Vattenaktiviteter

Bult

Ny medlem
Vattenaktiviteter
Jag har länge drömt om att forsa fram över ett blankt hav med inget annat än mina bara fötter som skidor. Nu är båten klar för vattnet och motorn är trimmad till tusen, men jag behöver lite tekniktips. Är det någon som har testat att åka på fötterna? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Vattenaktiviteter
Det ända jag kan säga är att båten måste gå fort som satan. Men det är nog jävligt svårt att åka på bara fötterna.

Vattenaktiviteter
Börja med en stolpe från båten. Sen kan man gå över till lina när man lärt sig starta.
Starta med att hänga med raka armar och glida på magen tills man fått upp farten. Tror att det behövs iaf 25 knop. Sen kan man häva sig upp lite och glida runt via rumpan och sätta ned fötterna. Bland det viktigaste att tänka på är att hålla upp tårna. Glömmer man det så hinner man inte med mycket innan man dyker. Ha raka armar och ganska brett mellan benen.

Vattenaktiviteter
jag har försökt många starter på fötterna efter en båt som gör över 40 knop. Starterna har varit toksvåra! har typ dykt som en torped under vattnet och det är toktungt att hålla i sig!
skulle själv behöva tips om hur man ska starta faktiskt...
har själv testat typ "vattenskidstart" utan vattenskidor och att starta med ryggen mot båten. Då har man typ kommit upp och studsat på ryggen men vad som skall göras härnäst är dock knepigare.

Vattenaktiviteter
torpeden är rolig om man inte kör så fort, problemet är
att luften tar slut.
om man glider på magen i 25 knop tappar man väl
byxorna eller?
lycka till!!

Vattenaktiviteter
Tack för alla tips. Jag skall definitivt testa att åka utan skidor eller bräda. För att vara säker på att jag inte skall tappa byxorna, så får jag väl kränga på mig våtdräkten.

Vattenaktiviteter
ja jag har testat men du vet jag hade hawaii shorts men dom for in som string i röven! men jag såg en som gjorde det, han åkte först upp på ryggen sen satte han ner fötterna i vattnet och vips så var han uppe! OCH dom hade 150 hk, sen när hans son skulle testa då hade dom klipps ut en rund stålplatta inklädd i gummi typ som var 3-5 cm större än foten! jag tror man ska börja med en sådan platta! Nu har jag en 20 hk och den går det inte att åka på fötterna bakom! MEN på skidor!

Vattenaktiviteter
Mina hästar är tillräckligt trimmade för turen, men jag undrar om jag klarar av det. Jag får testa att komma upp på ryggen, svänga över och slutligen sätta i fötterna. Det borde gå utan något på fötterna, då jag har rätt kraftiga blad. Jag återkommer senare i vår/sommar med mer detaljer kring det första försöket.
Tack igen för tipsen!

Vattenaktiviteter
Börja med vattenskidorna på, ta sedan av en i taget, det funkar garanterat, eller så kan du testa att sitta på en kneeboard och sedan ställa dej upp när du märker att du har bärkraft. Lycka till:-)

Vattenaktiviteter
Ganska kul att läsa era inlägg.... Ni har inte så stor koll!

Barfotaåkning kan startas på många sätt enklast är att sitta på en kneeboard/wakeboard eller liknande surfplanka.
Håller i linan som vanligt upp med fötterna i starten, styr med händerna utanför svallvågen och höj farten när du känner dig redo för ett försök. Stoppa i fötterna försiktigt och håll vikten bakåt!

Att man vid barfota åkning behöver åka jätte fort är en myt man klarar att åka barfota ( fast det är jobbigare ) redan vid ca 50 km/t.

Om man ska starta ett barfota åk ifrån vattnet ska man inte ligga på bröst eller rygg... Fötterna mot linan lägg över dom över och korsa dem kupa ryggen för att få bärkraft och håll andan.

Ett tips är att åka på mokasiner eller sandaler. För att lättare lära sig och man behöver då inte åka lika snabbt. Den som skrev att barfota åkning inte gör ont kan komma och titta på mina fötter vid intresse!

Lycka till i sommar!

// MOnster

Vattenaktiviteter
Tack för frälsningen MOnster.
Nu när jag vet allt om barfotaåkning är det bara att sparka igång stallet och åka. Jag skall mata hästarna duktigt med havre, så att de bara far iväg som en oljad blixt på vattnet.
Jag tror dock att jag testar med något på fötterna som du så riktigt rekommenderar. Jag tror även att min gamla kneeboard får plockas fram ur garderoben igen.

Tack igen
/Bult

Tillbaka
Topp