Västra österrike v.12 eller 14. Snösäkert?

derkaderb

Ny medlem
Hejsan.
Ska ner o hälsa på en polare i Österrike antingen vecka 12 eller 14 och tänkte bara kolla hur möjligheterna för skidåkningen ser ut runt de perioderna? Aldrig varit där och min polare är nyflyttad dit också.
Om jag åker v14 så kanske jag kan få med sambon vilket vore bra på det sättet att hon kanske fastnar mer för skidåkningen samt att hon borde bli bättre på det!

Kommer bo ungefär en timmes bilfärd väst om St. anton.
Några tips på andra bra anläggningar i den trakten?

Om du skall åka dagsturer finns det flera alternativ väster om St Anton. Strunta i St Anton om du skall ha gumman med dej och hon inte åkt så mycket. Då är Lech eller Zurs i samma område enklare.
Titta på Sonnenkopf. Montafondalen med flera trevliga mindre orter i ett stort skidområde med Gaschurn som det största. Gargellen är nordvänt och bra. Eller Schveiz. Klosters /Davos, som i mitt tycke är ett av de mest varierade och bästa skidområdena i regonen inom din radie. Det är ju kul att prova nya orter varje dag om man har tillgång till egen transport.
Trevlig påsk

gubbfan sa:
Om du skall åka dagsturer finns det flera alternativ väster om St Anton. Strunta i St Anton om du skall ha gumman med dej och hon inte åkt så mycket. Då är Lech eller Zurs i samma område enklare.
Titta på Sonnenkopf. Montafondalen med flera trevliga mindre orter i ett stort skidområde med Gaschurn som det största. Gargellen är nordvänt och bra. Eller Schveiz. Klosters /Davos, som i mitt tycke är ett av de mest varierade och bästa skidområdena i regonen inom din radie. Det är ju kul att prova nya orter varje dag om man har tillgång till egen transport.
Trevlig påsk
Kanonsvar! Dessa ska antecknas sen kikas upp på karta hur de ligger.

Snömässigt då? Är v12 att föredra eller kan det funka bra med v14 också tro?

Antar det är feldkirch/dornbirn/hohenems klustret typ som är er bas, da är det ju perfekt som gubbfan skriver typ silvretta, diedamskopf eller runt till davos, laax, lenzerheide, arosa...

Snömässigt om det är kallsnö man vill åt är ju v 12 statisiiskt kallare, men man vet ju aldrig vad vädret ställer till med. Fördelen med att vara mobil är ju att man kan välja efter helt olika klimat som kan finnas inom ett ganska begränsat område. Men det som avgör snökvaliten är oftast väderstrecksexponeringen. Solsidor härlig vårsnö, Firn på Tyska, klart underskattat före. Norrsidor större möjlighet till kallsnö. Skulle ni händelsevis vilja tura är ju Silvretta världsberömt.
Sen är det ju det här med påsk, v 12 är ju strax innan och det borde vara mindre folk i farten då.
Följ också sidan Lawine.at i Österrike och Slf.ch i Schweiz för information ang. snöläget. Behöver ni offpistförsäkring tecknar man det på bergrettung.at till ett facilt pris.

Supertack än en gång grabbar.
Dornbirn är vår bas precis som du skrev delta.

Låt säga att vi kommer åka 3-4 heldagar. Jag är ingen grym åkare utan kan väl åka ok i enklare backar, inte riktigt lärt mig "carva" än med stora svängar där man behåller farten eller hur det kallas.
Vilken eller vilka anläggningar i närheten skulle ni säga vi bör satsa hårdast på?
Kanske kommer ha tillgång till bil några av dagarna.

Tillbaka
Topp