Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Verkstan borrade fel - vad är rimligt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dannedieharder" data-source="post: 1258724" data-attributes="member: 14886"><p>Hur kan värdeminskningen bli 4000 kr? Det går ju inte att jämföra en begagnad skida som är borrad två ggr mot butikspriset på en ny helt oborrad. Jämförelsen måste ju bli den hypotetiska skillnaden mellan en beggad monterad en gång, mot en beggad monterad två ggr (möjligtvis med hänsyn till den teoretiska skillnaden i hållfasthet som de extra hålen ger).</p><p></p><p>TS eventuella "förlust" uppstår ju i huvudsak vid en eventuell framtida försäljning av de begagnade skidorna.</p><p></p><p>Spontant skulle jag gissa att skillnaden blir någonstans runt 1000 spänn max. Hade jag haft en egen butik hade jag antagligen ersatt TS med ett presentkort på typ 1500 kr (utöver att självklart inte ta betalt för den misslyckade monteringen).</p><p></p><p>På så sätt behöver TS inte ta emot något hen inte har någon nytta av (t.ex. planslip) utan kan nyttja sitt presentkort på något hen antagligen kommer vilja ha i framtiden (goggles, spade, nya pjäxor el.dyl.) och för butiken blir kostnaden inköpspriset för den vara TS köper med sitt presentkort.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dannedieharder, post: 1258724, member: 14886"] Hur kan värdeminskningen bli 4000 kr? Det går ju inte att jämföra en begagnad skida som är borrad två ggr mot butikspriset på en ny helt oborrad. Jämförelsen måste ju bli den hypotetiska skillnaden mellan en beggad monterad en gång, mot en beggad monterad två ggr (möjligtvis med hänsyn till den teoretiska skillnaden i hållfasthet som de extra hålen ger). TS eventuella "förlust" uppstår ju i huvudsak vid en eventuell framtida försäljning av de begagnade skidorna. Spontant skulle jag gissa att skillnaden blir någonstans runt 1000 spänn max. Hade jag haft en egen butik hade jag antagligen ersatt TS med ett presentkort på typ 1500 kr (utöver att självklart inte ta betalt för den misslyckade monteringen). På så sätt behöver TS inte ta emot något hen inte har någon nytta av (t.ex. planslip) utan kan nyttja sitt presentkort på något hen antagligen kommer vilja ha i framtiden (goggles, spade, nya pjäxor el.dyl.) och för butiken blir kostnaden inköpspriset för den vara TS köper med sitt presentkort. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Verkstan borrade fel - vad är rimligt?
Tillbaka
Topp