Borra ur plugg

zzzchrille

Aktiv medlem
Borra ur plugg
Hej,
Har köpt ett par pluggade skidor och skulle vilja sätta i en likadan bindning i samma hål. Vad anser ni, är det ok att borra (med jigg) ur pluggarna? Att förskjuta bindningen är inte aktuellt. Hålen är tätade med Casco PU-lim.
Tack på förhand!

Borra ur plugg
Jag hade borrat ur pluggarna. Det är väl vanliga "plastploppar" gissar jag.
Sen kan du ju alltid limma de nya skruvarna och med epoxilim för att få det tätt.

Har du en borrmall så blir det ju superenkelt.

Tror du inte på den lösningen finns ju t.ex. "Quiver killers" du kan sätta i. Men det är både dyrt och krångligt att installera.

Borra ur plugg
Tack för svar! Jo, det är vanliga plastpluggar avsedda för ändamålet. Jag är egentligen inte så ängslig av mig, så jag tänkte det skulle funka utan qk. Ville bara höra om någon av er har någon erfarenhet, bra eller dålig.

Borra ur plugg
Nackdelen är att man vet inte skicket på hålen, även om epoxy gör det bättre är det blir det omöjligt att få det 100% som en första montering.

Men är man ganska lätt i kroppen och inte åker dunder hårt med prylarna bör det fungera. QK gör det ju 100% men som sagt fördyrande och krångligare att montera...dock praktiskt att kunna ta av bindning ibland för platsbesparing

Borra ur plugg
Nackdelen är att man vet inte skicket på hålen, även om epoxy gör det bättre är det blir det omöjligt att få det 100% som en första montering.

Men är man ganska lätt i kroppen och inte åker dunder hårt med prylarna bör det fungera. QK gör det ju 100% men som sagt fördyrande och krångligare att montera...dock praktiskt att kunna ta av bindning ibland för platsbesparing
Tack för ytterligare input. Är lite osäker på hur limmet och pluggen beter sig när man borrar i dem. Det skulle kunna vara så att det lim som trängt in i skruvspåren ”följer med” när man borrar ur dem. Detta kan betyda att hålen är i ganska ok skick, och att jag kan hitta de ursprungliga skruvspåren med de nya skruvarna. Eller att limmet och kanske något av pluggen är kvar i skidan, då skulle jag tro att hålet är trångt nog att hålla den nya skruven/bindningen.

Det jag inte vill är ju att det ska bildas en krater där hålet blir för stort.

Borra ur plugg
Du skulle ju kunna testa med skruvutdragare först. Med lite tur kanske pluggen följer med ut utan att skada ”gängorna” i hålen men risken är ju att limmet släpper mot pluggen. Men då har du ju förhoppningsvis inte förstorat hålet.
Finns billiga skruvutdragare oå Jula och Biltema

Borra ur plugg
Du kan med gott samvete borra ur plugg. Om det inte är superlätta topptursskidor är det inga problem. i det fallet skulle jag använda epoxi vid den nya monteringen, Om man har en borrstopp, så man inte borrar igenom skidan är det lätt. Ta en syl eller likande för att få ur det sista av pluggen, det brukar vara lite rester kring gängen. På tävlingsskidor r det väldigt vanligt att borra om bindningar och plattor. Ett par välmeriterade fartskidor i världscupen kan ser ut som en schweizerost och de håller för åkning i 140 km/h.

Borra ur plugg
Du kan med gott samvete borra ur plugg. Om det inte är superlätta topptursskidor är det inga problem. i det fallet skulle jag använda epoxi vid den nya monteringen, Om man har en borrstopp, så man inte borrar igenom skidan är det lätt. Ta en syl eller likande för att få ur det sista av pluggen, det brukar vara lite rester kring gängen. På tävlingsskidor r det väldigt vanligt att borra om bindningar och plattor. Ett par välmeriterade fartskidor i världscupen kan ser ut som en schweizerost och de håller för åkning i 140 km/h.
Perfekt, låter bra! Jag tror de första bindningarna är borrade med 4,1/4,2 mm borr med borrstopp. Tänkte kanske prova borra ur med 3,5 mm borr med borrstopp. Har både mall och borr att jobba med.

Nu känner jag mig stärkt, så fort jag kommer hem kör jag på.

Tack för råd och pepp!

Borra ur plugg
Pluggen måste bort helt om du ska montera om I hålen. Ofta om du sätter ett mindre borr i pluggen och borrar så följer den med upp enkelt. Om inte allt kommer med kan du peta ut det sista med en syl eller liknande.

