XXL borrade fel mått på skidan, hur göra?

Köpte skidor, bindningar och pjäxor till dottern, XXL skulle montera allt samt ställa in efter vikt etc..

Kom till backen idag och de har borrat hel fel mått. Fick hyra skidor i stället, lagom arg.

Hur hade ni gjort? Skidorna tappar ju såklart värde när de borrar om. Hade ni begärt en helt ny skida?

Om allt är köpt och monterat på samma ställe är det självklart helt nya grejer du ska ha. Eller varenda krona tillbaka. Dom borde också ersätta dig för skidhyran i min värld eftersom det är ett direkt resultat av deras felaktiga montering. Vill dock inte ta gift på att ersättning för skidhyran går hem juridiskt.

Köpte skidor, bindningar och pjäxor till dottern, XXL skulle montera allt samt ställa in efter vikt etc..

Kom till backen idag och de har borrat hel fel mått. Fick hyra skidor i stället, lagom arg.

Hur hade ni gjort? Skidorna tappar ju såklart värde när de borrar om. Hade ni begärt en helt ny skida?
Hur var de felborrade, för långt fram eller bak, snett, för en mindre eller större pjäxa, eller fel på något annat sätt? Du kanske har full koll, men kan det vara så att bindningen är rätt monterad men inte justerad för den aktuella pjäxan?

Om den verkligen är felborrad så att det inte går att justera så bindningen passar pjäxan och det är nya skidor ska du självklart få nya skidor rätt monterade. Vad är det för skidor och bindningar?

/MM

Om allt är köpt och monterat på samma ställe är det självklart helt nya grejer du ska ha. Eller varenda krona tillbaka. Dom borde också ersätta dig för skidhyran i min värld eftersom det är ett direkt resultat av deras felaktiga montering. Vill dock inte ta gift på att ersättning för skidhyran går hem juridiskt.

Hur var de felborrade, för långt fram eller bak, snett, för en mindre eller större pjäxa, eller fel på något annat sätt? Du kanske har full koll, men kan det vara så att bindningen är rätt monterad men inte justerad för den aktuella pjäxan?

Om den verkligen är felborrad så att det inte går att justera så bindningen passar pjäxan och det är nya skidor ska du självklart få nya skidor rätt monterade. Vad är det för skidor och bindningar?

/MM

Ja alltså. Är ju ingen expert. Men det hälen går liksom 5 cm upp på bakre bindningen, vilket inte känns helt normalt. Finns ett till läge och då skulle jag nog kunna få ner pjäxan om jag använder slägga.

Bilagor

• 17348001999785564583720984238470.jpg
    17348001999785564583720984238470.jpg
    788.6 KB · Besök: 369
Yepp, det ser ut som bindningen är monterad för en betydligt mindre sko.

Föreslår att du lämnar tillbaka skidorna och ber dem montera bindningen på ett par nya skidor, alternativt en god rabatt om de vill montera om på befintlig skida (en rätt utförd ommontering är inte något egentligt problem, men det är trist på ett par splitternya skidor).

/MM

Yepp, det ser ut som bindningen är monterad för en betydligt mindre sko.

Föreslår att du lämnar tillbaka skidorna och ber dem montera bindningen på ett par nya skidor, alternativt en god rabatt om de vill montera om på befintlig skida (en rätt utförd ommontering är inte något egentligt problem, men det är trist på ett par splitternya skidor).

/MM

Ja precis. Kompensation eller helt ny skida

Tack för inputs iaf.

Ser ju helt fel ut. Vad angav du till butiken? Mondostorlek eller BSL?
Pjäxor, skidor och bindningar har köpts samtidigt så om mondo och sulmått blandats ihop så är det helt och hållet XXLs fel.

@Skräcködlan givetvis ska du inte acceptera en prisreduktion som inte är en bra bit mer än vad du har lagt ut i skidhyra, nya skidor är som redan sagt också helt rimligt.

Seriöst, de ska ju sätta i pjäxan när de ska justera och kontrollera förspänningen på bindningen. Lämna tillbaks och kräv helt nya skidor och pengar för hyran. Men jag skulle nog bett om pengarna tillbaks (+skidhyran) och köpt skidor nån annanstans

Seriöst, de ska ju sätta i pjäxan när de ska justera och kontrollera förspänningen på bindningen. Lämna tillbaks och kräv helt nya skidor och pengar för hyran. Men jag skulle nog bett om pengarna tillbaks (+skidhyran) och köpt skidor nån annanstans
Precis.
Snacka om klåpare som inte har en aning om vad de håller på med. Och det kanske var tur att de var felmonterade, hur hade övriga inställningar varit om man inte kollat dem också?

