Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?

Wunder

Ny medlem
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
Kollar efter ny bräda (BTX) från Lib Tech eller Gnu.
Problemet är att jag inte riktigt vet vilken längd jag skall välja. Som jag förstått skall man välja brädlängd efter åkarvikt snarare än åkarlängd.
Jag hittar ö.h.t. inga viktspecifikationer på Gnu hemsida.
Lib Tech har en tabell på:
http://www.lib-tech.com/snowboards/0809_specs.pdf
men denna anger inte enhet. Om det är kilogram som avses verkar vikten alldeles för hög, om det är pound som avses verkar vikten alldeles för låg.

Någon som kan informera mej om hur det ligger till?
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
Kort och gott: En bräda känner inte av sig hur lång du är, den går efter tyngden och åkstil (aggresivt, passivt, annat?)
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
combatspenat sa:
pound är det den anger... men det står ju + på alla brädor och det är alltså minimum rek vikt.
Helt korrekt! Det är alltså minsta rekommenderade vikt i pounds som anges och någon övre gräns anges inte.
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
men om de står i pound så menas alltså att rek vikt ligger på 36kg+ för en 151 banan?
de kan väl endå inte stämma eller har jag räknat helt fel, ett pound = 0.45 kg?
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
peewii sa:
men om de står i pound så menas alltså att rek vikt ligger på 36kg+ för en 151 banan?
de kan väl endå inte stämma eller har jag räknat helt fel, ett pound = 0.45 kg?
Stämmer utmärkt att 80 lbs är minsta rekommenderde vikt. Varför skulle det vara konstigt?
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
clnorberg sa:
eller så gör du bara som alla andra och väljer den längd som känns bäst.
Alla andra som inte vill ha optimal prestanda menar du då förstås.

Det är ju helt självklart att en tyngre person behöver en längre bräda och vice versa. Det tror jag att de flesta seriösa snowboardåkare vet om och även tänker på när de köper bräda.
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
Doughboy sa:
peewii sa:
men om de står i pound så menas alltså att rek vikt ligger på 36kg+ för en 151 banan?
de kan väl endå inte stämma eller har jag räknat helt fel, ett pound = 0.45 kg?
Stämmer utmärkt att 80 lbs är minsta rekommenderde vikt. Varför skulle det vara konstigt?
för att 80 lbs är 36kg+?
låter väldigt konstigt att dom rekommenderar brädan till nån som väger 36kg...
du hör ju hur de låter.
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
Pounds alltså!
Det var ju trevligt, innebär att jag slipper lägga på mej 40 kg innan jag köper en Kink...

Men är det nån som har koll på viktrekomendationerna för Gnu-brädor?
 
Viktspecifikation på LibTech och Gnu-brädor?
peewii sa:
för att 80 lbs är 36kg+?
låter väldigt konstigt att dom rekommenderar brädan till nån som väger 36kg...
du hör ju hur de låter.
För att klara av att manövrera en Skate Banana 151 måsta man väga minst 36 kg, inte så konstigt tycker jag. Att det sedan inte finns några som väger så lite är inte så intressant i sammanhanget. Det ger bara en fingervisning om hur pass mjuk brädan är.
 
Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp