Borra upp pluggade hål och ommontera bindning

Almen1

Aktiv medlem
Hej,
Som rubriken lyder, -jag har ett par skidor borrade för samma bindning som jag tänker mig använda, och med samma placering. Dock är hålen pluggade med plastplugg och trälim.
Endera så borrar jag sonika upp dem med korrekt borr och skruvar dit mina Dynafit speed radical, -eller så skall jag fundera om det blir att montera quivers istället. Jag vill ha en funktionell lösning utan att krångla till monteringen, eller att riskera att slita ur bindningen ur skidan väl på tur..
Några erfarenheter att borra upp pluggade hål och ommontera bindning?

Toppen, -tack för tydlig input!
Jag borrar upp hålen och monterar bindningen rakt av.

Har lite samma tankar men hålen i mina skidor skall vara 3,5mm och pluggen är 5-6mm. Kommer det att hålla at använda samma hål då. Hänger ju på att pluggen sitter bra. Sen är frågan om det fungerar med 3,5 mm när man skruvar i en plugg?

Senast ändrad:
Jag körde sonika 3,6mm borr och 9mm djupt.
La lim i hålet och drog till..
Det känns som om det sitter ordentligt (jag kunde se att pluggen var ordentligt limmad också).
Hasse har gedigen erfarenhet, och jag kör på hans råd:D

Tänkte göra samma sak. Är det kanske vettigt att köra med epoxylim (som jag då måste åka och handla) istället för trälim (utevarianten) för att få det mer hållbart?

Epoxy är alltid bra :)

Oftast går det bra att bara borra ur pluggarna och bara skruva dit bindningen. Använd max 4mm:s borr, eftersom du bara vill försvaga/borra bort pluggarna och inte skada gängorna i hålen.

Det finns en risk att hålens gängor inte håller för de nya skruvarna. Du märker om du får några "spinners", vilket man vanligen får efter 2-3 ommonteringar. Första gången man skruvar i en ny bindning i gamla hål klarar man sig oftast. Om du får några skruvar som inte tar utan bara roterar, måste man åtgärda det. Det finns diverse lösningar där nån form av inserts/helicoils är vanligast och bäst. Det finns diverse fulvarianter om man sitter i en bummarlya utan pengar, tex att peta ner epoxy i hålen och sen ställa skidan upp så att hålen blir mindre när det har härdat, men det är väl inte att rekommendera även om det fungerar nästan jämnt.

Tack! Vad är det optimala; 3.6 mm borr om skida utan metall?
Egentligen skulle jag flytta 25 mm bak för då hamnar jag på strecket traditional på mina cmd wizard, istället för recommended, men det var då jag såg de pluggade hålen på 20 mm bak. Eller är det ändå en risk med de pluggade hålen så att det värt att gå på ca 27 mm bakåt (för att få lite emellan). Kanske en omöjlig fråga men jag har för mig att du har provat wizard...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp