Vesterlandet i april

Schubertan1997

Aktiv medlem
Vesterlandet i april
Hejsan,

Jag hade fnulat på att ta tåget upp till Storulvån under den sena påsken iår för att introducera topptur för min kära sambo. Tyvärr så gör SJ SJ-saker och förlägger banarbete på sträckan från Göteborg under påsken, vilket gör logistiken lite mer komplicerad och vi har därför börjat kika på andra alternativ.

Något jag har haft på min bucketlist länge är Sogndal. Är det ett bra alternativ i mitten av april, där årets påsk ligger om man har föret i åtanke? Och är det ett bra och snällt område att börja topptura i?

Finns det andra bra alternativ annars? Att köra till Storulvån är ett alternativ, men vi kapar hellre 4 timmar restid enkel väg. Stranda, Myrkdalen, Röldal?

Allt gott, Jakob

Vesterlandet i april
Oppdal med Trollheimen och vidare förbi Sunndalsøra har väldigt många turer. Många lätta som passar bra för alla men finns också mer avancerade turer.

Snön och väder vet man aldrig med men är ofta fin vårsnö på den tiden. Snö bör det i alla fall finnas från parkeringen på många turer.

Är fint i Storulvån men tycker naturen är klart häftigare i Norge.

Vesterlandet i april
Av de ställen du räknar upp ligger Röldal närmast (också det enda av dem som jag har besökt), och Stranda längst bort.
Påsken är lurig i år - sen.
Höjd över havet + väderstreck betyder en hel del
Stranda har ett berg åt norr och ett åt söder.
Myrkdalen med österläge kan nog vara bra (Voss i närheten ligger för lågt och för nära havet).
Röldal ligger i sydostläge, så det är också vanskligt med snökvaliteten. Men det är ett Schneeloch av rang så snö finns där.
Den här bilden tog jag den 14 april 2022 i Röldal:
1738524545614.webp

Vesterlandet i april
Av de ställen du räknar upp ligger Röldal närmast (också det enda av dem som jag har besökt), och Stranda längst bort.
Påsken är lurig i år - sen.
Höjd över havet + väderstreck betyder en hel del
Stranda har ett berg åt norr och ett åt söder.
Myrkdalen med österläge kan nog vara bra (Voss i närheten ligger för lågt och för nära havet).
Röldal ligger i sydostläge, så det är också vanskligt med snökvaliteten. Men det är ett Schneeloch av rang så snö finns där.
Den här bilden tog jag den 14 april 2022 i Röldal:
Visa bilaga 37287
Ser fint ut! Hur är det för toppturer? Tänker att det var slaskigt och gött när du var där?

Vesterlandet i april
Ser fint ut! Hur är det för toppturer? Tänker att det var slaskigt och gött när du var där?
Toppturerna känner jag inte till, jag åker ju bara lift, men det finns säkert andra som kan tipsa om dem.
Offpisten är väldigt lättåtkomlig från lift också, man skråar bara från översta släpliften skiers right, ju längre man skråar desto brantare blir nerfarten. Bilden i mitt förra inlägg är tagen ca 300-400 meter ut, motsvarar röd pistlutning och är lagom cruise för mig och frun.
Fortsätter man att skråa ytterligare 400-500 m så kommer man till sluttningarna bakgrunden.
1738526253049.webp

Jag har sett många som åker där, jag har också sett många små laviner gå där. Det är en östsluttning. Alla dessa nerfarter leder tillbaka till en lift.
Vi hade jättefin snö, 40 cm nytt (ovanpå 3-4 m), mjuk och fin vårsnö men inte alls slushy. Skidområdet ligger mellan 680-1300 möh.
Avstigning från översta liften, härifrån skråar man (inte många före oss den dagen:))
1738526722400.webp

Mjuk fin vårsnö, den här bilden från påsken 2024.
1738527761736.webp

Senast ändrad:
Vesterlandet i april
Du har inte funderat på Gaustatoppen?
Det är väldigt nära Göteborg. Snöläget är visserligen uselt där nu, men det kan man ju hålla under bevakning. Det är åkning från +1800 möh.
Enligt senorge.se har Stranda just nu 50-100cm, Myrkdalen 100-150cm och Röldal +200cm.
Jag tror att Stranda ligger för lågt för en sen Påsk.

Vesterlandet i april
Har funderat på Gausta. Kändes bara inte lika roligt som Sogndal. Men ja, att det skall vara åkbart är ju en klar fördel. Att köra den extra biten är inget problem i sig. Att åka med fjordutsikt är en upplevelse i sig kan jag tänka mig.

Vesterlandet i april
Finns det inte bra med snö i Sognedal i påsk så är du redan nära Jotunheimen där det finns många många bra toppturer att göra sent på säsongen.

