Verkstan borrade fel - vad är rimligt?

• Trådstartare Trådstartare EMF
  • Start datum Start datum
Jag tycker strecken fram och bak duger alldeles utmärkt!

Håll fast mallen i ena änden, justera mot pjäxmittmärke, och grovjustera (synvinkel-ögonmått) i sidled mot skidmitt, fixera tillfälligt med lite tejp. Vik mallen ner runt stålkanten. Kontrollera mot vilket streck, eller till och med sektion av streck/mellanrum, som mallen går över kanten. Finjustera mallen så samma kantövergång finns på båda sidorna. Fixera malllen med en lite tejpsnutt mitt uppe på skidan. Kontrollera att pjäxmitt fortfarande är rätt. Gör om proceduren på mallens andra ände.

Funkar varje gång och lätt att få till snits på det. Busenkelt och förutom pappersmallen behöver man bara två tejpsnuttar.

Det enda märke som behöver ritas på skidan är en liten markering för pjäxmitt tvärs över skidan om linje inte finns där. Kan med fördel ritas på en tejpbit som sen kan avlägsnas. Markera borrhålen med pryl rakt genom mallen. Kontrollera för säkerhets skull hålmarkeringar och jämför båda skidorna innan hålen borras.

Play by the KISS rule, Keep It Simple, Stupid! :cool:

Edit to add; Jag tejpar alltid ihop fram- och bakdel av mallarna till "min" sullängd, klipper dessutom ett lite hål vid pjäxmittmarkeringen på mallen så markering på skidan syns genom det hålet. Preppar mallen med en tejpremsa över prylhålen så håller mallen för flera monteringar. 10 monteringar med samma mall och sullängd är inga problem att få till...
Jag har också kommit fram till denna metod och ingen åker om mig i backen.☝️🧐⛷❄❤😅

Senast ändrad:
+1 på den utifall att någon oerfaren bindningsmonterare passerar förbi.
Lita aldrig på grafiken på skidan som i värsta fall kan vara flera cm fel.
Mät själv. Mät två ggr, borra en gång. :)
#snö
En fråga apropå detta. Vad jag har förstått så är det stora toleranser när det kommer till skidtillverkning. Det diffar rätt mycket i vikt mellan skidorna och allt är kanske inte 100% exakt. Hur stor roll spelar då egentligen en tvådel som sitter 0,5 mm lite till vänster?

En fråga apropå detta. Vad jag har förstått så är det stora toleranser när det kommer till skidtillverkning. Det diffar rätt mycket i vikt mellan skidorna och allt är kanske inte 100% exakt. Hur stor roll spelar då egentligen en tvådel som sitter 0,5 mm lite till vänster?
Det blir ju mer snett än så i hälen då. Det problemet uppstår ju dock mest på tech-bindningar.

Jag antar att butiken som monterat dina skidor inte säljer Black Crows, för annars hade du väl köpt dom där? Är skidorna monterade på rätt ställe efter ditt önskemål?

Personligen tycker jag gratis montering och ett slipjobb känns som rimlig kompensation. Kostnaden för detta borde väl rimligen ligga på ungefär 2000kr om du hade betalat fullpris.
Jag hade inte betalat mer än 400kr för montering och slip, 2000kr?!

Kollade runt lite och montering ligger ju på ca 500:- och en slip, med valla osv är nog runt 750:- Så visst, 2000:- är nog i överkant men en dryg tusenlapp är det nog värt. Om man ändå hade tänkt göra åtgärden
I Sthlm ligger en montering på från 800 kr och slip valla 700 kr. Så antar att det beror på var man bor.

