Verkstan borrade fel - vad är rimligt?

• Trådstartare Trådstartare EMF
  • Start datum Start datum

EMF

Medlem
Fick mitt första par sprillans skidor, Back Crows Atris. Najs! Lämnade in lagg och gamla bindningar för montering. Verkstan fick på bindningen men borrade inte 9 hål (Kingpin) i varje skida utan 18. De felborrade hälen är pluggade och bara ett hål syns. Verkstan bjuder på monteringen och ett slipjobb som kompensation. Är det rimligt eller vad är er erfarenhet?

Köpte du skidorna i samma verkstad? Om så är fallet borde dom ge dig ett nytt par.

Är det inte samma butik/verkstad utan du har köpt enbart monteringen är det lurigare, men du ska såklart ha någon form av kompensation. Sitter hålen inte för nära de som används till skruvarna och dom tätas ordentligt (inte så lätt som det låter eftersom standardpluggar vanligen inte går i oskruvade hål) kommer det inte att påverka skidans egenskaper alls. Det är som nämnts ovan skidans värde som minskas genom att du inte lika lätt kan byta/flytta bindningen senare och att den blir mindre värd vid en senare försäljning. Hur mycket värde det är i rena pengar beror på när du ska byta bindningen och när du ska sälja skidan. Just nu om du skulle lägga ut skidan påverkas värdet säkert med ett par tusen. Behåller du skidan i fem år och säljer sen är det en fråga om nån hundring eller två kanske eftersom skidan då inte kostar så mycket.

Så tja... det beror på. Du får hoppas att butiken löser det snyggt och kommer med ett rimligt förslag.

Förstår inte riktigt varför man bara kör slövarianten med plugg när man faktiskt klantat sig. Limma då iaf hålen ordentligt. Har du förresten kollat så att de nu sitter på rätt plats eller har de behövt anpassa sig till de felaktiga hålen?

Låter inte så kul det där. Precis som MnO säger så påverkar det ju inte skidans funktion just nu utan snarare värdet och din frihet att byta/flytta bindningar framöver. Jag skulle nog faktiskt kräva ett par nya skidor med fri montering. Atris är en dyr och populär skida som jag skulle säga är ganska svår att hitta till nedsatt pris.

Att få ett par helt nya är väl inte helt rimligt. Skidan är ju inte värdelös av en felborrning. Och man kanske ska akta sig för att gå alldeles för hårt åt verkstäderna eftersom resultatet kommer att bli att ingen gör såna jobb längre...

Rimligt är ju en ersättning motsvarande värdeminskningen. Jag skulle tänka mig typ 500-1000kr max. Här kan ju gratisarbete från verkstan vara en win-win då du kan få arbete till ett högre värde men utan att det egentligen är en utgift för dem.

Håller med, du kommer mer nya lagg och de gör fel. Gör om gör rätt med nya skidor.
Nja, jag syftade på att det ev. inte går att byta - eller flytta bindningar just på dessa skidor pga. många redan borrade hål. Jag tror inte att man kan vara så slarvig hur många gånger som helst ändå.

Att få ett par helt nya är väl inte helt rimligt. Skidan är ju inte värdelös av en felborrning. Och man kanske ska akta sig för att gå alldeles för hårt åt verkstäderna eftersom resultatet kommer att bli att ingen gör såna jobb längre...

Rimligt är ju en ersättning motsvarande värdeminskningen. Jag skulle tänka mig typ 500-1000kr max. Här kan ju gratisarbete från verkstan vara en win-win då du kan få arbete till ett högre värde men utan att det egentligen är en utgift för dem.
Nu monterar jag bindningarna själv och tycker inte att verkstaden gör något supersvårt jobb, så jag skulle vilja ha nya skidor. Det är min åsikt. Hade verkstaden varit en tredje part i affären, så hade förhandlingen inte behövt vara så tuff som jag skriver här ovan.

Nu monterar jag bindningarna själv och tycker inte att verkstaden gör något supersvårt jobb, så jag skulle vilja ha nya skidor. Det är min åsikt. Hade verkstaden varit en tredje part i affären, så hade förhandlingen inte behövt vara så tuff som jag skriver här ovan.
Nej det är inte supersvårt jobb (jag monterar allting själv också) men så klart är det orimligt om man skulle få skadestånd som vida överstiger den skadan man orsakat.

