Vilka är era Norska favoriter?

Adam73

Medlem
Hejsan
Jag och min kompis vill åka till Norge nästa vinter för att hitta lite härlig skidåkning, gärna nån topptur och kanske till och med lite orörd snö...
Trysil och Hemsedal har vi testat men vad finns det mer? Vad har ni för norska favoritställen?
Vi har inga krav på afterski eller kvällshäng.. utan letar mer efter vackra, häftiga platser med sköna åk..
Ni får gärna tipsa om allt från själva åkningen till boende och även hur man lättast tar sig dit..
Är det så att ni tänker åka tillbaka till ert favoritställe och kan tänka er resesällskap så är vi intresserade av det också..
M&D

Stranda är trevligt dock något opålitligt lift system, stängt så fort det blåser litet. Dock så finns det grymt bra toppturer i området. Flyg med Norwegian till Ålesund alternativt bil, från stockholm via Mora-Idre. En bil är nästan ett måste att ha i området om ni vill tura runt.
Tromsö är en annan favorit med litet längre säsong, googla Lyngen alps!

Stranda och Sunnmørsalpene är grymt efter ett snøfall men klimatet är opålitligt och det kan komma regn hela vägen upp till toppen mitt i vintern pga närheten till Golfstrømmen. Men som sagt, träffar man rätt är det helt otroligt, antagligen bäst i Norge, och topptursmøjligheterna i helt sjuk natur är näst intill obegränsade.

Narvik har en säsong som startar senare, skidåkningen är fantastiskt bra och området är otroligt vackert. Liftsystemet är dock litet och i år har toppliften inte ens varit øppen så då får man gå 600 højdmeter från toppen gondolen till de klassiska åken i Mørkhola och från Tredjetoppen. Här finns ju även möjlighet att åka till Gränsen eller Abisko över dagen om man vill.

Lyngsalpene är skidåkning i sin renaste och vildaste form men då är det rent toppturande som gäller och det verkar inte vara det du är ute efter?

En personlig favorit är annars Oppdal om man gillar lite allt møjligt. Otroligt utbrett och stort liftsystem men ganska få pister vilket gør att offpisten är väldigt lättillgänglig. Här är inte så mycket puderjägare heller och området är inte alls lika väderkänsligt som de ovanstående. Topptursmöjligheter finns men inte så mycket som på de øvriga och naturen är heller inte lika vacker och dramatisk.

Annars har du ju schyssta ställen som t.ex. Røldal och Voss men där har jag aldrig varit. Har hørt mycket bra dock. Lycka till!

Myrkdalen är ett ställe som jag har hört vansinningt mycket bra om det senaste halvåret.
Kan vara värt att kolla upp. Flyg till Bergen och kör ett par timmar.

Stranda eller Röldal. Båda hade över tre meter snö i vintras. Nåt helt annat än inlandet, där det blir mer som svenska fjällens snömängder. Men Röldal ligger lite ensamt och avsides, runt Stranda finns fyra andra liftsystem som går på samma kort, bra när det blåser på ett ställe att prova ett annat.

I Stranda finns knappt nåt turistboende. Ett hotell bara, i byn nere vid fjorden. Men det har billiga skidåkarpaket. Annars Osen Camping, snea billiga hytter, och så kan du planka in på hotellets pool 300 meter bort.
I Röldal finns nåt billigt pang, sök här på forumet.

Efter 2 säsonger i Stranda så kan jag varmt rekommendera det! Dump på halvmetern tillhör vanligheterna, och under veckodagarna så det i princip folktomt..
Modernt och effektivt liftsystem med 2 nya, högst pålitliga, liftar.
Utöver hotellet och osen så finns också www.setrahytter.no som har stugor precis intill backen.

Som tidigare nämn är även Narvik och lyngen/tromsö pärlor i Norge.

Tillbaka
Topp