Nej, pengarna tillbaka och köp nästa par från en annan butik. Jag har bra erfarenheter från Glisshop och SportConrad både när det gäller montering och pris.

Och tack för att du delade med dig av dina erfarenheter från XXL, nu vet jag att jag inte ska köpa skidor med bindningsmontering därifrån.

Dum fråga. Men vad är det för skida och längd och vad är det för storlek på pjäxan? (Är det rätt pjäxa om ni provade den?) För det ser ut som en katastrof fel montering. Tänkte om de gav er fel pjäxa eller skida?

Dum fråga. Men vad är det för skida och längd och vad är det för storlek på pjäxan? (Är det rätt pjäxa om ni provade den?) För det ser ut som en katastrof fel montering. Tänkte om de gav er fel pjäxa eller skida?

295mm, skidan 146 cm..

Men jag tror som någon sa att de blandat ihop olika värden.

Återkommer imorgon med vad kontentan blev.

295mm, skidan 146 cm..

Men jag tror som någon sa att de blandat ihop olika värden.

Återkommer imorgon med vad kontentan blev.
Man blandar inte ihop värden. Man använder pjäxan i mallen för att mäta var man skall borra fast bindningen. Och om det är korrekt pjäxa och skida så har de gjort ett grovt fel när de inte har använt pjäxan till mallen och inte stället in bindningen efter pjäxan…

Så barnet har typ 25,5 på pjäxan alltså?

Yes. Allt är köpt på XXL. Jag ombads komma in dagen efter och hämta prylarna då de behövde tid på sig för att borra bindning, valla och justera pjäxa/bindning. Lubbade in till "skidverkan" fick mina prylar och åkte hem i god tro om att vi skulle ha en fin primär helgen innan jul.

Yes. Allt är köpt på XXL. Jag ombads komma in dagen efter och hämta prylarna då de behövde tid på sig för att borra bindning, valla och justera pjäxa/bindning. Lubbade in till "skidverkan" fick mina prylar och åkte hem i god tro om att vi skulle ha en fin primär helgen innan jul.
Den där är inte justerad som sagt.

Låter som en stor pjäxa för de fötterna. Jag har 41 i skor och 25,5 i pjäxan. Men fötter och för all del pjäxmodeller är olika.

Ja så olika folk tänker i storlekar. Har också 41 i skor (ibland 42 också) och har både pjäxor i 25,5 och 24,5

Låter som en stor pjäxa för de fötterna. Jag har 41 i skor och 25,5 i pjäxan. Men fötter och för all del pjäxmodeller är olika.

Om de inte använder Skiclicker (nomoreboots.se) som är smart att använda vid uthyrning men borde vara no-no vid montering.
25.5 för dam är storlek 39. Så det stämmer precis. Samma pjäxa hemma som står angivet på kvittot.

De har väl helt enkelt inte justerat och borrat på känsla? Eller nått slags hjärnsläpp.

Ska bli intressant imorgon.

Bilagor

• Screenshot_20241221-204006.png
    Screenshot_20241221-204006.png
    156.9 KB · Besök: 78
25.5 för dam är storlek 39. Så det stämmer precis. Samma pjäxa hemma som står angivet på kvittot.

De har väl helt enkelt inte justerat och borrat på känsla? Eller nått slags hjärnsläpp.

Ska bli intressant imorgon.
Varken jag eller PB menar att det vi säger påverkar något kring monteringen. Bara att storlekar kan tas på radikalt olika sätt. Detta är sjukt off-topic så det kan vi ta i andra sammanhang.

Lycka till på XXL och ge inte med dig. Dom har begått grova fel, i flera steg dessutom. Mest allvarligt är att dom inte alls kan ha kontrollerat sitt arbete och avslutat med att ställa in förspänningen på bindningen överhuvudtaget

Ja alltså. Är ju ingen expert. Men det hälen går liksom 5 cm upp på bakre bindningen, vilket inte känns helt normalt. Finns ett till läge och då skulle jag nog kunna få ner pjäxan om jag använder slägga.
Det där är ju inte ens i närheten av rätt...
Jag hade krävt vartenda öre tillbaka och inte handlat där igen.

Vad gäller hyran för skidorna så hade jag kollat med kommunens konsumentvägledare om vad som är rätt, de brukar vara väldigt hjälpsamma och pålästa.

Trist att det blev fel, men vill hålla med övriga i tråden att du som minst ska kunna få ett par nya skidor borrade med rätt storlek på bindningarna. Men helst hade jag bett om pengarna tillbaka och köpt skidorna och pjäxorna på annat håll...