Det i Jotunheimen som fri flyt kör sin klassiska toppturfestival i maj.

Glömde att säga att Norges motsvarighet till Haute route finns i Jotunheimen https://høgrutajotunheimen.no/

Senast ändrad:
Vesterlandet i april
Var i Sogndal förra våren v16. Det var jätte bra. Är ju olika år för år men generellt är det nog en bra tid för området. Fjällen runt Fjærlandtunneln ligger ganska högt så där ligger snön länge. Som Sgn skriver är det ju inte jätte långt till andra snösäkrare områden heller, kan tillägga Josterdalen och Hurrungane. Det bästa är väll alltid att ha koll på några olika områden och bestämma sig sent efter stabilast snölage och bäst väderprognos. Men om det är påskveckan blir det kanske svårare med tanke på boende.

Vesterlandet i april
Vart åker du ifrån?
Kommer du från söder så i och kring Hemsedal är närmast sedan området området mellan Haukelifjell och Röldal.
Södra och norra Jotunheim eller vidare mot Hurrungane
Gå in och titta på Snösäker.se
Sedan går det att gå på Gaustablikk men det är ett berg och en väg upp så begränsat

Vesterlandet i april
Stranda, Myrkdalen, Röldal?
Vet inget om möjligheterna i de delarna av landet men det är ju inte nödvändigt med ett skidanlägg om du ska gå toppturer.

De mesta kända områdena tror jag är Romsdalen, Sunmøre alperna och vest Jutenheimen.

Tycker strava global heatmap enkelt visar var folk går tur.

Där jag är på tur finns det en del fina turer som inte syns på kartan men de allra mesta är med.

Vesterlandet i april
Till Beitostølen och södra Jotunheimen är det ca 6h 30 min från Göteborg. Valdresflye öppnar 1 april. Toppar som Bitihorn, Synshorn, Besseggen, Rasletind etc direkt från vägen.

Sen kan man fortsätta norrut till Lom och västerut in i Jotunheimen, en bit i alla fall, väg 55 mot Sognefjellet brukar först öppna i maj. Men man kommer in i Visdalen (Galdhøpiggen, Glittertind mm) och Leirdalen (Bukkehøe, Kniven, Rundhøe, Sokse mm) innan bommen.

Vesterlandet i april
Klart du ska till Sogndal! Finns massor med fina säkra turer. Topptursboken från FriFlyt för Sogn/Jostedal är väldigt komplett, förutom Huksdalen (bilväg upp till snön) ovan Leikanger. Många åk med skidor från bilen en normal vår. Finns ju många andra områden, som nämnts ovan, men för min del så är Sogn det ställe som jag sedan +20 år alltid besöker i april/maj. Närheten till Hurrungarne är ett plus för lite högalpin feeling. Bra boenden vid fjorden.

Vesterlandet i april
Nå, såhär två månader senare, vad tror vi? Har någon här på forumet varit i krokarna av Sogndal på senaste, och vad tror vi om topptursmöjligheterna under påsken?

Vesterlandet i april
Nå, såhär två månader senare, vad tror vi? Har någon här på forumet varit i krokarna av Sogndal på senaste, och vad tror vi om topptursmöjligheterna under påsken?
Hur högt ligger det?
Det är tyvärr alldeles för höga temperaturer i fjällen det här året (utom längst i norr). Du behöver nog upp på nästan 2000 möh för att få vintersnö.
De här temperaturerna väntas under Påsk i Folgefonna på 1500 möh.
1744065240149.webp

Jag har redan avskrivit Norge den här Påsken. För vintersnö får man åka till en glaciär i Alperna i stället tyvärr. Jag hade sett fram emot Röldal nästa vecka.

Senast ändrad:
Vesterlandet i april
Finns områden med +4m snö och många 2-4m
Och mer under än över Nollan i och kring Jotunheim de närmaste tiden

Vesterlandet i april
Tittade även på YR prognos för Oppdal under påskveckan. Helt galna temperaturer plusgrader dygnet runt och upp till 5 gr nattemp och 10 gr dagtemp. All nederbörd kommer som regn.☹️
1744064453991.webp

Vesterlandet i april
Kan inte rekommendera folk att åka långt till fjäll i mitt Norge och Jämtland i år men vet att många hade fina turer på nordvestlandet i helgen.

Slutet av april är som det är med tanke på snö och temperaturer. I år är snö gränsen ganska hög för årstiden men det finns snö en bit upp. Varma temperaturer dygnet runt är inte heller ovanligt och det är svårt att veta hur snön faktiskt är.

Jag ska göra annat stora delar av påsken men är rätt säker på att man kan få fina turer och fina dagar i backen på många ställen också denna påsken.

