Vemdalen får nytt skidområde för 2 miljarder!

Det rör sig inte om "två örnar".
Det rör sig om ett Kungsörnsrevir (vanligtvis en kvadratmil)
med generation efter generation av fridlysta Kungsörnar som valt att bo där sedan mycket länge.
Ett annat revir på norra sidan av berget vid Vemdalskalet ödelades helt efter utbyggnaden.
Detta trots att man "visade hänsyn"...

Länsstyrelsen påpekar också:
'Järv, lodjur och björn uppträder regelbundet i området. De omfattas av samma skydd med krav på dispens vid en exploatering. Vidare är Örndalen en av få "tillflyktsorter" för vilda djur, i förhållande till angränsande redan exploaterade områden.'

På EU-nivå är kungsörnen skyddad i fågeldirektivet, Bernkonventionen, Bonnkonventionen och CITES, som alla är olika överenskommelser mellan EU-länder om skydd för hotade arter. Kungsörnen är "strängt skyddad" vilket innebär att länder där den lever är tvungna att utse skyddsområden och ta särskilda hänsyn vid planering och exploatering.

Härjedalens egen landskapsfågel är just Kungsörn och vi vill att den ska värnas om på alla sätt!

Senast ändrad:
ALPINBUTIK sa:
Alltså det rör sig om två örnar. Björnarna i området kan vi bortse från, det finns redan alldeles för många.
2 örnar kontra 300 jobb i en byggd där det är helt utsiktslöst att det kan skapas några som helst andra jobb.
Sen är det inte heller ett skyddat naturvårdsområde.
300 jobb ifall orten överlever ja, örn och björn går före vad jag misstänker är fiasko.

Vad tror ni, finns kundunderlaget som de drömmer om i prospektet?

Senast ändrad:
Länsstyrelsen har i dag beslutat att bevilja dispens från artskyddsförordningen i Skorvdalen. Det innebär att skidanläggningen Örndalen kan byggas.

Petter Stordalen går in i skidanläggningsprojektet Örndalen

Den planerade storsatsningen på en ny alpin anläggning i Örndalen har kritiserats eftersom det finns kungsörnsrevir i området.

Men länsstyrelsen har nu beslutat att bevilja dispens från artskyddsförordningen som reglerar fridlysning av djur och växter.

Länsstyrelsens beslut om dispens är kopplat till villkor om försiktighetsåtgärder och krav på kompensationsåtgärder för kungsörn.

Beslutet om dispens motiveras med att en förlust av kungsörnsreviret i Skorvdalen bara har en marginell påverkan på arten i stort.

Dessutom framhåller länsstyrelsen att Örndalsprojektet är mycket viktigt för utvecklingen av länets basnäring turism i Härjedalen. "Projektet medför så pass omfattande positiva, samhällsnyttiga effekter i en utpräglad glesbygdskommun som Härjedalen – bland annat utvecklad infrastruktur och möjligheter till sysselsättning – att det har betydelse för möjligheterna att upprätthålla nödvändig service i kommunen. Projektet bedöms därför ha ett mycket stort samhällsintresse" skriver länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

Örndalen är Sveriges första alpina storsatsning sedan 1980-talet, med planerade 4 800 bäddar i en första utbyggnadsetapp.

De sammanlagda investeringarna i Örndalen beräknas till cirka två miljarder kronor och väntas ge 300 årsarbeten.

Mats Svensson VD
Mats Svensson, f. 1962

Styrelsens vassaste skidåkare som efter avslutad alpin karriär inledde sin yrkesbana som vice vd i Vemdalen. Därifrån fortsatte han till vd-posten på Selma Lagerlöf Hotell & Spa i Sunne.
Senare har Mats Svensson varit ansvarig för Skistars anläggningar i Åre och Vemdalen samt i Holiday Club Sweden. Sedan 2008 är han verksam i det egna bolaget Management Support in Åre AB. Tog plats i styrelsen för Örndalen AB år 2010 och är projektets talesman.

Senast ändrad:
https://www.freeride.se/content/6114/

Känns det inte som ett riskprojekt från hans sida? Sannolikheten för att det blir ett sammarbete med nuvarande Vemdalen/skistarkoncernen känns allt längre bort.
Vikten av sammarbete bör vara viktigt i uppstarten, se bara på himmelfjäll och hur det står och stampar. Utan Idre fjälls länk emellan är det få som vågar bygga stugor.

Senast ändrad:
ALPINBUTIK: Du verkar positiv till det här, jag undrar (av uppriktig nyfikenhet) vad är det som Örndalen kommer att tillföra till området som inte redan finns i de anrika skidorterna Klövsjö, Björnrike och Vemdalen tror du? Vad är det som kommer bli den nya dragningskraften så att säga? Som jag förstått det så har anläggningar runt om i Jämtland/Härjedalen redan idag stora problem med att fylla sina bäddar.

Sen undrar jag också lite allmänt över dom här "300 långtidsjobben". Vad pratar vi om för tidsspann? 2-3år?

steffe7 sa:
ALPINBUTIK: Du verkar positiv till det här, jag undrar (av uppriktig nyfikenhet) vad är det som Örndalen kommer att tillföra till området som inte redan finns i de anrika skidorterna Klövsjö, Björnrike och Vemdalen tror du? Vad är det som kommer bli den nya dragningskraften så att säga? Som jag förstått det så har anläggningar runt om i Jämtland/Härjedalen redan idag stora problem med att fylla sina bäddar.

