vattenblåsa

korkek

Medlem
vattenblåsa
köpte i höstas en haglöfs roc http://www.ritech.se/haglofs/artiklar/roc_sv.asp?CatNr=140&lang=sv# att hika med i val d´isere i vinter.. eftersom den är förberedd för vattenblåsa la jag naturligtvis in en sån, men då har man ju ingen isolering till slangen som hänger frampå. har letat på diverse vvs-butiker men inte funnit nån - än.

nu har jag provat den i två helger, utan nån värre isbildning. inte ens i närheten av proppar. dock har det som kallast varit -15, under en eftermiddag.

någon som har erfarenhet om hur oisolerade slangar fungerar under en hel säsong? äre ens mödan värt att sätta på isolering (som ju brukar sitta på, om vattenblåsan ingår i ryggan)?

/kristian

vattenblåsa
tja.. ja undrar desamma.. för jag var på intersport o kollade här hemma, o där kostade en isoleringsslang 299.-!!!!! D kan man ju fanimej inte ha råd me alltså... men du meanr att d gick bra o köra en hel dag utan isolering??? isf väntar jag nog med att köpa tills ja kommer ner i vinter.. om d behövs vill säga....

vattenblåsa
Är du osäker och tycker isolering är dyrt så fixa en egen slangisolering! Superenkelt, lite vanlig rörisolering (finns att köpa på i stort sett alla VVS-butiker) och tape (gaffa el dyl.) Kanske inte snyggast, men fantasin sparar dig iaf en massa pengar och det funkar :)

vattenblåsa
Blås tillbaka vattnet i påsen när du druckit färdigt fryser inte så lätt då. Ett annat tips är vartmt vatten. Kanske smakar lite mysko men sparar halsen och grejar du ju att hika hela säsongen. Det är ju en bit upp till Mean Martin.

vattenblåsa
Emser:
sa ju att jag hade gjort det, men blivit hänvisad runt i halva stan. tror iofs på senast tipset: isolator. men dom är mest industriinriktade och stänger därför 16.00. ska susa dit på nån lunch.

ElPerro:
såklart gjorde jag det. men man får ju aldrig ur 100%, så efter nåra gånger (eller om man låmnar kvar i nån krök) kan det kanske frysa ändå.

vattenblåsa
Underskatta aldrig effekten av olika kemikalier tillsatser, ex Glykol eller Etanol, blanda efter önskad fryspunkt!

ski on, Leder

vattenblåsa
Jag har en mindre trevlig erfarenhet av en djupfryst slang på väg upp till MontBlanc... man blir lite frustrerad av att inte få någonting att dricka i vissa situationer. Jag råder dig att isolera din slang så fort du kan. Det fungerar till viss del att blåsa tillbaks vattnet, men det är lått att det stannar kvar lite och då bildas en propp som är svår att få bort.

Använd en bit av ett gammalt liggunderlag som isolering, billigt och fungerar bra (om det inte är tokkallt), du måste ändå blåsa tillbaks lite vatten, då munstycket är oisolerat och lätt spricker när man försöker våldsdricka ur ett djupfryst munstycke för att man är toktörstig...

vattenblåsa
Om du inte hittar salng. Köp tunn neopren. Finns på Kuntze i Stockholm,skär till en remsa och limma ihop en slang med superlim. Funkar klockrent. Men när munstycket fryser och det gör det. Värm det i munnen tills det tinar.
Ytterligare ett tips. Blanda i en c.vitamin brustablett i ljummet vattnet så smakar det mums.

Tillbaka
Topp