Verkstad/Lager som bostad?

p420

Ny medlem
Jag har snöat in på att skaffa mig en verkstad eller lager som bostad. Jag tror att det kan bli riktigt grymt, Tänkte mig inte större än ca 100 kvm pga dammet , med en liten skateyta, säng, soffa, dusch och micro eventuellt spis och kyl. Jag ska självklart satsa lite pengar på att göra det lite "hemtrevligt"..

Känner mig lite osäker inför den här idèn, nästan för bra för att vara sann, varför sitta i en etta när man kan ha en hel lokal?? priset är rätt 300kr/kvm/år...eller 2500/mån plus moms.
.
Men har jag missat något? har aldrig träffat någon med liknande tankar.
Är det någon som har erfarenhet av ett sånt boende????
Eller bara lite feedback/nackdelar/eventuella problem?

Inget problem förutom att man egentligen måste ha byggnadslov för att ändra en lokal till bostad. Risken att någon bryr sig är liten så länge ingen granne retar sig på något och anmäler.

Dels får du inte nyttja en lagerlokal som bostad, det krävs byggnadslov. Dels är lagerlokaler sällan tillräckligt isolerade samt har väldigt mycket volym, blir kallt och dyrt under de 9 månader om året som det inte är varmt ute.

om den inte e tillräckligt isolerad e de väl bara att slänga in en kamin och hyra ett lager nära skogen? =)

suck, problemen hopar sig:(... men lokalen jag tittar på, är en del av en nedlagd stor industri som dom håller på att stycka upp i mindre lokaler, det är fjärrvärme så kostnaden för uppvärmning är inget problem..problemet är då byggnadslovet? kanske jag kan hyra den på mitt hobbyföretag som lagerutrymme, eller som förening, radiobilar, filmklubb eller nåt liknande.. eller blir myndigheterna galna om jag har en säng i lokalen?

Tack för feedback

Ja, dessvärre är det så.
Jag VET för att jag tidigare tittat på möjligheterna att övernatta i en föreningslokal i samband med idrottsevenemang. En fast sovplats är inte tillåten, likaledes blir det svårt att skriva sig på en sådan adress.
Fjärrvärme är inte gratis det heller, och i en lagerlokal är oerhört mycket större än en vanlig bostad.

Har själv funderat över möjligheterna att bosätta sig i en lagerlokal eller liknande.
Efter lite planerande tror jag utgifterna blir i stort sett samma som för en lägenhet, eller mera så någon speciell vinst gör man inte om man inte kan finna sig i att endast betala månadshyra och strunta i inredning och allt där till.

Att det blir svårt att skriva sig på en lokal eller att det är olagligt ser jag inte som något större problem. En brevlåda kan man stoppa upp lite vars som helst, och chansen att polisen knackar på är nog inte speciellt stor om du inte sysslar med olagligheter...

Någon som sett de franska Taxi-filmerna? Då bor ju Daniel.. taxichaffisen i en stor stor container med lite soffor, två våningar, kök osv. Dessutom kör han in bilen rätt i vardagsrummet varje kväll. Såg riktigt tufft ut haha!

Jag tror du är helt rätt inne på att hyra den på ditt företag som lagerutrymme, bara du ostört kan gå in och ut ur lokalen som ett vanligt hem utan att det börjar se misstänksamt ut..

Go for it!

felix sa:
Någon som sett de franska Taxi-filmerna? Då bor ju Daniel.. taxichaffisen i en stor stor container med lite soffor, två våningar, kök osv. Dessutom kör han in bilen rätt i vardagsrummet varje kväll. Såg riktigt tufft ut haha!
HaHa det är ju så man vill ha det..

med den filmen i tankarna ska jag nog försöka ändå, Jag bor i en liten stad i mellansverige, ingen brist på lokaler eller liknande, snarare tvärt om. Det kan ju inte störa så många att jag hyr en annars tom lokal..

vad är risken egentligen? flytta ut sängen? böter kan man väl inte få hoppas jag?

Hyr jag den på mitt hobbyföretag med mitt väldigt lilla lager, så borde jag klara första "kontrollen" iallafall..
Känns overkligt att några ska göra husrannsakan för att kolla om någon sover där.
Finns ju pokerklubbar, svartklubbar, mcklubbar och raggargarage överallt i sverige och det verkar ju inte vara några problem för dessa.

Senast ändrad:
haha grymt bra idé!!

får du nåt problem så är det nog för att nån stör sig på att du bor där..
ev att nån tror du sysslar med fuffens grejer!
"Post problemet" löser du smidigast genom att skriva dig hos nån vän, då får du ju leverans varje gång han/hon kommer förbi för att skejta eller chilla.

Uthyrarna vill ju tjäna pengar, vill du hyra 200 kvm för att ha din radiostyrda bil där eller va det nu är för liten verksamhet så är ju det ditt problem.
dom kanske tycker det är obota korkat med en sån stor lokal till en liten hobbyverksamhet, men ja kan inte tänka mig att dom har invändningar i övrigt sålänge dom får in sina hyrespengar och inte andra hyresgäster klagar .
bjud över "grannarna" o lova dom att hålla koll på stället nattetid så ska du se att det går smooth.

Lycka till o glöm inte att rapportera hur det går!!

ps.
Min kära fader hyrde större lokal en brukligt till sitt företag för några år sedan för att vi skulle kunna skejta där på dyngnets alla timmar, o det va inte en människa som brydde sig!

Senast ändrad:
Hejsan!
Har polare som bott i en lackbox i en verksta, hade säng, byrå och en liten kokvrå och det fanns toa i den vanliga verkstan. Duschade gjorde han på gymmet ett par dar i veckan och in´bland hos sin mormor som bodde en bit därifrån. Nu har han köpt ett gammalt mejeri och bor i kontorsdelen.

Dock finns det anledning till varför man inte får/bör bo i en lokal som inte är avsedd som ett boende.
Säg att det börjar brinna en sen natt, brankåren kommer och börjar bekämpa elden för att rädda det som går att rädda. Men eftersom det inte är en bostad så letar man givetvis inte igenom lokalerna på samma sätt som om det varit ett vanligt hus, lägenhet, husvagn mm.

Men visst, det går ju och om det blir liv så är det ju bara att flytta.

Annars kan du ju köpa nån gammal husvagn och ställa in, får du ju både sovrum och kokvrå, kanske med förtällt och allt.

Tillbaka
Topp