Verbier vs. Magic Pass? - Säsongskort för Lausanne

JuliusAB

Medlem
Hej!

Jag ska på utbytestermin på EPFL i Lausanne i Schweiz februari - juli och vill försöka åka mycket på helger etc när jag bor där nere. Eventuellt kommer jag även försöka åka i ca 1 månad där nere innan terminen börjar. Jag har kikat mycket på att köpa säsongkort i Verbier men eftersom jag fyllt 25 så känns det lite som att bli rånad då priset är 1 249 CHF istället för 400 som det är för mina klasskamrater som är ett år yngre...

Tror ni att det är det bästa alternativet oavsett eller kanske det är mer värt att sikta på ett Magic Pass som är betydligt billigare och ger mig tillgång till många olika skidorter i närheten? Eller är Verbier så pass bra att det är värt det? har aldrig varit där tidigare.

Jag åker gärna offpist och planerar att ta med utrustning så jag kan tura där nere också. Men uppskattar all åkning både pist, puckel och park, har tidigare jobbat som skidlärare i Sverige och har skidlärarexamen.

All hjälp är uppskattad, tack!!

Magic pass låter roligare och kanske mer flexibelt när allt kommer omkring. Frågan är väl också vad dina vänner/klasskompisar väljer, tänker det påverkar mycket. Om du har skidlärarexamen, får du inte rabatt på säsongspass?

Magic pass låter roligare och kanske mer flexibelt när allt kommer omkring. Frågan är väl också vad dina vänner/klasskompisar väljer, tänker det påverkar mycket. Om du har skidlärarexamen, får du inte rabatt på säsongspass?
Ja det var lite det jag kände, kul att få testa olika orter eventuellt.

Jag har dessvärre inte ISIA-Card certifiering då jag inte gått lavinkurs etc men tänkte maila och fråga om man kan få någon rabatt med de cert jag har.

Har haft båda säsongspassen och de är fantastiska båda två.

Verbier är ju Verbier och det skall mycket till för att byta bort det, men så är det ju det där med priset. Säsongskortet i Verbier är dock inte bara Verbier, där ingår även dagar för tex Chamonix, Aosta-dalen, Jungfrau, Engelberg, Aletsch Arena, Grandvalira, Montgenevre, Silvretta-Montafon, Portes du Soleil och mer därtill. Så du kan få en sjyst variation även här. Kolla här - https://verbier4vallees.ch/en/online-shop/advantage-booklet
Noterbart är att det är väldigt många små (pärlor) inkluderade i MagicPass, medans Verbiers samarbeten är med lite större mer välkända områden. Om nu det har ngn inverkan på ditt val.

Personligen skulle jag nog gå enligt dessa riktlinjer;
Fattig student - Magic Pass
Pengar i överflöd - Verbier

Mina 5 cent.

Har haft båda säsongspassen och de är fantastiska båda två.

Verbier är ju Verbier och det skall mycket till för att byta bort det, men så är det ju det där med priset. Säsongskortet i Verbier är dock inte bara Verbier, där ingår även dagar för tex Chamonix, Aosta-dalen, Jungfrau, Engelberg, Aletsch Arena, Grandvalira, Montgenevre, Silvretta-Montafon, Portes du Soleil och mer därtill. Så du kan få en sjyst variation även här. Kolla här - https://verbier4vallees.ch/en/online-shop/advantage-booklet
Noterbart är att det är väldigt många små (pärlor) inkluderade i MagicPass, medans Verbiers samarbeten är med lite större mer välkända områden. Om nu det har ngn inverkan på ditt val.

Personligen skulle jag nog gå enligt dessa riktlinjer;
Fattig student - Magic Pass
Pengar i överflöd - Verbier

Mina 5 cent.
Hmm ja jag är väl tyvärr en fattig student men samtidigt så kommer jag kanske inte bo där nere fler gånger, så kanske ändå värt att satsa på Verbier om man ändå är där.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp