Växthuseffekten

Magnus76

Ny medlem
Växthuseffekten
USA vägrar sedan länge att skriva under Kyoto-avtalet. Nu gör Ryssland samma sak.

Från Aftonbladet:
FN publicerade igår en studie som visar att uppvärmningen, förutom att den tycks ha förändrat jordens väder, snart kommer att slå ut Europas skidturism.

Skidorter i Alperna hotas
Backar som ligger lägre än 1 500 meter är redan påverkade. Det gäller till exempel Österrikes Kitzbühl på 760 meter.
Inom 30 år kommer 50 av Schweiz 230 skidorter att ha stängt på grund av värme och snöbrist, enligt studien.
När de lägre belägna skidorterna stänger blir trycket av turister större på de orter som ligger högre upp och där miljön är mycket känslig för påverkan.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,400396,00.html

Växthuseffekten
Att vissa skidsystem på sikt slåss ut ær i seg mycket tragiskt, men det ær bara en bråkdel av problemen som væxthuseffekten medfør. Jag tycker det ær fantastiskt att ett lands ekonomiska tillvæxt kan vara viktigare æn vårt klimat. Det ær så kortsiktigt tænkt att man børjar fundera på hur mycket idioti det kan rymmas i ett huvud.

Växthuseffekten
a det är fan idioti! förra året öppnade romme alpinm i borlänge 4november. nu 4 december finns det inte ens en gnutta snö där man blir så matt..
å det kommer juh bara bli värre!
det lär göras något!

Växthuseffekten
milda vintrar kommer då och då sen om det beror på växthuseffecten eller hur solen har bettet sig senaste åren vet ju ingen.. säkert

senaste 4 vintrana har ju vart ok men de va ju en vinter för en massa år sen som var kass jag tror inte de har ett dugg med växthureffekten att göra om romme öppnar 1 månad senare i år än året innan.....

finns ju dom som säger att om de blir varmare smälter ju fler isberg och dessa isberg i atlanten kommer att av styra golfströmen och dettta innebär att vi får det jävligt kallare här

Men att glaciärer smälter i alperna är ju ett faktum och att om ett antal år är dom borta helt om det är en natulig utvekling eller människan har jag hört båda delarna om så de är nog en kombination ...

Växthuseffekten
Visst är växthusproblemet viktigt att tänka på, och det är vidrigt av Ryssland och USA att strunta i de reglar som FN har satt upp. Detta gäller även storebrorstendenser i andra problem.
Trots detta så är den här temperaturhöjningen som har påverkat oss sedan 80-talet ingenting som man direkt kan knyta till växthuseffekten. Medeltemperaturen i Sverige har stigit och sjunkit förr också. Redan innan vi använde oss av fossila bränslen. Jag tror att det kommer att gå tillbaka igen inom en 10-årsperiod.
Dock är det viktigt att tänka på att inte släppa ut mer skit än nödvändigt. Tänk bara på alla som får hudcancer av att vistas utomhus, bara för att vi har skitit bort vårt ozonlager.
Åk kollektivt till backen i vinter!

Växthuseffekten
Såg någon liknande studie för ett år sedan. De sa också att orter på hög höjd kommer få mer snö än vanligt under de kommande åren.

Växthuseffekten
Det är helt befängt!!!
Miljöforskare runt om i världen har enats om att klimatet har ändrats mycket, mycket häftigt under de senaste åren och att det går att knyta till växthuseffekten!
Att säga att det inte går att bevisa, "vänta så får vi se" och andra undanflykter är att fly från problem som är i allra högsta grad aktuella för att rädda miljön. Det är EXTREMT fegt!!!
Ur skidåkningsperspektiv kommer konsekvenserna att bli förödande! Jag vill inget hellre än att det går att åka skidor i alperna ända ner till en snötäckt dalstation i 8-, istället för att mötas av slask och 12+.

Alla måste hjälpa till för att ändra tillbaka vårt klimat!!!

Växthuseffekten
Mmmm... håller med. Någonting måste göras. Har tänkt på att skippa och köpa bil. Men ta körkort kommer jag, om man skulle behöva bil. Om fler skulle ta tåget ner till alperna skulle det ochså hjälpa lite iaf. Och om fler gör desto bättre blir det.

