittade på liftkartan och det ser ju trevligt ut:
- Bra fallhöjd
- Långa liftar och nerfarter
- Söderläge (vilket är trevligt i t ex februari på nordliga breddgrader)
- Huvudsak öppen terräng (vilket jag gillar)
- Skidsystemet utbrett över ett större område

Långt att köra från Skåne, men inte värre än Funäsfjällen. Ser också att vägen dit passerar Hafjell/Kvitfjell, kanske en vecko-kombo kan vara något?
Ni som har provat både Hafjell och Kvitfjell, vilket rekommenderar ni för bra piståkning och pistnära offpist (utan hajk)?
Hafjell ser större ut, men verkar i huvudsak bestå av upphuggna flacka pister i skog, medan Kvitfjell är mer öppen och utmanande terräng?

Hehe sålde in Oppdal bra alltså. 😅 Ska passa på att nämna några fler saker, som är högst personliga åsikter.

Enligt mig består centrum av parkering och ett litet shoppingcentrum samt ett fåtal restauranger. Dock är det ganska ny/ombyggt och inte helt ocharmigt men inte alls som Åre eller valfri alpby i mysighet. Finns å andra sidan bio, simhall, ny klätterhall, Elgiganten och t.o.m Biltema. Vidare är hytte-områdena ganska mysiga, och landsbygden runt omkring är fin. I Hovden går backen t.ex genom en bondgård med kor som muar.

Den grejen som stör mig mest är dock att de är ganska icke-digitaliserade. Finns mycket att säga om Skistar men jag tycker de är duktiga på att få ut info om öppna/stängda backar och liftar i sina digitala kanaler. I Oppdal får man chansa varje morgon om liften går eller inte, speciellt om man är sugen på Hovden. Har varit en handfull gånger efter snöfall jag knallat bort till Hovden för att va först upp för att inse att liften står stilla.

Nu överlämnar jag tråden till någon annan som får sälja in Hafjell istället. 😅

PisteCarver

Aktiv medlem
Hehe sålde in Oppdal bra alltså. 😅 Ska passa på att nämna några fler saker, som är högst personliga åsikter.

Enligt mig består centrum av parkering och ett litet shoppingcentrum samt ett fåtal restauranger. Dock är det ganska ny/ombyggt och inte helt ocharmigt men inte alls som Åre eller valfri alpby i mysighet. Finns å andra sidan bio, simhall, ny klätterhall, Elgiganten och t.o.m Biltema. Vidare är hytte-områdena ganska mysiga, och landsbygden runt omkring är fin. I Hovden går backen t.ex genom en bondgård med kor som muar.

Den grejen som stör mig mest är dock att de är ganska icke-digitaliserade. Finns mycket att säga om Skistar men jag tycker de är duktiga på att få ut info om öppna/stängda backar och liftar i sina digitala kanaler. I Oppdal får man chansa varje morgon om liften går eller inte, speciellt om man är sugen på Hovden. Har varit en handfull gånger efter snöfall jag knallat bort till Hovden för att va först upp för att inse att liften står stilla.

Nu överlämnar jag tråden till någon annan som får sälja in Hafjell istället. 😅
Här läst en del om "pigtråd" (taggtråd) i Oppdal, att man måste vara försiktig utanför pisten?
Man vill ju inte braka in i ett taggtrådsstängsel när man åker skidor.😨

fati

Aktiv medlem
Kombo Hafjell/Kvittfjell och Oppdal verkar mest intressant för oss också. "Icke-digitaliserade" tycker jag låter rätt bra ;).

Själv ska jag väntar lite hur det blir med Tåg Göteborg-Oslo, är väl banarbeten i gång. Man få inga förbindelser just nu, bara buss.

Bil blir långt. Men fram till Dovrefjell är det ju bra vägar... och sen är det inte långt kvar. Men jag vill egentligen åker tåg.

Nån som har nån uppfattning om vädret i Voss/ Myrkdalen i Mars?

//Fabian

zzzchrille

Medlem
Kombo Hafjell/Kvittfjell och Oppdal verkar mest intressant för oss också. "Icke-digitaliserade" tycker jag låter rätt bra ;).

Själv ska jag väntar lite hur det blir med Tåg Göteborg-Oslo, är väl banarbeten i gång. Man få inga förbindelser just nu, bara buss.