Nej det är inte supersvårt jobb (jag monterar allting själv också) men så klart är det orimligt om man skulle få skadestånd som vida överstiger den skadan man orsakat.
Man ska då inte begära nypris för våran i så fall. Hur brukar vi gnälla om prissättningar här i forumet?😅 Halva priset på beggade grejer va? Jag vet inte riktigt hur detta ska vara, eftersom jag kommer aldrig få erfara liknande situation när det gäller bindnigsmontage.😊

Men om vi vänder på resonemanget. NI som monterar själva. Jag kommer med mina och fruns nya skidor och ber om hjälp med att montera bindningarna eftersom jag aldrig gjort det själv. Vi kommer överens om ett pris. Och så jädrans, det blev fel på ena paret. Du fixar till det, monterar rätt och bjuder på hela jobbet. Hur mycket mer kompensation tycker du vore rimligt att ge mig? Och skulle du hjälpa min kompis med hans skidor sen?

Jag skulle säga att det är EXTREMT få tillfällen i mitt liv då en skidverkstad har lyckats till 100% med en montering. Jag har som princip att alltid montera själv eftersom det som sagt tenderar att i princip aldrig bli felfritt. Men i praktiken blir det ändå en sväng till verkstan då och då när man köper skidor på plats och inte har grejor med eller liknande. Och jodå, det tenderar att bli fel VARJE gång. År ut och år in i 30 års tid och på förmodligen nåt hundratal gånger det har kanske hänt 2-3 gånger att jag har varit nöjd med en montering.

Hade skidorna köpts och monterats i samma butik hade en enkel lösning att butiken säljer skidorna till reducerat pris till någon annan, naturligtvis med tydlighet om vad som har hänt, och sen får den ursprungliga kunden ett nytt par. I det läget är det ju uppenbart att nypriset minus det pris som butiken kan sälja skidorna för efter felborrning är värdeminskningen.

Du får väl fråga vad dom kan tänka sig att köpa dom för i helt oanvänt, men dubbelborrat skick :)

Man ska komma ihåg här att om köparen använder skidan med nuvarande bindning under ett antal säsonger framöver så kommer skadan inte att märkas alls. Jag håller med om en ersättning på kanske 1000kr plus gratis montering om det är direkt utbetalning, eller servicetjänster/varor på 1500-2000 kr iom butikens/verkstadens låga kostnad för den varianten.

Senast ändrad:
...
Och man kanske ska akta sig för att gå alldeles för hårt åt verkstäderna eftersom resultatet kommer att bli att ingen gör såna jobb längre...

Så kunden som köper sitt första par nya skidor skall istället vara glad och nöjd med ett par sönderborrade?
Stackars verkstäder...

Men om vi vänder på resonemanget. NI som monterar själva. Jag kommer med mina och fruns nya skidor och ber om hjälp med att montera bindningarna eftersom jag aldrig gjort det själv. Vi kommer överens om ett pris. Och så jädrans, det blev fel på ena paret. Du fixar till det, monterar rätt och bjuder på hela jobbet. Hur mycket mer kompensation tycker du vore rimligt att ge mig? Och skulle du hjälpa min kompis med hans skidor sen?
Kommer du till mig kommer jag mycket tydligt förklara att det finns en risk att jag gör fel och att du själv får stå den risken. Jag gör väldigt sällan fel, men det KAN hända. Du får själv välja om du vill gå till en större butik eller om du vill att jag ska göra det, men då som sagt får du vara medveten om att det finns en risk att det skiter sig.

Jag har nog monterat hundra par och det brukar gå bra, men jag lyckades dra dit en bindning helt bak och fram på ett par gamla Explosive en gång. Kom till tådelen på par två innan jag insåg mitt misstag. Det går in som en merit.

Kommer du till mig kommer jag mycket tydligt förklara att det finns en risk att jag gör fel och att du själv får stå den risken. Jag gör väldigt sällan fel, men det KAN hända. Du får själv välja om du vill gå till en större butik eller om du vill att jag ska göra det, men då som sagt får du vara medveten om att det finns en risk att det skiter sig.
Och DET borde fler butiker upplysa om när man tar jobb på saker man inte sålt själv. Sen kan man ju komma överens om att blir något fel så skall kunden ha en ny vara - men då får man vara beredd att betala för den garantin också.