Vesterlandet i april
I helgen som var låg snögränsen på mellan 600-900 m.ö.h i Sunnmöre beroende på plats och väderstreck. Men uppe på fjället är det bra med snö. Fin slush när solen tittar fram. Orkar man kånka skidorna och prognosen ser fin ut kan det vara värt en trip. Vi hade också i princip hela Strandafjellet för oss själva i söndags med slush över hela berget.

Strandafjellet Skisenter
stranda.webp

Skårasalen
skårasalen2.webp

Snö nästan helt ned till Kvistadalen, ca 100-200 höjdmeter på fötterna.
Kvistad.webp

Vesterlandet i april
I helgen som var låg snögränsen på mellan 600-900 m.ö.h i Sunnmöre beroende på plats och väderstreck. Men uppe på fjället är det bra med snö. Fin slush när solen tittar fram. Orkar man kånka skidorna och prognosen ser fin ut kan det vara värt en trip. Vi hade också i princip hela Strandafjellet för oss själva i söndags med slush över hela berget.

Strandafjellet Skisenter Visa bilaga 38725

Skårasalen
Visa bilaga 38726
Snö nästan helt ned till Kvistadalen, ca 100-200 höjdmeter på fötterna.
Visa bilaga 38727

Man hör nästan plask/slush-ljudet från svängarna... :LOL: Fina bilder!

Vesterlandet i april
Var vid Galdhøpiggen förra helgen och det är tunt med snö. Vid Spiterstulen 1100 möh var det barmark. Skulle säga att det var först runt 1300 möh det började vara ok för åkning. Men även högre upp var det rejält tunt. Många syd/västvända sidor var ej åkbara upp till ca 2000 möh. Glittertind var inte att tänka på med skidor från Spiterstulen.

Bilden nedan är utsikten från Spiterstulen på 1100 möh mot Galdhøpiggen till (östvänd sluttning), tagen 2/4.

Bilagor

• IMG_0045.webp
    IMG_0045.webp
    325.6 KB · Besök: 87
Vesterlandet i april
Var vid Galdhøpiggen förra helgen och det är tunt med snö. Vid Spiterstulen 1100 möh var det barmark. Skulle säga att det var först runt 1300 möh det började vara ok för åkning. Men även högre upp var det rejält tunt. Många syd/västvända sidor var ej åkbara upp till ca 2000 möh. Glittertind var inte att tänka på med skidor från Spiterstulen.

Bilden nedan är utsikten från Spiterstulen på 1100 möh mot Galdhøpiggen till (östvänd sluttning), tagen 2/4.
Det var lite snö. Jag gick på skidor från 200m till 700m på Vassfjellet utanför Trondheim i lördags. Några partier med tunt med snö men bra högt upp och man kom sig ned och upp utan problem om man visste var man skulle åka.

Storlidalen tror jag har bra med snö (400m - 500m har jag för mig)

Vesterlandet i april

Oj, så om jag tolkar dig rätt så är inte Jotunheimen heller något kanonval denna påsk?

Vesterlandet i april
Oj, så om jag tolkar dig rätt så är inte Jotunheimen heller något kanonval denna påsk?
Nej, inte vid Spiterstulen iaf. Kanske bättre längre västerut, Leirvassbu eller Turtagrö kanske? Men försök att hitta bilder/rapporter, jag tycker inte att snödjupskartorna stämde.

Update: nu såg jag inlägget ovan, ser mycket bättre ut längre västerut då!

Vesterlandet i april
Funderar på att köra till Jotunheimen (bas i Lom tror jag) någon gång nästkommande två veckor om väderprognosen ser OK ut.

Hur var snöläget ni som tog er dit? Behöver man knalla barmark på anmarscherna? Var det några ställen/toppar som kan rekommenderas?

Vesterlandet i april
Har dröjt lite med min rapport, men herregud vilken fin resa vi fick. Det var verkligen hur fint som helst, vilket område och vilka underbara berg. Från Krossbu så fick vi till underbara turer och möjlighet att sätta på skidorna redan från bilen.

Vädret hjälpte också, men jag tror att det går att få till fin åkning med lite mer mulet också.

Vill verkligen rikta ett stort till alla som tipsade om Jotunheimen. Det var helt fenomenalt.

Börjar du från Krossbu, så kan du sätta på dig skidorna redan vid bilen. Börjar du vid Geitsätre så kanske du får knalla några 100 meter med skidorna på ryggen.
Funderar på att köra till Jotunheimen (bas i Lom tror jag) någon gång nästkommande två veckor om väderprognosen ser OK ut.

Hur var snöläget ni som tog er dit? Behöver man knalla barmark på anmarscherna? Var det några ställen/toppar som kan rekommenderas?

Tillbaka
Topp