Kollade runt lite och montering ligger ju på ca 500:- och en slip, med valla osv är nog runt 750:- Så visst, 2000:- är nog i överkant men en dryg tusenlapp är det nog värt. Om man ändå hade tänkt göra åtgärden
Jag betalar 200kr för montering och 240kr för fullservice (planslip, kanter, valla och ev böjda stålkanter och coreshots)

Jag jobbar själv i en verkstad där vi bland annat monterar bindningar, det görs väl ungefär 10-20 monteringar/dag. Vi hade ett liknande ärende för ett tag sen då vi frihandsmonterade en begagnad bindning. Alla hål vart inte fel då utan missen var att häldel inte kontrollerades innan placeringen mättes ut och var skruvad till yttersta läget. Tådelen placerades korrekt men häldelen vart då tvunget flyttas ca, 1,5 cm längre bak. Vårat erbjudande var då ganska samma som förklaras med fri arbetskostnad och en helslipning (kantslip, hängning av kanter, belagsfyllning av repor, ny struktur och vallning) av skidorna till nästa säsong. Ett ungefärligt värde på 2000kr dvs 50% av skidans nypris. Det var då bara 8 hål som behövde pluggas och inte alla 18 som för den berörda i detta fall.

Fick mitt första par sprillans skidor, Back Crows Atris. Najs! Lämnade in lagg och gamla bindningar för montering. Verkstan fick på bindningen men borrade inte 9 hål (Kingpin) i varje skida utan 18. De felborrade hälen är pluggade och bara ett hål syns. Verkstan bjuder på monteringen och ett slipjobb som kompensation. Är det rimligt eller vad är er erfarenhet?
Jag hade krävt ett par nya skidor. Skidans egenskaper kanske inte blir påverkade men dom har ju gjort ett ganska stort misstag i mitt tycke. Jämför med någon annan vara. Om dom hade gjort likadant med t.ex en bil så hade ingen velat ha ett gäng pluggade hål i karossen eller plåten. Kräv dom på ett par nya skidor. Går dom inte med på det tar du kontakt med konsumentombudsmannen. Säg också till dom att du kommer att blanda in KO om du vägrar ersätta skidorna.
Så hade jag gjort iaf 😉

Fick hem dessa i fredags. Har mailat dem och inväntar svar. Tror inte det är bra med en tådel som sitter drygt 2 mm närmare kanten på ena sidan. Ungefär samma gäller andra tådelen medan häldelarna sitter något mindre snett. Pjäxorna därmed alltså inte helt parallella med skidorna. Tror det finns stor risk att monteringen faktiskt märkbart påverkar hur det känns att svänga åt vänster resp höger.

Bilagor

• 1648445609953.jpeg
    1648445609953.jpeg
    238.5 KB · Besök: 191
Jag hade krävt ett par nya skidor. Skidans egenskaper kanske inte blir påverkade men dom har ju gjort ett ganska stort misstag i mitt tycke. Jämför med någon annan vara. Om dom hade gjort likadant med t.ex en bil så hade ingen velat ha ett gäng pluggade hål i karossen eller plåten. Kräv dom på ett par nya skidor. Går dom inte med på det tar du kontakt med konsumentombudsmannen. Säg också till dom att du kommer att blanda in KO om du vägrar ersätta skidorna.
Så hade jag gjort iaf 😉
KO, kommer svara just precis att rimlig ersättning är värdeminskningen på skidorna. De kommer svara att helt nya skidor är orimligt.

KO, kommer svara just precis att rimlig ersättning är värdeminskningen på skidorna. De kommer svara att helt nya skidor är orimligt.
Har inga direkta erfarenheter av andra verkstäder/butiker än Alpin Garaget i Sthlm. Skulle dock säga att servicen där är oklanderlig. Det är aldrig något tjafs om saker som man har köpt där. Vet inte hur de skulle agerat i det här fallet men jag är ganska säker på att de hade sett till att kunden lämnat butiken nöjd och glad. Det gör ju att jag är mycket benägen att köpa massor av saker som jag villhöver just där.
Den rimliga ersättningen borde vara det som gör kunden nöjd och glad. :)

Är ju en rätt dyr skida vad jag vet. Och det relevanta är ju skillnaden mellan ett par som är borrade en gång vs ett par som är borrade två ggr. Men jag skulle gissa på att värdeminskningen borde ligga nånstans mellan 500-1000:-
Jag håller inte med. Jag lämnar in min skida för att få den monterad efter mina bindningar korrekt. Istället är det 18 hål i skidan, något jag inte är intresserad av.
Jag behöver då ha ett par nya skidor som blir monterade korrekt.
Värdeminskningen är från den nya skida verkstan har mottagit till den skida som nu har 18 hål i sig, den hade jag inte varit ett dugg intresserad av.