Verkstan har orsakat 100% av detta misstag (som utöver skada på sprillans skidor även inbegriper oro, tidsförluster mm dvs sveda och värk) medans kundens skuld är noll. Den enda lösning som håller kunden någorlunda skadelös i detta fall är att han får helt nya skidor.
Men om man begär att hållas skadeslös så blir verkstan (och kanske hela branschen!) tydligen ledsen? Glöm då inte risken att sådana som jag blir tveksamma om/när sådant här händer utan att man får rimlig ersättning, och vad det har för effekter på branschen.

Ja, rimligt är väl i första hand att erbjuda kunden ersättning vilket ju har gjorts. Och bara EMF själv kan i detta fall avgöra om han tycker att han fått tillräcklig kompensation. MEN om kunden inte accepterar detta bör han hållas skadeslös och åtminstone få nya skidor.

Som sagt, om butiken nu tycker att det hela inte är så farligt så har de ju ett par "nya" Atris att försöka sälja (inte till mig). Kan tillägga att man i en hel del andra länder skulle skaka på huvudet åt allt detta. Självklart skulle man inte acceptera att få tillbaka ett par (f.d.) nya skidor med 18 (!) extra pluggade hål i, och ev. restvärde, hållbarhet etc hos dessa schweizerostar är ju något som verkstaden kan fundera på, och som inte kunden ska behöva oroa sig för .

Wow, tack för all respons. Åsikterna går isär och i min lilla hjärna har samma diskussion pågått. Skidorna var från en annan butik och verkstan fick bara monteringen men har varit lätta att prata med. Tack igen för engagemanget. Jag åker tillbaka och gör ett nytt försök.

Skulle vara intressent att veta vad allmänna reklamationsnämnden säger om den här typen av ärenden.

Jag antar att butiken som monterat dina skidor inte säljer Black Crows, för annars hade du väl köpt dom där? Är skidorna monterade på rätt ställe efter ditt önskemål?

Personligen tycker jag gratis montering och ett slipjobb känns som rimlig kompensation. Kostnaden för detta borde väl rimligen ligga på ungefär 2000kr om du hade betalat fullpris.

En fråga till er mer insatta gällande detta. När man har en mall, tumstock/måttband m.m. som en skidverkstad uppenbarligen bör ha i sitt arsenal. Vad är det som egentligen kan gå fel? Mäter man 2-3 ggr för att säkerställa att BC hamnar på rätt ställe och ser till att mallen linear upp med utmärkt notering på skidan, ser till att sulmåttet är rätt inställt och sen låser fast mallen på plats. Då förstår jag inte vad som kan bli fel i mina ögon. Är det oerfarna meckare eller finns det en viss felmarginal i mallarna som kan påverka?

Finns det en möjlighet att utveckla en stabilare jigg som säkerställer att saker verkligen hamnar på rätt ställe? Borde det finnas möjlighet för privatpersoner att handla egna jiggar/mallar så att man som petig lätt kan montera skidorna själv?

Jag jobbar själv som konstruktör så i min värld får saker inte hamna fel och oftast gör det inte det heller när det kommer från tillverkaren så varför händer det tydligen oftare än sällan från en skidverkstad?

Har gjort 2 monteringar på Udens i år och efter kontrollmätning från mig så har det blivit 100% båda gångerna.

Jag jobbar själv som konstruktör så i min värld får saker inte hamna fel och oftast gör det inte det heller när det kommer från tillverkaren så varför händer det tydligen oftare än sällan från en skidverkstad?
Enkelt - oftast går det bra. Men att 99% av alla kunder är nöjda med sina monteringar kommer du inte se i ett forum. Att MnO och andra (inklusive jag själv) varit missnöjda med sina monteringar och väljer att montera själva har fler faktorer, saker jag bland annat kommer på på rak arm:
1. Mycket mer anala med "kvaliteten" på monteringen, saker som de allra flesta skiter fullständigt i tycker många av oss inte är gott nog för en montering.
2. Billigare.
3. Mindre eventuellt strul när skidor är köpte beggade eller i andra butiker.
4. Mindre strul när bindningar är köpta beggade eller i andra butiker.
4. Det är kul att göra saker själv.
5. Specialförfrågningar, både normala (fram/bakmontering t ex) och mer exotiska (kan jag få den här monterat +1.5 cm för en 314 mm sula och med 1 grad duckstance) blir helt plötsligt inte längre ett problem - något som många butiker säger blankt nej till, och även om de gör det är sannolikheten för fel större än vid en vanlig standardmontering.
6. Kan välja lim helt själv. Epoxy, trälim, polyuruetan, you name it.
7. Vid ommontering kan man själv bestämma hur mycket "säkerhetsmarginal" man vill ha till gamla hål utan att någon annan ha åsikter.

Finns nog massor fler, men det är det jag kan komma på sådär på en minut. Som sagt, de allra flesta monteringar går helt finemang.

En fråga till er mer insatta gällande detta. När man har en mall, tumstock/måttband m.m. som en skidverkstad uppenbarligen bör ha i sitt arsenal. Vad är det som egentligen kan gå fel? Mäter man 2-3 ggr för att säkerställa att BC hamnar på rätt ställe och ser till att mallen linear upp med utmärkt notering på skidan, ser till att sulmåttet är rätt inställt och sen låser fast mallen på plats. Då förstår jag inte vad som kan bli fel i mina ögon. Är det oerfarna meckare eller finns det en viss felmarginal i mallarna som kan påverka?

Finns det en möjlighet att utveckla en stabilare jigg som säkerställer att saker verkligen hamnar på rätt ställe? Borde det finnas möjlighet för privatpersoner att handla egna jiggar/mallar så att man som petig lätt kan montera skidorna själv?

Har gjort 2 monteringar på Udens i år och efter kontrollmätning från mig så har det blivit 100% båda gångerna.
Jag har monterat massor av bindningar själv. Den känsliga punkten är att hitta en centrumlinje på skidan i längsledd. Jag brukar mäta ut centrum med skjutmått/stållinjal fram och bak och sen drar en linje med hjälp av ett långt vattenpass som linjal. Problemet är att det finns mm-diskrepanser i pennan och om det strecket blir lite snett så kan man få lite lite sneda bindningar. Det märks inte i rambindningar osv men med pinbindningar så kan det synas lite grann. När man sen får prova att montera med en ordentlig jigg är det ju nåt helt annat. Ett verktyg som tillåter dig att lägga in en pappersmall och få den centrerad på skidan hade iaf jag gladeligen köpt. Det räcker att verktyget skapar en centrerad linje som jag kan rita av på en tejpbit typ för att sen pricka in pappersmallens centrumlinje mot min markering.

5. Specialförfrågningar, både normala (fram/bakmontering t ex) och mer exotiska (kan jag få den här monterat +1.5 cm för en 314 mm sula och med 1 grad duckstance) blir helt plötsligt inte längre ett problem - något som många butiker säger blankt nej till, och även om de gör det är sannolikheten för fel större än vid en vanlig standardmontering.
Just denna är ju inte helt ovanlig för en själv. Jag har tex två monteringar på samma skida (inserts) där hålen för hälen överlappade. Jag kunde montera tårna som de skulle vara men fick sen mäta in så att jag har ena bindningen så långt fram som möjligt och den andra så långt bak som möjligt. Det hade jag inte velat betala en verkstad för att utföra. Det hade blivit lite väl dyrt att betala för de timmarna av funderingar och mätningar :)

Enkelt - oftast går det bra. Men att 99% av alla kunder är nöjda med sina monteringar kommer du inte se i ett forum. Att MnO och andra (inklusive jag själv) varit missnöjda med sina monteringar och väljer att montera själva har fler faktorer, saker jag bland annat kommer på på rak arm:
1. Mycket mer anala med "kvaliteten" på monteringen, saker som de allra flesta skiter fullständigt i tycker många av oss inte är gott nog för en montering.
2. Billigare.
3. Mindre eventuellt strul när skidor är köpte beggade eller i andra butiker.
4. Mindre strul när bindningar är köpta beggade eller i andra butiker.
4. Det är kul att göra saker själv.
6. Kan välja lim helt själv. Epoxy, trälim, polyuruetan, you name it.
7. Vid ommontering kan man själv bestämma hur mycket "säkerhetsmarginal" man vill ha till gamla hål utan att någon annan ha åsikter.

