115 bindningar på 106mm skidor?

Lucas.w99

Medlem
Tja!
Behöver lite hjälp. Tänkte sätta på ett par Look pivot 15 bindningar på ett par 1000skis (allmountain).

Min fråga är om pivot’s med storlek 115 passar på 1000skis med midja 106mm? Finns även pivots med storlek 95. Vilken passar bäst?

Tack på förhand!

Ok tack för svar! Fick annat svar att 115 funkar ”helt ok” på 106mm skidor. Känns lite trist när man lagt en del pengar. Varför skulle det bara vara ”helt ok”. Då lämnar jag hellre tillbaka de och hittar ett par som är typ 110 eller ett spann inom 5mm ifrån 106. Tankar?

Men med 115-bindningen/skistopper har du ju bara 4,5 mm på varje sida i marginal. Skulle varje dag ta en 115-bindning till en 106-skida före en 95-bindning. Det är hopplöst att försöka böja ett par skistoppers. Jag har försökt, med proffshjälp…

Men med 115-bindningen/skistopper har du ju bara 4,5 mm på varje sida i marginal. Skulle varje dag ta en 115-bindning till en 106-skida före en 95-bindning. Det är hopplöst att försöka böja ett par skistoppers. Jag har försökt, med proffshjälp…
Byt proffs. Då menar jag att en enkel smed kan lösa detta rätt enkelt. Jag är inte någon smed alls och löser det själv ändå. Tråkigt att Look har inga fler bromsbredd att erbjuda. Men åter till ursprungliga TS fråga, så kan jag svara med att köp 115mm, som det står här ovan.

När jag försökte med 95mm pivot på 106skidor sist var det precis att det inte gick. Kan kanske gå utan att böja om sidewall lutar så toppen är smalare än basen av skidan.

Kan ju vara värt att fråga 1000 direkt också. De har säkert nån åkare på pivots/fks.

Byt proffs. Då menar jag att en enkel smed kan lösa detta rätt enkelt. Jag är inte någon smed alls och löser det själv ändå. Tråkigt att Look har inga fler bromsbredd att erbjuda. Men åter till ursprungliga TS fråga, så kan jag svara med att köp 115mm, som det står här ovan.
Instämmer, jag klarade iofs inte av det men gubben fixande det utan mutor och med måttlig mängd svordomar. Han e endå it-tekniker..😅 men som sagt köp 115

Jag kan bara instämma. Har ett par 106 breda skidor med 95 mm pivot. De tog i sidewallen (som det heter) och nötte ganska mycket på skidan. Jag bände ut dem efter att ha monterat upp bindningen i en egentillverkad jigg för att skapa ett ok mothåll. De funkar som stoppers, men de fälls inte ihop som de borde samt att de inte låser ordentligt när man bär skidorna. På mina nya 110 breda skidor är det beställt 115 mm stopper.

Det går att bända, men det blir inte bättre än ett par 115.

Kan också tycka att det är lite väl stort spann mellan 95 och 115.

Tack för alla svar! Jag har beställt 115, grejen var att jag frågade 1000skis och de menar på att det är "helt ok" med 115 på 106 skidor och rekommenderade att hitta en bindning med 5mm ifrån så exempelvis 110 istället för 115 till en 106mm skida.

Det man kan uppleva om bindningarna är "för breda" är att skidorna hakar i som jag förstått? - men, jag har även frågat polare och skistarshop som jag köpte bidningarna av och de säger att det inte kommer märkas. Jag lägger ju en del pengar som student på skidor + bindningar här o vill inte riskera att det skulle vara lite halvdant och överväger att leta efter 110 bindningar men skulle helst undvika det om det går och behålla 115 pivot´sen då de verkar riktigt feta :D

Tillbaka
Topp