Har sålt skidor med flera hål än 18 för mera pengar. Skidan blir inte sämre för att det är många hål i den…
Som du då vet är det betydligt svårare att montera skidan. När du köper den är det troligt att du får montera den +- ett x antal cm från det du hade föredragit.

Jag försökte få 1000kr för ett par Head Kore 118. Visserligen använda ca 30 dagar men trots genomgången fullservice och strålande skick var det ingen som nappade. Fick 500kr till slut.

Som du då vet är det betydligt svårare att montera skidan. När du köper den är det troligt att du får montera den +- ett x antal cm från det du hade föredragit.

Jag försökte få 1000kr för ett par Head Kore 118. Visserligen använda ca 30 dagar men trots genomgången fullservice och strålande skick var det ingen som nappade. Fick 500kr till slut.
Det är därför jag skriver vad den har varit monterad för storlek tidigare och att man skall ha en större storlek för att få den att fungera. Är man bara klar i kommunikationen om detta så är det inga problem. Däremot är det värre att sälja skidor med inserts i har jag märkt.

Det är därför jag skriver vad den har varit monterad för storlek tidigare och att man skall ha en större storlek för att få den att fungera. Är man bara klar i kommunikationen om detta så är det inga problem. Däremot är det värre att sälja skidor med inserts i har jag märkt.
Det gör jag också. På dessa skidor var det P18 och Shift vilket är väldigt bra då hålen för häldelarna inte hamnar i närheten av varandra, en tredje montering hade således inte varit några problem. Trots det så var en skida monterad två gånger väldigt svår att sälja.

Det gör jag också. På dessa skidor var det P18 och Shift vilket är väldigt bra då hålen för häldelarna inte hamnar i närheten av varandra, en tredje montering hade således inte varit några problem. Trots det så var en skida monterad två gånger väldigt svår att sälja.
Så kanske det är något annat som är problemet? Så som att det inte är en skida för var person? Ju bredare skida desto svårare har det varit är min uppfattning…

Var de bindningslösa? Där har du problemet. Jag har haft massa skidor som varit svårsålda. Jag köpte in några begagnade bindningar och erbjöd skidorna med dessa, monterade efter önskemål. Helt plötsligt flög de iväg. Problemet är att montering är så jäkla dyrt så ingen vill köpa utan bindning

Var de bindningslösa? Där har du problemet. Jag har haft massa skidor som varit svårsålda. Jag köpte in några begagnade bindningar och erbjöd skidorna med dessa, monterade efter önskemål. Helt plötsligt flög de iväg. Problemet är att montering är så jäkla dyrt så ingen vill köpa utan bindning
Ja köpa en ny bindning och så en använd skida blir dyrt. Jag säljer iofs alltid mina skidor som verkligen inte behöver billigt utan bindning. Är det någon som är så där jag inte behöver bli av med så kostar de mer men blir oftast inte sålda.

Men svensk skadeståndslagstiftning tar inte så stor hänsyn till enskildas känslor…
Jag håller inte med. Jag lämnar in min skida för att få den monterad efter mina bindningar korrekt. Istället är det 18 hål i skidan, något jag inte är intresserad av.
Jag behöver då ha ett par nya skidor som blir monterade korrekt.
Värdeminskningen är från den nya skida verkstan har mottagit till den skida som nu har 18 hål i sig, den hade jag inte varit ett dugg intresserad

Det är svårt att sälja för att en ny bindning är dyrt. Köper du en ny bindning så ingår rimligtvis montering, har du en gammal liggandes så kostar montering någon hundralapp vilket är försumbart. Hur som helst så spelar det väl inte så stor roll varför skidan är värd lite.

