Vet nån var det finns tabeller för inställning av bindningar

freeride_nu

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med att hitta en tabell för hur man ställer in bindnigarna efter vikt och skicklighet. Tack på förhand

...i tidigare forum

Hur ska jag ställ ain din-skalan"
Posted by Fredrik on 00-10-25 at 21:15 (EST)

Är det nån som har listan över din-skalan vs vikt... Som kan skriva det här så jag vet vad jag ska köra på för DIN med mina nya feta bindningar...
mvhFredrik

Rubriker

Bindningar, Ace, 00-10-26, (1)
"Bindningar", Hasse, 00-10-26, (2)
DIN, Markus Ottosson, 00-10-26, (3)
Bindningar II, Ace, 00-10-27, (4)
Låt proffsen fixa, Grimpa, 00-10-30, (5)

Svar till detta inlägg
1 . "Bindningar"
Posted by Ace on 00-10-26 at 12:33 (EST)

Så länge DIN-skalan funnits, har jag ställt in bindningen på min egen kroppsvikt, plus-minus 10% (i mitt fall 95 kg, DIN 9-10), beroende på tid på säsongen, var man åker, typ av underlag m m. En indikation på att du måste tajta åt, är om du "kliver ur" bindningen i nåt kraftfullt moment i åkningen, t ex i ingången till en sväng. Dra åt i små steg och prova igen. Jag tycker mig ha upptäckt att de flesta moderna bindningar har så bra elasticitet att det inte är nödvändigt att ställa dom "överhårt". Man sitter kvar ändå, även om man åker lite aggresivt.
Vad tycker ni andra?

2 . ""Bindningar""
Posted by Hasse on 00-10-26 at 12:45 (EST)

På mina förra och senaste skidor har jag ställt biningarna på 10. Jag väger 74 kg. Jag började att ställa dem på 8 och ökade därefter successivt efter att bindingarna tjuvlöste. De bindningar jag har haft är ett par ess och ett par marker.

3 . "DIN"
Posted by Markus Ottosson on 00-10-26 at 17:32 (EST)

Jag tycker det är lite skillnad mellan olika bindningstyper. Bindningar med lite kortare väg till släpp, typ Marker, Tyrolia och såna, känns som de behöver ett högre tal för att inte tjuvsläppa. Det är skillnad med Salomons varianter där slaget är längre. Jag väger 73kg och kan utan problem köra med mina S900 inställda på 7. Då släpper de när de ska och inte för tidigt eller för sent. De flexar ut rätt mycket innan släpp, de smäller inte bara av.
Om jag däremot kör på ett par skidor med exempelvis Tyroliabindningar är detta helt otänkbart, då måste man dra på med minst 8.5. Gärna ännu mer. Försöker man vrida ur dem när man står still är det dock mycket tyngre än med S900. Slutsatsen måste ju bli att Tyrolia och liknande lättare löser ut vid häftiga slag och stötar, p g a dess kortare slaglängd.
Således hyllar jag Salomons bindningar. De kan man lita på.

4 . "Bindningar II"
Posted by Ace on 00-10-27 at 15:58 (EST)

Jo, nog skiljer det på olika bindningars elasticitet. Just nu kör jag på Ross Axial 140 Race (DIN -14) (identisk med Look). Har hittills aldrig haft dom över 10 på skalan. Åker mest hård konstsnöpist och GS-banor. Likadant med de Marker M51 (DIN -14)som jag hade tidigare. Ess (numera Atomic)däremot, ryktas vara notoriskt oelastiska. Har dock aldrig provat dom själv. Sen bör man kika lite på förspänningen också. Är den fel inställd så beter sig bindningen onormalt. Konsultera din skid-mek.

5 . "Låt proffsen fixa"
Posted by Grimpa on 00-10-30 at 11:48 (EST)

Är du osäker på hur du skall ställa in bindningen så gå till en skidverkstad/uthyrning där det finns utbildad personal(inte alltid självklart att personalen är så j-la kunnig)Skall man ratta på bindningen själv så bör man veta vad man gör. Det är inte bara DIN-skalan att ställa på utan även förspänning och lite andra pryttlar beroende på bindningsmodell. När sen pjäxan sitter som den skall i bindningen så kan du kanske beroende på kunnande och typ av åkning dra på DIN-skalan.
Lycka till

Tillbaka
Topp