Jag jobbar själv som konstruktör så i min värld får saker inte hamna fel och oftast gör det inte det heller när det kommer från tillverkaren så varför händer det tydligen oftare än sällan från en skidverkstad?
Enkelt - oftast går det bra. Men att 99% av alla kunder är nöjda med sina monteringar kommer du inte se i ett forum. Att MnO och andra (inklusive jag själv) varit missnöjda med sina monteringar och väljer att montera själva har fler faktorer, saker jag bland annat kommer på på rak arm:
1. Mycket mer anala med "kvaliteten" på monteringen, saker som de allra flesta skiter fullständigt i tycker många av oss inte är gott nog för en montering.
2. Billigare.
3. Mindre eventuellt strul när skidor är köpte beggade eller i andra butiker.
4. Mindre strul när bindningar är köpta beggade eller i andra butiker.
4. Det är kul att göra saker själv.
5. Specialförfrågningar, både normala (fram/bakmontering t ex) och mer exotiska (kan jag få den här monterat +1.5 cm för en 314 mm sula och med 1 grad duckstance) blir helt plötsligt inte längre ett problem - något som många butiker säger blankt nej till, och även om de gör det är sannolikheten för fel större än vid en vanlig standardmontering.
6. Kan välja lim helt själv. Epoxy, trälim, polyuruetan, you name it.
7. Vid ommontering kan man själv bestämma hur mycket "säkerhetsmarginal" man vill ha till gamla hål utan att någon annan ha åsikter.
Finns nog massor fler, men det är det jag kan komma på sådär på en minut. Som sagt, de allra flesta monteringar går helt finemang.