Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vaxa hit och valla dit... glidvalla, sickla, borsta, vilken djungel..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="somebody" data-source="post: 1052406" data-attributes="member: 47499"><p>Nej det är bara själva mättningen som går till på det viset. Man vill ha ett belag som är så fullt med valla som det bara går helt enkelt och då väljer man ett mjukt paraffin t.ex swix CH10 och vallar in det under flera omgångar utan att sickla av det. Funkar såklart med hårdare paraffin också men en CH10a tycker jag blir mer lättarbetad. Låt skidan svalna mellan turerna bara. När man lägger glider så sicklar man mellan varje gång.</p><p></p><p>CH är helt enkelt ett paraffin utan något flour i medans LF har en mindre mängd fluor och HF en högre mängd. Priset skiljer därefter. Cera F är fluorpulver som inte bara är dyrt utan kräver ett järn som också det är dyrt för att värma in det på ett vettigt sätt. </p><p></p><p>Man kan hålla på i en hel evighet men frågan är hur mycket det gör och hur mycket man märker det när det inte finns någon klocka att jobba mot. Det blir nog mer mentalt skulle jag säga. </p><p></p><p>Till alpint hade jag nöjt mig med en CH10 en CH8 och en CH6</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="somebody, post: 1052406, member: 47499"] Nej det är bara själva mättningen som går till på det viset. Man vill ha ett belag som är så fullt med valla som det bara går helt enkelt och då väljer man ett mjukt paraffin t.ex swix CH10 och vallar in det under flera omgångar utan att sickla av det. Funkar såklart med hårdare paraffin också men en CH10a tycker jag blir mer lättarbetad. Låt skidan svalna mellan turerna bara. När man lägger glider så sicklar man mellan varje gång. CH är helt enkelt ett paraffin utan något flour i medans LF har en mindre mängd fluor och HF en högre mängd. Priset skiljer därefter. Cera F är fluorpulver som inte bara är dyrt utan kräver ett järn som också det är dyrt för att värma in det på ett vettigt sätt. Man kan hålla på i en hel evighet men frågan är hur mycket det gör och hur mycket man märker det när det inte finns någon klocka att jobba mot. Det blir nog mer mentalt skulle jag säga. Till alpint hade jag nöjt mig med en CH10 en CH8 och en CH6 [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vaxa hit och valla dit... glidvalla, sickla, borsta, vilken djungel..
Tillbaka
Topp