Finns nog massor fler, men det är det jag kan komma på sådär på en minut. Som sagt, de allra flesta monteringar går helt finemang.

Jag skriver under på det mesta här då jag själv är lite väl petig med det mesta men då jag köpt nya skidor och bindningar och montering ingått och jag enbart haft önskemål om +1 eller +2 så har jag litat på verkstaden.

Men då jag läst på om just monteringar och allt runt detta, sett pappersmallar och alla möjliga olika lösningar med hjälp av mallen bindingen sitter monterad på i skyltfönster m.m. så kan jag förstå att det alltid kommer finnas viss felmarginal även för en hemmameckare som är noggrann.
Kommer vi sen in till att man vill ha duckstance eller annan speciallösning så kan jag förstå att det blir lite huvudbry hos en skidverkstad som i vanliga fall slänger på jiggen/mallen, borrar, limmar och skruvar.

Jag ser ändå framför mig hur man skulle kunna 3d-printa ut en jigg med de "stora" bindningsleverantörernas hålbilder, ha låspinnar som kan ta upp skidbredder från 70-80 till säg 115mm, sullängdsjustering som kan låsas på ett fast mått. Sen om man vill ha duckstance har man en flytande skruv som ställer om låspinnarna så man får rätt vinkel.

Jag har planer på att öka upp min arsenal i sommar med ett par breda skidor till den där puderdagen som man drömmer om och de tänkte jag köpa begagnade så man kanske ska experimentera lite och se om man kan snickra ihop en jigg, får jag chansen att köpa en 3d printer med :)

Jag har monterat massor av bindningar själv. Den känsliga punkten är att hitta en centrumlinje på skidan i längsledd. Jag brukar mäta ut centrum med skjutmått/stållinjal fram och bak och sen drar en linje med hjälp av ett långt vattenpass som linjal. Problemet är att det finns mm-diskrepanser i pennan och om det strecket blir lite snett så kan man få lite lite sneda bindningar. Det märks inte i rambindningar osv men med pinbindningar så kan det synas lite grann. När man sen får prova att montera med en ordentlig jigg är det ju nåt helt annat. Ett verktyg som tillåter dig att lägga in en pappersmall och få den centrerad på skidan hade iaf jag gladeligen köpt. Det räcker att verktyget skapar en centrerad linje som jag kan rita av på en tejpbit typ för att sen pricka in pappersmallens centrumlinje mot min markering.

Hur ser marknaden ut för jiggar? Finns det ens möjlighet för en privatperson att få tag på en jigg eller är det enbart skidverkstäder och personer med mer world cup poäng än vad vi har i årslön som får tag i sådana?

Hur ser marknaden ut för jiggar? Finns det ens möjlighet för en privatperson att få tag på en jigg eller är det enbart skidverkstäder och personer med mer world cup poäng än vad vi har i årslön som får tag i sådana?
Tror jag har sett men det är ju rejält kostsamt. Då behöver man ju göra fler än kanske 2-3 monteringar per år, som jag gör. Men en femhundring för ett verktyg som underlättar centrumlinje och därmed användningen av pappersmall låter ju fullt rimligt.

Tror jag har sett men det är ju rejält kostsamt. Då behöver man ju göra fler än kanske 2-3 monteringar per år, som jag gör. Men en femhundring för ett verktyg som underlättar centrumlinje och därmed användningen av pappersmall låter ju fullt rimligt.

Jag får helt enkelt börja kika på detta, dels för mig själv men det verkar finnas en marknad för det till privatpersoner iaf. Kanske inte den stora massan men det verkar finnas ett behov iaf. Ska vara pappaledig i 5 månader snart så man får ju säkerligen någon timme/vecka över att fundera på det.

Återigen så hade ju det enklaste varit att man iaf inom sitt märke, ex Salomon hade samma hålmönster på alla bindningar och sedan inserts i skidorna som på en snowboard, skulle ta död på möjligheten att tjäna pengar på montering men det verkar ju nästan ingen vaa intresserad av ändå. Det som möjligtvis blir svårt är ju duck stance

Jag får helt enkelt börja kika på detta, dels för mig själv men det verkar finnas en marknad för det till privatpersoner iaf. Kanske inte den stora massan men det verkar finnas ett behov iaf. Ska vara pappaledig i 5 månader snart så man får ju säkerligen någon timme/vecka över att fundera på det.
1648118234525.png

Tänker mig något sånt här, där man kan lägga in pappersmallen och sen ställa in borrhålen ovanför, som då är guider för att borra sen!

