F
fati
Guest
Vart ska vi? Hafjell, Oppdal, Kvittfjell...
.
Senast redigerad av en moderator:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bara skojTack för ett fantastikst svar! Låter ju ändå som att Oppdal kan vara ett bra alternativ. Natttågsproblemet upptäckte jag redan. Men det ska väl bara tar typ 9-10 tim från Göteborg. Så bra hanterbart med småbarnen i tåg.
Vi få ser om svärföräldrarna vill tar bilen, skulle ju underlättar med mat osv.
Blev sugen på Oppdal efter att ha läst inläggen här.
Tittade på liftkartan och det ser ju trevligt ut:
- Bra fallhöjd
- Långa liftar och nerfarter
- Söderläge (vilket är trevligt i t ex februari på nordliga breddgrader)
- Huvudsak öppen terräng (vilket jag gillar)
- Skidsystemet utbrett över ett större område
Långt att köra från Skåne, men inte värre än Funäsfjällen. Ser också att vägen dit passerar Hafjell/Kvitfjell, kanske en vecko-kombo kan vara något?
Ni som har provat både Hafjell och Kvitfjell, vilket rekommenderar ni för bra piståkning och pistnära offpist (utan hajk)?
Hafjell ser större ut, men verkar i huvudsak bestå av upphuggna flacka pister i skog, medan Kvitfjell är mer öppen och utmanande terräng?
Här läst en del om "pigtråd" (taggtråd) i Oppdal, att man måste vara försiktig utanför pisten?Hehe sålde in Oppdal bra alltså.Ska passa på att nämna några fler saker, som är högst personliga åsikter.
Enligt mig består centrum av parkering och ett litet shoppingcentrum samt ett fåtal restauranger. Dock är det ganska ny/ombyggt och inte helt ocharmigt men inte alls som Åre eller valfri alpby i mysighet. Finns å andra sidan bio, simhall, ny klätterhall, Elgiganten och t.o.m Biltema. Vidare är hytte-områdena ganska mysiga, och landsbygden runt omkring är fin. I Hovden går backen t.ex genom en bondgård med kor som muar.
Den grejen som stör mig mest är dock att de är ganska icke-digitaliserade. Finns mycket att säga om Skistar men jag tycker de är duktiga på att få ut info om öppna/stängda backar och liftar i sina digitala kanaler. I Oppdal får man chansa varje morgon om liften går eller inte, speciellt om man är sugen på Hovden. Har varit en handfull gånger efter snöfall jag knallat bort till Hovden för att va först upp för att inse att liften står stilla.
Nu överlämnar jag tråden till någon annan som får sälja in Hafjell istället.![]()
Hej,Kombo Hafjell/Kvittfjell och Oppdal verkar mest intressant för oss också. "Icke-digitaliserade" tycker jag låter rätt bra.
Själv ska jag väntar lite hur det blir med Tåg Göteborg-Oslo, är väl banarbeten i gång. Man få inga förbindelser just nu, bara buss.
Bil blir långt. Men fram till Dovrefjell är det ju bra vägar... och sen är det inte långt kvar. Men jag vill egentligen åker tåg.
Nån som har nån uppfattning om vädret i Voss/ Myrkdalen i Mars?
//Fabian
Tack för en utförlig beskrivning.Hej,
Trevligt med en norsk tur, vi bodde många år i Oslo och åkte runt ganska mycket. På östlandet händer inte mycket förrän Oppdal, så om ni vill ha tillgång till offpist/turande så är det hit ni åker. Fin beskrivning ovan.
Gällande Hafjell/Kvitfjell bjuder de endast på piståkning. Det är ganska stora fallhöjder i dessa system, men de börjar på låg höjd. Inget högfjäll, och verkligen frodig granskog. I stort sett inget urglesat, så här är det riktigt bra, men endast pist, som gäller.
På Skeikampen får man en bättre fjällkänsla, men högfjället är flackt. Här är det dessutom finfina längdförhållanden. Kräver väl bil, men går säkert bussar från Lillehammer.
Myrkdalen var vårt favoritställe med mycket nederbörd. Eftersom vi bodde i Oslo var det enkelt att åka med kort varsel, här kommer det mycket nederbörd. Fantastiska friåkningsmöjligheter, lättåtkomligt från lift och korta hajker. Risken är temperaturen, blir sällan rejält kallt och det kan fort slå om till plusgrader. Mars eller januari spelar inte så stor roll, beror vad som kommer in från Nordsjön. Tåg mot Bergen (fantastisk tågresa över Vidda), hoppa av i Voss och taxi till Myrk.
Om ni ändå ska åka inåt landet är ju Hemsedal bra, här finns mycket att utforska. Inlandsklimat med kallare temperaturer. Ingen tågförbindelse.
Geilo är också trevligt, hit kan ni ta tåget. Samma inlandsklimat som Hemsedal, men inte lika dramatisk natur.
Gaustablikk är litet och håller inte en vecka, men Gaustatoppen är ju en fin topptur.
Har ni två veckor och tänker er byte av ortskulle ni kunna förflytta er lite längre och inte nödvändigtvis hålla er på östlandet. Självklart enklare med bil, tåg begränsar möjligheterna. Jag skulle också strunta i åkning på helgerna då det fort blir trångt med helgturister. Då är det kanske klokare att göra förflyttningen mellan orterna. De norska anläggningarna är relativt tunt besökta i veckorna mellan loven så det blir bättre tillgänglighet för er. Observera också att flera system stänger annandag påsk (Norge har bara en påsklovsvecka och efter påsk avslutas säsongen).
Det finns lite tips här om Norefjell:Tack för en utförlig beskrivning.
Hur tycker du Norefjell står sig bland dessa?
Och Voss vs Myrkdalen?
Har bara varit på Norefjell över dagen, skulle aldrig lägga en vecka, eller ens tre dagar här. Samma problem som i Kvitfjell/Hafjell - fallhöjden börjar långt ner och endast liten del flackt högfjäll. Då skulle jag hellre åka till Kvitfjell och ta någon dag i vardera systemet i närheten (Kvitfjell/Hafjell/Skeikampen).Tack för en utförlig beskrivning.
Hur tycker du Norefjell står sig bland dessa?
Och Voss vs Myrkdalen?
Nu är jag också såld på Oppdal!Finns å andra sidan … t.o.m Biltema.
Tidligere måtte du stake eller gå minst 10-15 minutter for å komme deg til dette området; vestsiden av Skarbekkdalen. Fra den nye heisen er det kun nedoverbakke hit.Oppdal får färdigt en ny stollift i december som ger möjligheter till mycke mer offpist. https://www.friflyt.no/skisteder/op...heisen-i-oppdal-landets-beste-for-frikjoering
Visa bilaga 11632