Väska med ryggplatta

Psyfy

Ny medlem
Väska med ryggplatta
Hallå allihopa!

Nu bryter jag tystnaden efter mycket browsing no posting =)

Jag undrar om det är någon som åker med ryggsäck med inbyggd ryggskydd?
Hur fungerar det utanpå en skaljacka? Kan jackan fortfarande andas? Och är det bättre med ett 'fristående' ryggskydd under jackan istället? Helhetsintryck av ryggsäck med inbyggt skydd, hur är det?
Det ryggskyddet jag använder nu är inte bekvämt att använda tillsammans med ryggsäck överhuvudtaget.

Har snöat in mig på och kollat in en ryggsäck som är ytterst iögonfallade enligt mitt tycke, nämligen Ortovox Freerider 26L Denna, i svart version.
Jag vill ha med ABS-ready, för även om jag inte ska ut och köra offpist deluxe i första hand, så är det ändå nice att faktiskt kunna köpa till en MASS om jag nu får tillfället!
Hittar den inte någonstans, i svart ABS ready 26L, är det någon som vet vart jag skulle kunna få tag på en sådan?

Tack på förhand för svar!
Ha en fin dag hälsningar Filip

Väska med ryggplatta
Hej,

Jag har gjort en säsong med Ortovox Freerider 26 (dock ej ABS) och tyckte det funkade väldigt bra. Jag hade samma problem med att fristående ryggskydd inte satt bra.

Jag vet inte om det finns någon direkt nackdel att använda sådana säckar med tanke på säkerhet, de är ju godkända. Rent praktiskt tycker jag det är klockrent. Sitter bra och är väldigt smidigt, jag har inte upplevt att fukttransporten är sämre än med vanlig säck...

//Jakob

Väska med ryggplatta
Det största felet med sådana ryggsäckar är att dom inte skyddar de kotor som sitter i nacken och i nedre delen av ryggen (typ svanskotan). Då dessa är de känsligaste områdena av ryggraden så hade inte jag kört med en sådan säck istället för ryggskydd.

Senast ändrad:
Väska med ryggplatta
Det finns en anledning till att de inte är godkända att köra med på tävlingar. Ryggsäckar tenderar att inte sitta still när man kraschar - och som havreboll säger missar de också en del kotor.

Det finns mängder med ryggskydd idag som känns ungefär som en lite tjockare tröja, testa några olika sådana istället.

Väska med ryggplatta
Öhh... Det beror väl på längden av ryggsäcken i relation till längden på själva personens rygg om den inte "skyddar svanskotan" eller inte.

Jag blir också lite fundersam på hur havrebolls ryggskydd sitter om det täcker nacken och svanskotan...

Väska med ryggplatta
Jag har i flera säsongen först kört Ortovox Freeride 18+ och sedan Evoc Freerider Guide. Gillar Evoc mest samt att den går att få lavinkitad. Klockren på topptur och ok i pisten. Jag kör alltid med lavinutrustning (spade sond) bara för att vänja mig vid vikten... Men, välj rätt storlek på längden, som tidigare nämnts, OCH rätt storlek på förvaringen så det inte blir som för mig att du inte får med dig det du vill ha...

Väska med ryggplatta
Tack för alla svar!

Blir nog mer bestämd på att faktiskt köpa en nu! Även om det råder blandade meningar om det.
@havreboll , jag har crashpants (hehe) som täcker min svanskota så det blir nog inga problem.
Angående längden, så är det just därför jag vill ha den som är 26L, för den är för personer som är längre än den som är 24L.
Men det verkar vara svårt att få tag på den ABS-ready 26L säcken, så om någon har förslag eller någon sida med den så uppskattas det!

Snödjup

Tillbaka
Topp