Sen undrar jag också lite allmänt över dom här "300 långtidsjobben". Vad pratar vi om för tidsspann? 2-3år?
Björnrike hade i år dålig beläggning v 3-5 annars var beläggningen bra hela säsongen.
Mångfald av backar gör att Björnrike- Örndalen sammantaget blir en betydligt bättre anläggning.
Nu tillhör väl inte du den tilltänkta målgruppen för området utan det är nog den lite äldre övre medelklassen som är det, som helt enkelt vill ha en skön rekreation.
Arbetstillfällen, i stort sett alla i Vemdalen har sin försörjning från skidanläggningarna, butiker, hårfrissor rörmokare, elektriker, åkare, byggarbetare ,matställen.
Utan turism vore vemdalen en död by. Tillkommer det 5000 bäddar till i området som behöver service kommer det att skapa massor med nya jobb även utanför skidområdet.

Senast ändrad:
ALPINBUTIK -Skapar 300 jobb- vad är det för tes? om Örndalen förverkligas skapas ett antal jobb under byggnationen, de stugbyar som byggs idag runt om i Sverige byggs till stor del av arbetskraft fran Baltikum, pa lang sikt skapas heller inga nya arbetstillfällen inom byggsektorn i Härjedalen, de elektriker rörmokare osv som redan finns far mer att göra, men inga nya tillkommer,

Vidare, sedan skapas det ju ett stort antal säsongsjobb, vilka tar dom? jo ungdomar fran andra platser som vill säsonga, även om Örndalen inte kommer att bli nagot bummarfäste sa finns det alltid folk som vill komma upp och jobba pa en skidort pa vintern, den del av lokalbefolkningen som är kapabel att ta ett jobb och inte har ett fast arbete eller är egen företagare jobbar redan säsong pa befintliga orterna.

Om man tittar globalt sa är det väldigt ovanligt idag med helt nya skidorter, finns vad jag vet nagot pa gang i Kanada, men det stöter pa hart motstand, sedan talas det om nagot i Norge som jag dock inte vet mycket om,
det förs en intensiv debatt i världen om skidorters inverkan pa naturen ( jordskred osv )

NEJ inget Örndalen, modernisera redan befintliga orter

Senast ändrad:
ALPINBUTIK sa:
steffe7 sa:

Björnrike hade i år dålig beläggning v 3-5 annars var beläggningen bra hela säsongen.
Mångfald av backar gör att Björnrike- Örndalen sammantaget blir en betydligt bättre anläggning.
Nu tillhör väl inte du den tilltänkta målgruppen för området utan det är nog den lite äldre övre medelklassen som är det, som helt enkelt vill ha en skön rekreation.
Arbetstillfällen, i stort sett alla i Vemdalen har sin försörjning från skidanläggningarna, butiker, hårfrissor rörmokare, elektriker, åkare, byggarbetare ,matställen.
Utan turism vore vemdalen en död by. Tillkommer det 5000 bäddar till i området som behöver service kommer det att skapa massor med nya jobb även utanför skidområdet.
Men det innebär ju att det måste tillkomma väldigt många NYA turister, annars konkurrerar ju anläggningarna bara med varandra. Och det kan inte vara särskilt bra för orten och lokalbefolkningen. Och vad är det som gör att den äldre övre medelklassen vill åka till Örndalen jämfört med om man moderniserar och bygger ut befintliga anläggningar? Anlägger en golfbana och bygger spa osv osv? Nån skrev tidigare att man borde bygga ihop Björnrike/Vemdalen så man enkelt kan ta sig mellan anläggningarna tex.

Utländsk arbetskraft. Järvalyftet i Stockholm byggs just nu och där står tydligen fullt med husvagnar från Baltikum med byggare. Det gynnar inte direkt lokalbefolkningen. Jag hoppas inte det blir samma sak i Vemdalen.

Det är väl bra att det blir konkurrens mellan skidanläggningarna, då måste de skärpa sig ytterligare.
Meningen är nog inte att de bara ska ta kunder från Björnrike och Vemdalsskalet.
Har tittat lite på avstånd från Stockholm - Örndalen i tid.
Sälen 5.48 tim
Örndalen 6.10
Idre 6.32
Funäs 7.24
Tänndalen 7.36
Åre 7.45
Som synes ligger Örndalen bra geografiskt.
Som det fungerar nu i Björnrike kommer de allra flesta av personalen från Härjedalen.
Byggs det så mycket kommer det att behövas många fler hantverkare, Det är inte så att befintliga hantverkare har lite att göra, tvärtom.
En utbyggnad mellan Skalet och Björnrike kommer nog aldrig att ske, totalt meningslös skidåkning i 6 km.
Snösäkra ett sådant område blir alldeles för dyrt.

Senast ändrad:
Samarbete är väl bättre än konkurrens i en liten by i glesbygden. Och det måste fortfarande till nya kunder. Och jag förstår fortfarande inte varför inte samma effekt skulle kunna ske om man satsade på dom befintliga anläggningarna. Nu vet jag inte hur det ser ut mellan Skalet och Björnrike, men där finns det kanske då en yta att bygga ihop anläggningarna på.
Jag förstår att politikerna greppar efter dom halmstrån som finns för att rädda bygden, men det är nog inte så att turism är lösningen på allt.
Hantverksjobben blir ju högst tillfälliga under den tid det tar att bygga anläggningen. Hur räddar man bygden på lång sikt?

Tillbaka
Topp