Kolla ner i hålet med en ficklampa och se om gängorna ser helt schyssta ut. Gör de inte det, fyll hålen med Epoxy (biltemas små tuber eller lamineringsepoxy funkar fint om du inte har annan lättflytande Epoxy https://www.biltema.se/bygg/lim/epoxilim/snabb-epoxy-2-x-21-g-2000050118 , dock inte deras små burkar med epoxy).

Låt epoxyn härda 24 timmar och borra sedan med korrekt borr och montera med Epoxy (trälim är inte optimalt mot epoxy).

När du skruvar i bindningen, känn så det drar ordentligt. Gör det inte det för ett visst hål, chansa inte utan gör om processen med Epoxy i hålet och borra igen.

Viktigt att tänka på är att verkligen få skruven att gå i samma gängspår om du använder hålet rakt av. Enklast är att skruva skruven långsamt med en skruvmejsel baklänges till dess att du känner att den hoppar till och sjunker lite (den hittar den gamla gängan) . Då skruvar du i som vanligt. Annars "korsdrar" du skruven med försvagning som effekt. Får du inte till det, fyll med Epoxy enligt ovan.

Gör du som ovan kommer det hålla.

Senast ändrad:
Borra ur plugg
Pluggen måste bort helt om du ska montera om I hålen. Ofta om du sätter ett mindre borr i pluggen och borrar så följer den med upp enkelt. Om inte allt kommer med kan du peta ut det sista med en syl eller liknande.

Kolla ner i hålet med en ficklampa och se om gängorna ser helt schyssta ut. Gör de inte det, fyll hålen med Epoxy (biltemas små tuber eller lamineringsepoxy funkar fint om du inte har annan lättflytande Epoxy https://www.biltema.se/bygg/lim/epoxilim/snabb-epoxy-2-x-21-g-2000050118 , dock inte deras små burkar med epoxy).

Låt epoxyn härda 24 timmar och borra sedan med korrekt borr och montera med Epoxy (trälim är inte optimalt mot epoxy).

När du skruvar i bindningen, känn så det drar ordentligt. Gör det inte det för ett visst hål, chansa inte utan gör om processen med Epoxy i hålet och borra igen.

Viktigt att tänka på är att verkligen få skruven att gå i samma gängspår om du använder hålet rakt av. Enklast är att skruva skruven långsamt med en skruvmejsel baklänges till dess att du känner att den hoppar till och sjunker lite (den hittar den gamla gängan) . Då skruvar du i som vanligt. Annars "korsdrar" du skruven med försvagning som effekt. Får du inte till det, fyll med Epoxy enligt ovan.

Gör du som ovan kommer det hålla.
Strålande, tack! Det här löser till och med jag!

Borra ur plugg
Nu har jag provborrat i en gammal pluggad skida för att se hur allt beter sig och att lära mig. Skidan var borrad med 3,5/3,6 mm borr. Jag markerade centrum på pluggen med syl. Därefter testade jag att borra ett litet hål med liten borr. Jag testade både med en 2 mm och 3 mm borr. Jag upplevde att det blev lättare att få ur pluggen med det mindre borret.
IMG_7843.jpeg
IMG_7845.jpeg

När det mindre hålet var borrat bytte jag till ett 3,5 mm borr.
IMG_7847.jpeg

Då kom hela pluggen med upp. Very satisfying!
IMG_7848.jpeg

Jag tittade ner och kände med syl att spåren var rensade. Därefter försökte jag hitta spåren med skruv, och det gick alldeles utmärkt.
IMG_7850.jpeg

Så om någon i framtiden önskar göra något liknande så menar jag att det kommer gå utmärkt, i allafall om pluggen är limmad med PU-lim. Om hålet är tätat med epoxi får man nog borra upp hålet på nytt, men pluggen är väldigt mjuk så det kommer nog gå fint även det.

Testade även att borra direkt med 3,5 mm borr. Då var jag tvungen att tilta borrmaskinen något för att pluggen skulle följa med. Jag föredrar nog att borra ett mindre hål först och sedan använda ett borr med diameter nära ursprungshålets.

Kan som alltid vara bra att prova på någon skräpskida så man vet hur allt beter sig.

Bilagor

• IMG_7845.jpeg
    IMG_7845.jpeg
    538.2 KB · Besök: 66
  • IMG_7847.jpeg
    IMG_7847.jpeg
    495.1 KB · Besök: 69
  • IMG_7848.jpeg
    IMG_7848.jpeg
    732.7 KB · Besök: 57
  • IMG_7850.jpeg
    IMG_7850.jpeg