Vad härligt att tråden håller i sig!
@AlfredCederudd-Starck Visst är det tragisk att man ska behöva ha ångest över vad man gör som människa. Men har man det så har man det. Forskare inom klimatpsykologi pratar om att effektiviteten av att försöka skrämma och förbanna de som gör fel är ganska dålig. Hellre morot än piska. Här är ju det perfekt när man enkelt kan åka till skidorter i Sverige samtidigt som man träffar andra skidåkare på vägen.
Dock är det väl lite så vår moral fungerar? Ifall inte vi i vårat samhälle bestämt att det är fel att slå barn eller bedriva slaveri så hade vi fortfarande gjort det. Och ifall jag inte hade mått dåligt utav det så hade det ju varit riktigt nice att ha någon som städade gratis och jobbade på min bommulsplantage. Ifall man hade samma tanke om högt klimatbelastande aktiviteter, som man vet, på en längre sikt kommer skada andra människor och en själv, då skulle man inte ta den flygresan. Jag vill inte vara anledningen till att någon tvingas fly sitt land pga översvämning, krig eller torka. Även ifall jag inte själv ser just den skadar så vet jag ju att det händer och undviker det därför.
I det långa loppet tror jag inte att det handlar om försämrad livskvalitet men kanske en förändring av livet. Som du säger så är det ju kanon med alla de sätt man kan dra ner på energin hemma med solpaneler isolering osv. Men om man istället kan se till att inte behöva jobba så mycket så man bara har en vecka på sig att göra det man tycker bäst om att göra (får se ifall S bjuder på en vecka till nu), så kan man leva med högre kvalitet och mer fritid samtidigt som man tär på resurserna mindre. Många arbeten har ju grymma möjligheter för distansarbete nu med, perfekt på tåget.
Jag tror på att både försöka fundera över sin egen livssituation och att påverka på ett politiskt plan. Det är inte alltid så lätt att välja tåget ifall flyget är billigare och där behövs politiska styrmedel. Likadant som det skulle bli svårare att välja cykeln ifall man skulle slopa skatten på diesel och bensin.
Det de flesta är överrens om är att göra saker tillsammans, känna att man är del av en större grupp, det kan påverka. Att det överhuvudtaget pratas om klimatproblemen nu hade ju inte hänt ifall några brytt sig i början. Det är en trend att bry sig och företag (genom konsumentmakt och egen moral), politiker och vanliga människor har börjat ändra vanor. Det finns ju också flertalet skidåkare som är "ambassadörer för klimatet" och väljer att göra sin filmer med hållbarhetstänk. Ifall de gör det för att få uppmärksamhet eller ifall de verkligen brinner för det spelar inte så stor roll så länge det får folk att reflektera över frågan och känna att man inte är ensam i kampen.
@Pillard Visst kan det vara effektivt att investera i andra länders klimatarbete med, Sverige har ju varit och är en av de största givarna till green climate fund (FNs fond för utvecklingsländers arbete med adaption och mitigation av klimatförändringarna). Det vi däremot kan göra i Sverige genom att ligga i framkant och spendera "dyra pengar på projekt" är ju att visa vägen för andra. Visa att en omställning faktiskt är möjlig. Våga vara lite osvenska och satsa lite grann. Om man själv vill investera pengar klimatsmart så kan jag rekommendera jointrine.com för att köpa solceller för off-grid nätverk i subsaharan africa. 8.75 % förväntad avkastning för projektet de har ute nu. Kul att göra nåt bra och samtidigt tjäna pengar.
@Snowjunkie Visst är det ett system som är svårt att ändra på men det sker ju också förändringar, delningsekonomi, digitalisering och mer medvetna konsumenter öppnar upp för möjligheter lite varstans. Att låsa sig fast vid en politik, var den är, är kanske inte det effektivaste när världen förändras så snabbt som den gör.
Läste nåt inlägg om överbefolkning förut, visst vore det som ni säger enklast med en enbarnspolicy i världen, men kanske inte så uppskattat av befolkningen. Men vem vet, kanske inte omöjlig livsförändring, har ju minskat i barnafödande senaste 100 åren. Däremot behövs information om familjeplanering och preventivmedel i många av de länder som ekonomiskt explosionsväxer just nu. Där vill man såklart upp i samma standard som oss (förhoppningsvis samma standard som vi i Sverige har efter våra "dyra pengar på projekt".
Jäklar vad rörigt det blev.. PEace