Bil blir långt. Men fram till Dovrefjell är det ju bra vägar... och sen är det inte långt kvar. Men jag vill egentligen åker tåg.

Nån som har nån uppfattning om vädret i Voss/ Myrkdalen i Mars?

//Fabian
Hej,

Trevligt med en norsk tur, vi bodde många år i Oslo och åkte runt ganska mycket. På östlandet händer inte mycket förrän Oppdal, så om ni vill ha tillgång till offpist/turande så är det hit ni åker. Fin beskrivning ovan.

Gällande Hafjell/Kvitfjell bjuder de endast på piståkning. Det är ganska stora fallhöjder i dessa system, men de börjar på låg höjd. Inget högfjäll, och verkligen frodig granskog. I stort sett inget urglesat, så här är det riktigt bra, men endast pist, som gäller.

På Skeikampen får man en bättre fjällkänsla, men högfjället är flackt. Här är det dessutom finfina längdförhållanden. Kräver väl bil, men går säkert bussar från Lillehammer.

Myrkdalen var vårt favoritställe med mycket nederbörd. Eftersom vi bodde i Oslo var det enkelt att åka med kort varsel, här kommer det mycket nederbörd. Fantastiska friåkningsmöjligheter, lättåtkomligt från lift och korta hajker. Risken är temperaturen, blir sällan rejält kallt och det kan fort slå om till plusgrader. Mars eller januari spelar inte så stor roll, beror vad som kommer in från Nordsjön. Tåg mot Bergen (fantastisk tågresa över Vidda), hoppa av i Voss och taxi till Myrk.

Om ni ändå ska åka inåt landet är ju Hemsedal bra, här finns mycket att utforska. Inlandsklimat med kallare temperaturer. Ingen tågförbindelse.

Geilo är också trevligt, hit kan ni ta tåget. Samma inlandsklimat som Hemsedal, men inte lika dramatisk natur.

Gaustablikk är litet och håller inte en vecka, men Gaustatoppen är ju en fin topptur.

Har ni två veckor och tänker er byte av ortskulle ni kunna förflytta er lite längre och inte nödvändigtvis hålla er på östlandet. Självklart enklare med bil, tåg begränsar möjligheterna. Jag skulle också strunta i åkning på helgerna då det fort blir trångt med helgturister. Då är det kanske klokare att göra förflyttningen mellan orterna. De norska anläggningarna är relativt tunt besökta i veckorna mellan loven så det blir bättre tillgänglighet för er. Observera också att flera system stänger annandag påsk (Norge har bara en påsklovsvecka och efter påsk avslutas säsongen).

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Hej,

Trevligt med en norsk tur, vi bodde många år i Oslo och åkte runt ganska mycket. På östlandet händer inte mycket förrän Oppdal, så om ni vill ha tillgång till offpist/turande så är det hit ni åker. Fin beskrivning ovan.

Gällande Hafjell/Kvitfjell bjuder de endast på piståkning. Det är ganska stora fallhöjder i dessa system, men de börjar på låg höjd. Inget högfjäll, och verkligen frodig granskog. I stort sett inget urglesat, så här är det riktigt bra, men endast pist, som gäller.

På Skeikampen får man en bättre fjällkänsla, men högfjället är flackt. Här är det dessutom finfina längdförhållanden. Kräver väl bil, men går säkert bussar från Lillehammer.

Myrkdalen var vårt favoritställe med mycket nederbörd. Eftersom vi bodde i Oslo var det enkelt att åka med kort varsel, här kommer det mycket nederbörd. Fantastiska friåkningsmöjligheter, lättåtkomligt från lift och korta hajker. Risken är temperaturen, blir sällan rejält kallt och det kan fort slå om till plusgrader. Mars eller januari spelar inte så stor roll, beror vad som kommer in från Nordsjön. Tåg mot Bergen (fantastisk tågresa över Vidda), hoppa av i Voss och taxi till Myrk.

Om ni ändå ska åka inåt landet är ju Hemsedal bra, här finns mycket att utforska. Inlandsklimat med kallare temperaturer. Ingen tågförbindelse.

Geilo är också trevligt, hit kan ni ta tåget. Samma inlandsklimat som Hemsedal, men inte lika dramatisk natur.

Gaustablikk är litet och håller inte en vecka, men Gaustatoppen är ju en fin topptur.