Personligen undviker jag XXL med allt som gäller skidor sedan ett par år tillbaka. Skulle lämna in mina skidor på slipning och vallning och varningsklockorna började ringa redan i deras "verkstad" när personen som stod där knappt gick att kommunicera med på svenska och hen hade nog aldrig heller knappt sett ett par alpinskidor.. Även om priset var det billigaste som gick att hitta så var resultatet knappast något att hänga i granen heller.

25.5 för dam är storlek 39. Så det stämmer precis.

Hittade en tabell hos Nordica och det stämmer på pricken. Dam 39 = 25,5 mondo, herr 41 = 25,5 mondo, således dam 39 = herr 41.

Sen kan man ju fundera på om det är på samma sätt med flex. Typ att dam flex 90 motsvarar herr flex 110.

Hittade en tabell hos Nordica och det stämmer på pricken. Dam 39 = 25,5 mondo, herr 41 = 25,5 mondo, således dam 39 = herr 41.

Sen kan man ju fundera på om det är på samma sätt med flex. Typ att dam flex 90 motsvarar herr flex 110.
Är inte det där märkligt … 25.5 är ju ett absolut mått (fotlängd 255 mm). Jag hade faktiskt ingen aning om att det skiljer sig mellan dam och herrstorlekar på skidpjäxor. Är det vanligt?

/MM

255mm är ett absolut mått men skostorlekarna är inte det.
/TN
Word på vad både TopiNieminen och Mountain_Man skriver. Man mäter foten i millimeter och går på det måttet och går inte upp i mondostorlek, snarare ner. Behöver man mer utrymme så andas man igenom första två veckorna eller tar hjälp av en bootfitter.

Flex är inte heller ett absolut mått, det finns ingen etablerad industristandard. Så det är godtyckligt som bara den.

Ok, kan vi enas om en sak?

Vi mäter och skriver fotens längd i cm.
Dvs 25,5cm

När man monterar så använder man måttet som står angivet på sidan av pjäxans häl om man inte har pjäxan tillgänglig vilket är att föredra för att kunna göra korrekta inställningar.

då använder vi tex 295 mm.

Det är den här problematiken som gör att många monteringar blir fel.

Eftersom det är en sån stor miss på monteringen så tror jag att det är en stor chans att säljaren skrivit 255 på lappen och då har verkstadspersonalen monterat bindningen efter detta dvs 255mm vilket motsvara typ 21,5cm

Sluta prata om europeiska storlekar som 38-39 för det har ingen bäring när vi pratar pjäxstorlekar.

Bra så, god jul å lycka till med XXL imorgon.
Hör av dig om de är tjuriga

Senast ändrad:
Skönt att det ordnade sig och att XXL tog ansvar för sitt misstag.
Men det skulle ändå inte ha kunnat inträffa eftersom de också måste använda pjäxan för att ställa in förspänningen och glappet till tåplattan, och då hade de ju upptäckt missen med monteringen.
Såvida ni inte hade kommit överens om att du skulle göra de inställningarna själv?

Har de gjort alla inställningar korrekt nu (inkl. DIN-skalan)?

Skönt att det ordnade sig och att XXL tog ansvar för sitt misstag.
Men det skulle ändå inte ha kunnat inträffa eftersom de också måste använda pjäxan för att ställa in förspänningen och glappet till tåplattan, och då hade de ju upptäckt missen med monteringen.
Såvida ni inte hade kommit överens om att du skulle göra de inställningarna själv?

Har de gjort alla inställningar korrekt nu (inkl. DIN-skalan)?
Mja alltså butiken har ju en uppsjö av pjäxor så man kan bara plocka en annan likadan för monteringen.

Tråkigt att stå där med skägget i brevlådan när polarna bränner puder... Jag är väldigt selektiv med var jag lämnar mina grejor. Har tyvärr både varit med om och hört mycket tok hända...

Men, rent praktiskt så tror jag verkligen inte du kommer ha några problem med en ommontering. Jag har skidor som blivit ommonterade tre gånger med olika bindningar. Har hittills aldrig "knäckt" en skida. Oftast när skidan ger upp så är det att den börjar delaminera eller suga in vatten så belaget blir konkavt. Det övre lagret fiber i laminatet utsätts endast för komprimerande krafter så när du pluggar skidan så återställer du styrkan. (bortsett från torsionskrafter, men det kvittar om du inte åker världscup) Om du har en träkärna så borrar du givetvis bort fibrerna och lite av styrkan men om du borrar två hål på längden efter varandra så gör det inget. Vad man däremot inte vill göra är borra för djupt så man gör hål i det nedre fiberskiktet. Då har man försvagat skidan. Varje seriös sportshop borrar med för ändamålet avsedda borrar med djupstopp så det inte kan ske.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp