Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Verkstan borrade fel - vad är rimligt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Leafy" data-source="post: 1258367" data-attributes="member: 81942"><p>En fråga till er mer insatta gällande detta. När man har en mall, tumstock/måttband m.m. som en skidverkstad uppenbarligen bör ha i sitt arsenal. Vad är det som egentligen kan gå fel? Mäter man 2-3 ggr för att säkerställa att BC hamnar på rätt ställe och ser till att mallen linear upp med utmärkt notering på skidan, ser till att sulmåttet är rätt inställt och sen låser fast mallen på plats. Då förstår jag inte vad som kan bli fel i mina ögon. Är det oerfarna meckare eller finns det en viss felmarginal i mallarna som kan påverka?</p><p></p><p>Finns det en möjlighet att utveckla en stabilare jigg som säkerställer att saker verkligen hamnar på rätt ställe? Borde det finnas möjlighet för privatpersoner att handla egna jiggar/mallar så att man som petig lätt kan montera skidorna själv?</p><p></p><p>Jag jobbar själv som konstruktör så i min värld får saker inte hamna fel och oftast gör det inte det heller när det kommer från tillverkaren så varför händer det tydligen oftare än sällan från en skidverkstad?</p><p></p><p>Har gjort 2 monteringar på Udens i år och efter kontrollmätning från mig så har det blivit 100% båda gångerna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Leafy, post: 1258367, member: 81942"] En fråga till er mer insatta gällande detta. När man har en mall, tumstock/måttband m.m. som en skidverkstad uppenbarligen bör ha i sitt arsenal. Vad är det som egentligen kan gå fel? Mäter man 2-3 ggr för att säkerställa att BC hamnar på rätt ställe och ser till att mallen linear upp med utmärkt notering på skidan, ser till att sulmåttet är rätt inställt och sen låser fast mallen på plats. Då förstår jag inte vad som kan bli fel i mina ögon. Är det oerfarna meckare eller finns det en viss felmarginal i mallarna som kan påverka? Finns det en möjlighet att utveckla en stabilare jigg som säkerställer att saker verkligen hamnar på rätt ställe? Borde det finnas möjlighet för privatpersoner att handla egna jiggar/mallar så att man som petig lätt kan montera skidorna själv? Jag jobbar själv som konstruktör så i min värld får saker inte hamna fel och oftast gör det inte det heller när det kommer från tillverkaren så varför händer det tydligen oftare än sällan från en skidverkstad? Har gjort 2 monteringar på Udens i år och efter kontrollmätning från mig så har det blivit 100% båda gångerna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Verkstan borrade fel - vad är rimligt?
Tillbaka
Topp