Bilagor

• 276275494_3146489309004971_4702045996649075679_n.jpg
    276275494_3146489309004971_4702045996649075679_n.jpg
    35.3 KB · Besök: 125
Visa bilaga 17585
Tänker mig något sånt här, där man kan lägga in pappersmallen och sen ställa in borrhålen ovanför, som då är guider för att borra sen!
Fan vad jag önskar att jag kunde få ner den visualisering jag har i mitt huvud just nu :) Jag tänker mig snarare en prys som liknar nuvarande jiggar men där men i mitten i längsled har en tunn pinne på kanske 1-2 mm bredd som är självcentrerande. Så när jag spänner fast min mall hamnar pinnen helt centrerat i längsledd och då kan jag med en penna rita på den och får då ett streck exakt där pinnen är. När jag sen tar bort verktyget har jag två streck och kan matcha in mallens centrumlinje i mellanrummet mellan de två strecken. Med den hjälpen räcker sen pappersmallen utmärkt.

Gött att man bara går in på en verkstad, presenterar sig, ger kaffebröd till gubbarna i verkstan och lånar mallarna man behöver 🤷🏽‍♂️

Eller så går man till bra butik man litar på.(har en här i Danmark och 4-5 i Sverige)

Så svårt är det inte. ;)

För övrigt är det jättelätt att mallarna kan bli felinställda tyvärr så mallarna borde utvecklas mera.

Finns detta alternativ med plattor att köpa till för olika bindningar; https://www.bindingfreedom.com/jigarex/

Men ja mallar är generellt också misshandlade och behandlas ofta inte som de precisionsverktyg de är. ATK's mall är helt klart den bästa att jobba med och den som löper minst risk att det blir fel med så länge man har ögonen med sig. Den finns ibland att få tag i som privatperson och brukar inte vara orimligt dyr; https://www.haganskimountaineering.com/products/m06-mounting-jig

Det här med att hitta "centerlinje"...
Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att den här typen av "streck" fram och bak på pappersmallen är tillräckligt för att centrera?

Vad är bättre med att utgå ifrån en "centerlinje" ?
Förutsatt att man har ett val, givetvis.

#montera

Det här med att hitta "centerlinje"...
Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att den här typen av "streck" fram och bak på pappersmallen är tillräckligt för att centrera?

Vad är bättre med att utgå ifrån en "centerlinje" ?
Förutsatt att man har ett val, givetvis.

#montera
Jag tycker strecken fram och bak duger alldeles utmärkt!

Håll fast mallen i ena änden, justera mot pjäxmittmärke, och grovjustera (synvinkel-ögonmått) i sidled mot skidmitt, fixera tillfälligt med lite tejp. Vik mallen ner runt stålkanten. Kontrollera mot vilket streck, eller till och med sektion av streck/mellanrum, som mallen går över kanten. Finjustera mallen så samma kantövergång finns på båda sidorna. Fixera malllen med en lite tejpsnutt mitt uppe på skidan. Kontrollera att pjäxmitt fortfarande är rätt. Gör om proceduren på mallens andra ände.

Funkar varje gång och lätt att få till snits på det. Busenkelt och förutom pappersmallen behöver man bara två tejpsnuttar.

Det enda märke som behöver ritas på skidan är en liten markering för pjäxmitt tvärs över skidan om linje inte finns där. Kan med fördel ritas på en tejpbit som sen kan avlägsnas. Markera borrhålen med pryl rakt genom mallen. Kontrollera för säkerhets skull hålmarkeringar och jämför båda skidorna innan hålen borras.

Play by the KISS rule, Keep It Simple, Stupid! :cool:

Edit to add; Jag tejpar alltid ihop fram- och bakdel av mallarna till "min" sullängd, klipper dessutom ett lite hål vid pjäxmittmarkeringen på mallen så markering på skidan syns genom det hålet. Preppar mallen med en tejpremsa över prylhålen så håller mallen för flera monteringar. 10 monteringar med samma mall och sullängd är inga problem att få till...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp