Vi kallar det TT Stockholm

Super_G

Medlem
Vad gör man i storstaden när abstinensen efter vettiga saker (läs topturer, skidåkning mm) att syssla med blir för stor? Man drömmer sig bort och börjar fundera över om det inte finns någon topptur att göra i stan.

Gå upp för Hammarbybacken och åka ner? hmm, hur många backar finns det med lift i stockholm? hmm, gå upp för alla? hmm, en kväll efter jobbet?

Sagt och gjort, igår 23/2-05 körde vi Toptur Stockholm, 8 toppar 601 höjdmeter.

Saltisbacken Vinterstadion, Hammarbybacken, Flottsbro, Ekeröbacken, Bruket i Järfälla, Teknikbacken i Bålsta. Väsjöbacken, Ekholmsnäs backen Lidingö.

Några förslag på andra roliga projekt i stockholmsområdet?

Missade vi kanske någon backe?

Ni glömde Blommersbergsbacken vid trekanten. Där kunde ni kanske fått bra offpiståkning.

//Uffe

vad som skulle vara intressant att veta är hur lång tid det tog sammanlagt, inkl körning till o från backarna?

Grabs, ni glömde grymmaste och garanterat brantaste i stan: Ned för Observatoriekullen!!! OM ni gör det, eller någon annan gör det, snälla säg till, jag vill verkligen kolla!!!

MM, hur läng tid tog det egentligen, 5 timmar???

Är det inte stor lavinfara nu när det snöat så mycket? Hörde att det var en 4 på Observatoriekullen.

Femma på Flottsbros öst och syd-sida. Lutar på rätt bra så akta er. =D
Blommersbergsbacken är också att rekomendera, rätt bra lutning där med.

Jodå, lavinfaran var överhängande, en klar 5:a. Många gånger ångrade vi bittert att vi lämnat transiver, sond och spade hemma. Som dom säger Faktum är att vi på vissa ställen även behövt isyxor, isskurvar, rep och sele.V ficki i vissa fall för säkerhetensskull lägga om vår ursprungliga vägval uppför topparna till mer säkra områden.

Projektet tog 6,5 timmar i lungt tempo, stannade vid grillen brommaplan för en god middag. Kvällens höjdpunkt var nog när vi stod på toppen av Ekholmsnäsbacken kl 00.00 och fick lägga några svängar i vad som man i stockholm nästan måste kalla bottenlöst puder. Dock blev vi mkt medvetna och skillnaden mellan nysnö och kanonsnö då det verkligen tog TOK stopp när denna gräns passerades.

Saltisbacken kan man inte klaga på när hemmabacken var skutuddsbacken på 70-talet.

/Super G

Haha... det här är för bizarrt. Läste ovan om er topptur o blev glad eftersom jag ägnat mig åt liknande aktiviteter nyligen...

Efter den stora dumpen för 3 veckor sedan tog jag laggen, gafatejpade fast dem på hojen o trampade i pjäxorna iväg till en gammal övergiven slalombacke en bit från mig. Där knallade jag upp och loggade 11 åk i fantastiskt fint och ibland 4o cm djuppt fluff som sprutade moln upp i ansiktet från o till. Det blev väl en ca 700 höjdmeter fån kl 22 till 02. Det enda som saknades var möjligheten till en afterskiöl efteråt, men annars så var det en fantastisk natt...

Nu i lördags den 25:e så blev lite t-bana + lokaltåg o sedan knalla upp till finfin skogsåka på en annan spot med branta fina hällar o djupare snö än jag väntat mig, helt suveränt helt enkelt o skönt sätt att få säga farväl till snön på...

Men nu till det bizarra, det är nämligen så att min barnbacke där jag åkte pulka, snowracer, miniskidor och lagg var nämligen: (Tada!) Skutuddsbacken i Igelboda, Saltsjöbaden, och detta på det glada 70-talet! Det måste ha varit nåt i vattnet därute på den tiden... :D

Tobias/ Uppväxt på Vasavägen 21

Tillbaka
Topp