Växthuseffekten
Jag tycker o håller med fullständigt om att ryssland o usa gör bort sig (som alltid). Men har osså hört från studier att i och med den globala uppvärmningen ökar kommer det betyda att mer "ånga" stiger upp från marken, som resulterar i att moln bildas o nederbörd är oundvikligt...
Huruvida mycket sanning detta är e upp till forskarna, men det är helt klart att den globala uppvärmning ger med sig mer negativa saker än positiva.

Växthuseffekten
Vi såg en film på nkB lektionen. Då visade dom ett diagram där de temperatur svängningarna för dom senaste 1000 åren, det anmärkings värda var att det som enligt diagramet tog 300 år att ändras hade ändrats på 50 år. Kalla det vad fan ni vill. Men ja... Tänk efter också

Växthuseffekten
Håller med om att nåt måste göras, men att låta bli att köpa bil är kanske lite å ta i.

De riktiga miljövinsterna är beslut som tas långt upp, ta all långtradartrafik i Europa tex. det är idag sanslöst billigt att tex köra en långtradare från spanien till sverige. Så billigt att produkter kan monteras på ett ställe och förpackas 200 mil bort för att förpackningsarbetskraften är billgare där. Är inte nationalekonom men jag tror inte att saker och ting skulle bli så fasligt mycket dyrare om allt gjordes på ett ställe.

De värsta är ju de nya Lidlbutikerna som har öppnat runt om i landet, man kör tysk mjölk till dem från norra tyskland. Va fan, mjölk är ju 95% vatten, som inte vi har tillräckligt med det här? Mjölk likaså!

De riktigta miljöbesparingarna ligger i att minska transporterna (samt fixa alla orenad fabrik i gamla öststater och amerikanernas V8).

Länge leve vätgasbilen!

(Vill bara tillägga att jag är på högerflanken när det gäller politik, även om mitt resonemang inte är helt förankrat bland högersympatisörer)

Växthuseffekten
Att skippa köpa bil är inte alls att ta i. Tänk om alla skippade köpa bil, då kommer man se förändringar. Men om alla tänker att det är ta i så blir det ju bara sämmre. Så jag tror minsta lilla sak är värd sin vikt i guld, särskilt om alla tänker så!!

Växthuseffekten
JAG RIKTAR MIG NU TILL ALLA IDIOTER SOM ANSER ATT DET INTE VÄXTHUSEFFEKTEN SOM PÅVERKAR KLIMATET. Jag ska fatta mig kort. Varför så många här kommer med resonemang att det inte är människans egoistiska och girighetsutövande som bidrar till växthuseffekten då utsläpp av kolväten är orsaken, är därför att de helt enkelt inte vill få dåligt samvete.
De hårda forskningarna som skett inom detta område pekar alla åt ett håll, att utsläppen av förbrända kolväten leder till ett allt högre klimat då växthusgaserna fungerar som en skärm kring jordklotet. Man kan då jämföra det med då det är molnigt, ni lär väl själva märkt att det är varmare då det är molnigt på vintern än när det är klar himmel?
Det har visat sig att forskare som anser att det är en naturlig process är mutade eller anställda av oljebolag.

Inse fakta. MÄNNISKAN HAR BLIVIT FÖR BRA FÖR DEN HÄR VÄRLDEN, VI GRÄVER VÅR EGEN GRAV. Jag tvivlar inte på att jorden kommer på sätt och vis gå under om sisådär 50 år. Utan tvekan. Hela samhället är uppblåst där allt anrikats, hur skulle vi klara oss om vi gick tillbaks till stenåldermänniskornas nivå? Människans överlägsenhet har visat sina konsekvenser.

Tack för mig.

Växthuseffekten
ojoj att idiot klara alla som inte tycker som en själv är ju en bra inställning?

kan du förklara vad högre klimat är trode de skulle bli varmare klimat....

Växthuseffekten
Lissten up, heres the story, about a little guy who lives in a blue world. Im blue dabidiibaibi :>

Allvarligt, det är förmodligen inte försent att ändra på den här negativa trenden. Men problemet är hur det ska gå till.

Det är så mycket man skulle kunna göra, förbjuda förbränningsmotorn, förbjdua kolkrafverk osv osv..
Men då måste något ersätta, för merparten av oss vill ju inte degradera levnadstandarden.
Ingen vill ju GÅ till alperna med skidorna på axeln.

De känns som att de enda man kan göra är att vänta på istiden, och den kommer snart. Forskare tror att efter att golfsträmmen blivit rubbad/förstörd kommer det ta ungefär 10-20 år innan man får en ny istid, liknande den som bredde sig över europa på 1600-talet kallat "den lilla istdien".

Växthuseffekten
det bästa är ju att det vi ser effekterna av nu är ju från saker som hände för gaaanska längesen? inte sant?
kommer inte riktigt ihåg hur det var med det där..

...det blir alltid värre fram mot natten...

Växthuseffekten
"Det enda man kan göra är att vänta på istiden"... Nej, det är inte det enda och du kommer inte att få uppleva det. Förbered dig bara på att det även i fortsättningen blir vinter, men kortare och varmare.

Visst är det så att klimatförändringar har skett i alla tider, problemet nu är att de ser ut att komma allt tätare samt att medeltemperaturen höjts ett par grader. Att glaciärerna försvinner i alperna är ett faktum. Likaså att de schweiziska bankerna kräver att orter ligger på hög höjd för att tillåta lån.

FN anser att Kyoto-avtalet är det viktigaste steget vi kan ta för att minska växthuseffekten. Det är tragiskt att USA vägrar att skriva under på grund av deras kärlek till dollar, för självklaret så kommer Kyoto-avtalet att kosta pengar för att minska utsläppen från fabriker.

Läste nu senast att Ryssland eventuellt kommer att skriva på efter en mindre ändring i avtalet. Men som sagt, det lät mer som ett rykte än ett faktum. Skriver de på åker jag hellre skidor i Kamtjatcka än i Rocky Mountain.

Växthuseffekten
Magnus 76: USA har varit med i kyoto-avtalet. Det var dock som så att det första george bush gjorde när han vann presidentvalet var att gå ur avtalet.

Växthuseffekten
"SV: Växthuseffekten
Av: ErikLind Datum: 2003-12-04 13:46:11

a det är fan idioti! förra året öppnade romme alpinm i borlänge 4november. nu 4 december finns det inte ens en gnutta snö där man blir så matt..
å det kommer juh bara bli värre!
det lär göras något!"

Ta reda på vad växthuseffekten är istället för att ta för givet att världen går under för att aftonbladet skriver om det.

Genomsnittstemperaturen (på hela jorden) har stigit med 0.4 grader (eller vad fan det nu är, inte över 1 grad iaf) på 100 (HUNDRA) år, och det gör ingen skillnad fårn sässong till sässong. Att snön kommer 1 månad senare en vinter är som att skylla på jultomten när man inte får paket.

Tänk före du skriver, tack.

Sen, så är växthuseffekten bara en teori, att vi släpper ut mer koldioxid nu än för 100 år sen gör inte att solen är aktivare nu än förut (vilket den för övrigt är).

Sen så skulle jag heldre se att oljekraftverk och andra oförnybara energikällor slutar användas, än att svenskar ska sluta köra bil.

Växthuseffekten
Finns det verkligen korrekta temperaturmätningar som är 100 år?
Jag har för mig att det är de senaste 20 årens temperaturökning som man intyresserat sig för. Är det en tillfällighet eller en trend? Jag vet inte...

Växthuseffekten
LLBERG: Du har tydligen noll koll på hur växthuseffekten fungerar. Nej solen strålar inte mer än förr, men läs detta så att du lär dig:

Solstrålarna som tar sig igenom atmosfären omvandlas till värme då dem träffar jordskorpan. Denna värme brukar vanligtvis försvinna rakt ut i rymden. Dock gör koldioxidgaserna att det bildas som en skärm i atmosfären vilket hindrar den bildade värmen från att försvinna från jordklotet.

Ta reda på riktig fakta innan du uttalar dig.

Växthuseffekten
Man kan ju förstå vad "Busk George" behöver pengarna till, "Irak-kalaset" lär ju inte vara en billig fest.
Och USA verkar ju följa upp ganska väl...

Annars så lämnar jag den politiska scenen åt folk som vet vad de pratar om!

Bah, bitter!

Växthuseffekten
Tja jag har precis avslutat mina studier i projekarbetet: "Är glaciärernas tillbakdragnde en effekt av mänsligpåverkan"

För att rätta alla på forumet litegrand.

1. Medeltemperaturen på hela jorden har stigit med 0.43 grader de senaste 100 åren. På norra halvklotet är det 0.8 grader Nordamerika västkustområderna +0.9 grader övriga Nordamerkia +1.2 grader.
Skandinavien +1.5 grader. Ta i akt att detta är sammanlagda siffror och att lokala skillnadr kan förekomma.

2. Solens solfläckar har ökat väldigt mkt de 30 senaste åren, men det går i vågor. Solfläckarna beror på rubbningar i solen magnetiskafält. Detta leder inte till en minskad strålningsaktivitet, utan tärtom.

3.Från 1910 har Norraishavets massbalans minskad från 10 miljoner km2 till - 8miljoner km2.

4. Storglaciärens (I kebenikaise massivet) massbalans har minskat 40% de 60 senaste åren, men de 20 senaste åren har trenden vänt riktning av en effekt från det ökade vintersäsongs nederbrden. Samma trend har också flera Norksa nordliga glaciärer följt, ej de i telamrk området och trysil/juvass området. Här är trenden fortfarande negativ men avtagande.

Slutligen kan man dra den dumma slutsatsen att så länge temperaturerna inte kommer allt för nära nollan skall vi enligt statistiken få mer snö i bergen överallt. Men Alperna ligger risigt till på grund av deras redan nu varma klimat. Nordamerika, Nikkolaukta området, Uralbergen m.m blir framtidsmarknaden med andra ord.

Vladimir Putin har redan lagt fram prospekt till USA:s största skidområde Vail att öpnna filialer...Rykten kan det var men ändå. Så länge alla på det här forumet åker så skall vi nog med lite tur kunna avnjuta nu-liknade skidklimat (frånsett alperna) I en circus mkt vida carvingsvängar 40-50 år till.

ps. Vänd på problemet och bli istället euforiskt överasskad varje gång det Snöar (precis som nu) Och förundars över att det blev vinter! Se alla vintrar som en bonus till nåt som allt mer börjar likna ett sönder-drucket Mallis.

Er allas Allsmäktigt vetande och konfigurerare //Johan

Orkar inte radda upp mer, men är någon intresserad av mer info kontakta gärna.

Växthuseffekten
Precis Som Svansen säger så är vi på väg in i en ny istid. Såg på Vetenskapens Värld där de berättade att under tiden jorden har funnits så har temperaturen pendlat väldigt mycket och att vi nu enligt vissa forskare är på väg mot en ny istid(några tusen år till dock)

Precis som många andra här så tror jag att växthuseffekten har en viss effekt på klimatet på jorden men jag tror också att större delen av klimatförändringen är av naturligt slag så att skylla allt på växthuseffekten vore fel(enligt mig).

Att sen USA och Ryssland väljer att inte skriva på Kyoto-avtalet är dåligt. De vet väl om de skulle göra det så skulle de förlora stora summor pengar, pengar som används till att bygga upp militär och dyligt(som magnus76 säger) vilket i sin tur hade haft betydande inverkan på ländernas makt(enligt mig). Är,precis som Magnus76, ett stort fan av konspirationsteorier, kan inte få nog av det.

Växthuseffekten
aaa... om det blir en ny istid och man vill åka skidor på den isan, så kommer det väl vara ungefär som att åka skidor på nordpolen, ,inga backar alls.

Växthuseffekten
I stand by the president!
Go Bush!!!
Ni är för närsynta. Detta är ett globalt problem. Bush gör helt rätt genom att inte skriva under. Det kommer inte hjälpa ett skit. Ännu ett misslyckat projekt är vad det komemr att bli. Nu när dollar är så pass svag vore det idioti att skriva uder.
(det finns ju för fan inomhus skidbackar!!!)

Växthuseffekten
mrgolfare: USA är bara det biltätaste landet i världen.. Med tanke på deras befolkningsmängd så har de nog en hel del att göra med detta problem ska du se..

Växthuseffekten
Jakken! Att åre är varmare än göteborg behöver inte bero på växthuseffekter och politiska konspirationer. Höjd, avstånd från havet och den omkringliggande landskapets utformning samt hur vindar och väder rör sig brukar bestämma temperaturen. Efter den här säsongen så har åre alldeles säkert fått mer snö än göteborg...

Växthuseffekten
ser man till jordens klimat under hela tiden den har existerat så har det varit xtrema väderförhållanden, då fanns inga Kolkraftverk.. finns delade meningar om det bara är väcthusefektens fel..

Tillbaka
Topp