Det som är intressant är hur lite trådskaparens skida nu är värd. Billigaste Atris efter snabb googling verkar vara 5400kr.
Jag skulle säga att värdet på TS skida är ca 1500kr utan bindning, då det är det som är intressant. Det är en värdeminskning på nästan 4000kr för skadan de gjort. Jag hade inte accepterat montering och en hypotetisk framtida planslipning som inte är speciellt attraktiv för den här typen av skida ändå. Speciellt inte skadan i min mening minskat värdet med 4000kr och montering och planslip kostar ca 400kr hos min lokala verkstad.

Vilken verkstad kör dom priserna? Dit måste man ju ta sina skidor, oavsett resultat är det ju galet billigt :)
Vet inte vem som är billigast i dalen, går till de jag anser är bäst.
Sole för montering.
Sanglard för fullservice.

Chamonix

Vet inte vem som är billigast i dalen, går till de jag anser är bäst.
Sole för montering.
Sanglard för fullservice.

Chamonix
Newsflash - resan (eller skidfrakten) ner till Chamonix är inte gratis, så för att de priserna ska bära någon som helst relevans för exemplen i ett kontext för en svensk skidåkare ska du nog ta och räkna in den i alla dina angivna priser.

Senast ändrad:
Det är svårt att sälja för att en ny bindning är dyrt. Köper du en ny bindning så ingår rimligtvis montering, har du en gammal liggandes så kostar montering någon hundralapp vilket är försumbart. Hur som helst så spelar det väl inte så stor roll varför skidan är värd lite.

Det som är intressant är hur lite trådskaparens skida nu är värd. Billigaste Atris efter snabb googling verkar vara 5400kr.
Jag skulle säga att värdet på TS skida är ca 1500kr utan bindning, då det är det som är intressant. Det är en värdeminskning på nästan 4000kr för skadan de gjort. Jag hade inte accepterat montering och en hypotetisk framtida planslipning som inte är speciellt attraktiv för den här typen av skida ändå. Speciellt inte skadan i min mening minskat värdet med 4000kr och montering och planslip kostar ca 400kr hos min lokala verkstad.
Säg att du bor i centrala sthlm och behöver montera. Då har du tex Alpingaraget som tar FRÅN 800 spänn. Så det är ganska icke-lockande att köpa en begagnad skida och en begagnad bindning och sen behöva lägga 800 på montering. Köper du en av delarna ny slipper du montering.

Jag har sålt säkert 10 par skidor de senaste åren och en nästan ny Atris, borrad två ggr kostar betydligt mer än 1500:- Jag sålde tex precis ett par MTN explore med två hela monteringar och 4 extra hål per skida för 2500:- Då är det en skida som kostar betydligt mindre än Atris i butik. Visst, jag lagar hålen med ordentlig epoxi så att det går att montera med överlapp tom, och det skulle jag krävt att verkstaden gjorde i det här fallet. Plugg är ju bara en lat snållösning.

Vi kan ju dock diskutera detta hur länge vi vill men faktum kvarstår att skadeståndslagstiftningen kommer fokusera på värdeminskningen och du måste kunna göra gällande att din antagna värdeminskning är rimlig.

Newsflash - resan (eller skidfrakten) ner till Chamonix är inte gratis, så för att de priserna ska bära någon som helst relevans för exemplen i ett kontext för en svensk skidåkare ska du nog ta och räkna in den i alla dina angivna priser.
Jag likt tusentals andra svenska skidåkare har varit i Chamonix den här vintern hämtade priserna från mina lokala verkstäder. Vore snarare märkligt om jag utgick från att alla svenska skidåkare bodde på Östermalm eller åker skidor exklusivt i exempelvis Sälen.
Säg att du bor i centrala sthlm och behöver montera. Då har du tex Alpingaraget som tar FRÅN 800 spänn. Så det är ganska icke-lockande att köpa en begagnad skida och en begagnad bindning och sen behöva lägga 800 på montering. Köper du en av delarna ny slipper du montering.