Har ni två veckor och tänker er byte av ortskulle ni kunna förflytta er lite längre och inte nödvändigtvis hålla er på östlandet. Självklart enklare med bil, tåg begränsar möjligheterna. Jag skulle också strunta i åkning på helgerna då det fort blir trångt med helgturister. Då är det kanske klokare att göra förflyttningen mellan orterna. De norska anläggningarna är relativt tunt besökta i veckorna mellan loven så det blir bättre tillgänglighet för er. Observera också att flera system stänger annandag påsk (Norge har bara en påsklovsvecka och efter påsk avslutas säsongen).
Tack för en utförlig beskrivning.
Hur tycker du Norefjell står sig bland dessa?

Och Voss vs Myrkdalen?

PisteCarver

Aktiv medlem

Och Voss vs Myrkdalen?
Det finns lite tips här om Norefjell:
Jag har som jag nämnt tidigare åkt där några dagar, och det är främst ett piståkarställe. Den stora fallhöjden kan man bara utnyttja på pist, och den branta åkningen är den som går ner mot dalen från den långa expressliften med 600 fhm, också bara pist tror jag. Det var här man körde OS 1952.
Offpist finns uppe vid Ravnåsliften ovanför trädgränsen.
Kanske också på sydsidan från kalfjället ner mot Högfjellshotellet, kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut i terrängen utanför pisten.
I Norefjell finns den branta åkningen under trädgränsen och kalfjället är flackt. Jag tycker att systemet är för litet för en veckas åkning.
Bilden nedan är nerifrån Noresund och man ser hela fallhöjden på 1000 meter upp till Ravnås.
1. Ravnåsliften
2. Sydsidan ovanför Högfjellshotellet syns inte på den här bilden (finns två släpliftar där).
3. Piståkningen ner mot Noresund är riktigt bra.
1628581729867.png

EDIT: Du har från Östersund betydligt längre till Norefjell än vad jag har från Skåne!

Senast ändrad:

zzzchrille

Medlem

Och Voss vs Myrkdalen?
Har bara varit på Norefjell över dagen, skulle aldrig lägga en vecka, eller ens tre dagar här. Samma problem som i Kvitfjell/Hafjell - fallhöjden börjar långt ner och endast liten del flackt högfjäll. Då skulle jag hellre åka till Kvitfjell och ta någon dag i vardera systemet i närheten (Kvitfjell/Hafjell/Skeikampen).

Voss vs Myrk så är Voss enklare att ta sig till med tåg (Bergensbanen från Oslo), det är ju en liten stad med allt utbud. Myrk är en resort. Men Myrk har säkrare förhållanden, ligger högre och längre in i fjällmassivet. Jag väljer alltid Myrkdalen och kanske tar en dag i Voss, eller varför inte en skidfri dag i Bergen. Borde gå bussar med dagliga avgångar åt båda håll. Har du trasslat dig till Myrkdalen kan man ju också värdera Sogndal, men det är nog en utmaning om man inte åker bil. Generellt sett är ”train-around-Norway” på vintern för alpinåkning en rejäl utmaning om man inte vill gå på tur (alltså riktig tur, inte utförsfokuserad). Vill man gå fjälltur hoppar man av tåget i Dovre eller Finse.

larchii

Aktiv medlem
Oppdal får färdigt en ny stollift i december som ger möjligheter till mycke mer offpist. https://www.friflyt.no/skisteder/op...heisen-i-oppdal-landets-beste-for-frikjoering
Visa bilaga 11632
Tidligere måtte du stake eller gå minst 10-15 minutter for å komme deg til dette området; vestsiden av Skarbekkdalen. Fra den nye heisen er det kun nedoverbakke hit.

Det där området hade man ju i princip för sig själv när man knatade upp på egen hand. Å andra sidan skönt att slippa gå, å andra sidan uppkört mycket snabbare. Maximera antal åk, eller få ett bra åk, det är den ständiga frågan. :unsure:

Oavsett blir det ett lyft för Oppdal som by.

EDIT: bild på område som går att nå från lift framöver

oppdal-skarbekkdalen-crop980.jpg

fati

Aktiv medlem
Nice. Oppdal verkar riktigt fint.

Vi verkar dock stannar i sverige igen. Coronasäkrare (dvs inga inreseregler etc.) och bättre tågförbindelse, iaf till Jämtland/ Åre och omnejd.

//Fabian

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp