Via Lattea '13/'14

LeMoert

Ny medlem
Via Lattea '13/'14
Hej hopp!

Jag flyttade i somras till Torino och kommer nu i vinter troligtvis skaffa mig ett säsongskort för Via Lattea eftersom jobb förhindrar säsong på riktigt någon annan stans men en dryg timme med tåg hemifrån gör att jag troligtvis kommer kunna åka två-tre dagar i veckan ändå. Så, jag är ute efter folk att åka med i den trakten, är medlem i alpinklubben här, men tänkte kolla på Freeride också. Åker offpist och går på tur, är inte en underbar skidåkare följandes alpstandard för freeride-åkare men ligger väl troligtvis någonstans mellan ok och bra.

Ha en fin vinter hur som haver!
/Martin

Via Lattea '13/'14
Tjena!

Kan verkligen tala gott om Vialattea och speciellt Sauze d'oulx då jag gjorde säsong där förra vintern. Off-pisten är ju osannolikt bra måste jag säga. Orörd länge och gillar man skogsoff-pist är det perfekt. I byn finns ju inte många säsongare eller bummare, antar att det mest var vi som åkte off-pist, italienarna höll sig på deras röda relax-pister. Vet dock att 3-4 svenskar ska till området i vinter och jobba för Nortlander som jag gjorde förra året. Någon av dom är säkert intresserad av lite off-pist. Kan höra!

Får du för dig att dra till Cervinia nån gång så hänger jag gärna med ut i vinter!

/F

Via Lattea '13/'14
Har gjort detta Porta Nuova - Bardonecchia en vinter, det var alltid lika kul att promenera i stan med pjäxor och skidor, alltid roliga blickar från många håll. Dock så ta det försiktigt med att köpa säsongs-kortet, räkna med att vissa vintrar kan det komma snö sent, och man måste åka ganska mycket för att det skall löna sig....det finns även bussar som går upp mot Aosta under vintern på helgerna, sk skidbussar, om man känner för att byta områden.

Annars kan du höra av dig, brukar tura/offpiståka ganska mycket under vintern däromkring, och det är alltid roligare att vara fler än ensam.

/Christian

Via Lattea '13/'14
Åker till Sauz i februari, men misstänker att jag är lite äldre då jag är way past säsongare. Åker med barn (9&11) och fru (25 ... I wish) :)

Men ... (hijack) du / andra får gärna ge lite tips om åkningen eftersom jag aldrig varit där. Gärna "barn-vänliga" off piste-repor, dvs som man inte behöver gå en massa för att åka och som inte har fall-and-you-die terräng. Gärna gles lärk-skog :) Barnen är aktiva race-ungar sedan ett par år, så dom är tekniskt ganska duktiga (bättre än mig i alla fall, vilket kanske inte säger mycket) och starka skidåkare. Kommer att bo ett par hundra meter från Sportina-liften.

Senast ändrad:
Via Lattea '13/'14
Fredde - Får se hur mycket tid det blir över för Cervinia, måste ju jobba och dylikt också, men än så länge har jag inte något större projekt för januari-april, så där någong gång kanske. Blir det av så hör jag av mig! För övrigt får du väldigt gärna kolla hur de hos Nortlander ställer sig till åkning med en numera stadsbo som jag.

Christian - Jag köpte säsongskortet innan det gick upp till fullpris, fick ett projekt för resten av året som betalar helt okej samma dag, så det kändes som ett bra sätt att fira. Räknar nog med att dra upp för småfjutt en eller två gånger i veckan, om inte annat så för träning, och sen ägna helgerna då det finns mer tid åt riktiga turer och så vidare. Bor du fortfarande i Torino? I sådana fall skulle vi ju kunna dra på aperetivo någon dag, och klättersäsongen i dalarna är ju inte helt slut heller, hehe.

Jarnebring - Hade frun varit 13 vid inseminering hade nog farbror blå haft någonting att säga om det. Och samhället i allmänhet. Hur som, jag var bara i Via Lattea två-tre dagar förra säsongen eftersom jag bodde i Serre Chevalier, men det fanns rätt gott om pistnära åk i skog. Inte lika mycket lärkträd som i Serre vad jag minns, svårt att slå den dalen vad jag vet, men det räckte fint ändå. Vad jag minns utan att lova för mycket är att vi höll oss mestadels åt väster runt Claviere då vi bodde i närheten och hittade ett fint stråk ganska omgående, men sen ägnades resten av tiden åt att utforska och improvisera, så den där minnesbilden kan vara rätt skev. Dock är det värt att nämna att det då var runda tre dagar sen snö och småplättarna mellan pistarna fortfarande var ospårade. Fint för offpiste och få som åker detsamma verkade vara standard i stora delar av området, vilket inte är en helt galen kombination.

/Martin

Senast ändrad:
Via Lattea '13/'14
Martin: Japp, det är 10 års-jubileum i dagarna. Vi får ta en apertivo någon dag, igår hade vi ju +25 grader på klippan i Susa-dalen...;)

/Christian

Via Lattea '13/'14

@jarnebring
Bodde i Sauze mitten mars 2011. Lite folk offpist och i stort sett inga liftköer. Det finns mycket av "familjär" skogsåkning på Sauzesidan, men även på andra håll i Via Lattea. Skogen går högt upp i Sauze (2200-2300) så även om det faller blötsnö, kan det finnas torrare högre upp. Så var fallet vissa dagar när jag var där. Höll mest till i östra delen av Sauzesystemet. Det blev några fina dagar också. Gick då över kammen och åkte söderut ner mot Pragelato/Pattemouche. Ganska flack, öppen åkning hela vägen ner till dalen ( om det är snötäckt dvs). 10 min att gå längs vägen till kabinen tillbaka upp mot Sestriere.
Om ni hinner, ta lilla sittliften upp på Pragelatoberget 200meter från kabinen. Det ingår inte i liftkortet men det är billigt och helt klart värt det. ;)
Från Sestriere finns ett fint åk ner i Tronceadalen med pillows mm, men jag skulle inte åka ner där ensam med barn.
Se till att hinna med liften tillbaka till Sauze. Finns buss om man missar ;)
Även i San Sicario och Claviere/Montgenevre kommer ni hitta mycket åkning i skog som funkar med barn. Men det blir långa dagar med transport i det senare fallet.
/ Torbjörn

Via Lattea '13/'14
Äntligen krymper temperaturerna ned och fin utsikt från kontorsrummet med dagarnas nysnö, Via Lattea området mot höger och Monviso toppen till vänster, Turins symbol Mole Antonelliana i centrum, ha en trevlig dag!

morning.jpg

Senast ändrad:
Via Lattea '13/'14
Tidig säsong i Milky Way och faktiskt så mycket snö att man blev tvungen att åka, faktiskt helt otroligt trevlig, med utmärkta förhållanden mellan träden. En bas finns och nu får vi bara hoppas att det kommer mer framöver, håller tummarna!

neve_05.jpg

Via Lattea '13/'14
@ chrtur
Ja det måste vara svårt att hålla sig kvar på kontoret med den utsikten :)
Ser ut som ni mjölkar för fulla muggar där nere :) Härligt!
Hur långt ner är det bra åkning just nu?

Tillbaka
Topp