Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Vart ska vi? Hafjell, Oppdal, Kvittfjell...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1236319" data-attributes="member: 26014"><p>Har bara varit på Norefjell över dagen, skulle aldrig lägga en vecka, eller ens tre dagar här. Samma problem som i Kvitfjell/Hafjell - fallhöjden börjar långt ner och endast liten del flackt högfjäll. Då skulle jag hellre åka till Kvitfjell och ta någon dag i vardera systemet i närheten (Kvitfjell/Hafjell/Skeikampen).</p><p></p><p>Voss vs Myrk så är Voss enklare att ta sig till med tåg (Bergensbanen från Oslo), det är ju en liten stad med allt utbud. Myrk är en resort. Men Myrk har säkrare förhållanden, ligger högre och längre in i fjällmassivet. Jag väljer alltid Myrkdalen och kanske tar en dag i Voss, eller varför inte en skidfri dag i Bergen. Borde gå bussar med dagliga avgångar åt båda håll. Har du trasslat dig till Myrkdalen kan man ju också värdera Sogndal, men det är nog en utmaning om man inte åker bil. Generellt sett är ”train-around-Norway” på vintern för alpinåkning en rejäl utmaning om man inte vill gå på tur (alltså riktig tur, inte utförsfokuserad). Vill man gå fjälltur hoppar man av tåget i Dovre eller Finse.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1236319, member: 26014"] Har bara varit på Norefjell över dagen, skulle aldrig lägga en vecka, eller ens tre dagar här. Samma problem som i Kvitfjell/Hafjell - fallhöjden börjar långt ner och endast liten del flackt högfjäll. Då skulle jag hellre åka till Kvitfjell och ta någon dag i vardera systemet i närheten (Kvitfjell/Hafjell/Skeikampen). Voss vs Myrk så är Voss enklare att ta sig till med tåg (Bergensbanen från Oslo), det är ju en liten stad med allt utbud. Myrk är en resort. Men Myrk har säkrare förhållanden, ligger högre och längre in i fjällmassivet. Jag väljer alltid Myrkdalen och kanske tar en dag i Voss, eller varför inte en skidfri dag i Bergen. Borde gå bussar med dagliga avgångar åt båda håll. Har du trasslat dig till Myrkdalen kan man ju också värdera Sogndal, men det är nog en utmaning om man inte åker bil. Generellt sett är ”train-around-Norway” på vintern för alpinåkning en rejäl utmaning om man inte vill gå på tur (alltså riktig tur, inte utförsfokuserad). Vill man gå fjälltur hoppar man av tåget i Dovre eller Finse. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Vart ska vi? Hafjell, Oppdal, Kvittfjell...
Tillbaka
Topp