Jag har sålt säkert 10 par skidor de senaste åren och en nästan ny Atris, borrad två ggr kostar betydligt mer än 1500:- Jag sålde tex precis ett par MTN explore med två hela monteringar och 4 extra hål per skida för 2500:- Då är det en skida som kostar betydligt mindre än Atris i butik. Visst, jag lagar hålen med ordentlig epoxi så att det går att montera med överlapp tom, och det skulle jag krävt att verkstaden gjorde i det här fallet. Plugg är ju bara en lat snållösning.

Vi kan ju dock diskutera detta hur länge vi vill men faktum kvarstår att skadeståndslagstiftningen kommer fokusera på värdeminskningen och du måste kunna göra gällande att din antagna värdeminskning är rimlig.
Nu har jag inte varit kund hos just Alpingaraget men att det är så vansinnigt dyrt som du menar är inte helt chockerande.
Jag skulle personligen säga att priser i Chamonix stämmer bättre överens med priser generellt än en nischbutik på Östermalm med många mil till närmsta berg.
Det är min erfarenhet efter att ha monterat skidor på flertalet ställen i Sverige, både norr om polcirkeln och på västkusten, i Kanada och i Alperna.

Vad ett snitt eller medianpris för montering och slip kan vi också fortsätta spekulera kring, jag tror att det är betydligt närmare priserna jag angav än de du angav.

Min högst personliga bedömning är att värdeminskning skidbutiken har åstadkommit med råge överstiger kostnaden för montering, oavsett pris. Och om de nu tar 1000kr för montering så är det ju ännu större anledning till att det ska bli rätt.

Hade butiken erbjudit mig en planslip och fri montering hade jag blivit otroligt missnöjd. Det är min personliga åsikt.

Jag likt tusentals andra svenska skidåkare har varit i Chamonix den här vintern hämtade priserna från mina lokala verkstäder. Vore snarare märkligt om jag utgick från att alla svenska skidåkare bodde på Östermalm eller åker skidor exklusivt i exempelvis Sälen.
Så länge inte OP är i Chamonix är det ju fortfarande fullständigt irrelevant. Annars kan vi ju lika gärna utgå från Tromsø-priser eftersom det är jag tillsammans med hundratals andra svenska skidåkare är, och då kan jag lova att även de mest chockerande östermalmspriserna kommer verka rätt okej!

Hur kan värdeminskningen bli 4000 kr? Det går ju inte att jämföra en begagnad skida som är borrad två ggr mot butikspriset på en ny helt oborrad. Jämförelsen måste ju bli den hypotetiska skillnaden mellan en beggad monterad en gång, mot en beggad monterad två ggr (möjligtvis med hänsyn till den teoretiska skillnaden i hållfasthet som de extra hålen ger).

TS eventuella "förlust" uppstår ju i huvudsak vid en eventuell framtida försäljning av de begagnade skidorna.

Spontant skulle jag gissa att skillnaden blir någonstans runt 1000 spänn max. Hade jag haft en egen butik hade jag antagligen ersatt TS med ett presentkort på typ 1500 kr (utöver att självklart inte ta betalt för den misslyckade monteringen).

På så sätt behöver TS inte ta emot något hen inte har någon nytta av (t.ex. planslip) utan kan nyttja sitt presentkort på något hen antagligen kommer vilja ha i framtiden (goggles, spade, nya pjäxor el.dyl.) och för butiken blir kostnaden inköpspriset för den vara TS köper med sitt presentkort.

Senast ändrad:
När jag pluggade jobbade jag extra i sportbutik, deras motto vid reklamationer var, "gör kunden nöjd" (inom rimliga gränser). Det är ju ganska uppenbart i tråden här vi är ganska olika i vad vi tycker gör oss nöjda vid ett sånt här misstag. Jag hade nog börjat med att erbjuda gratis montering sen kanske gratis montering + slip, gratis montering + presentkort och till sist kanske nya skidor. Vissa kunder hade säkert varit nöjda men gratis montering och då är ju det fine. Personligen hade jag kanske nöjt mig med det om det var ett par billiga skidor av förra årets modell som jag tänkt använda i barnbacken för att lära barnen åka skidor men kanske inte om jag sparat mina surt förvärvade pengar att köpa ett par BC för 7-8000kr

Tillbaka
Topp