Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka bindningar till Black Crows Camox Freebird?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xQubeZ" data-source="post: 1238344" data-attributes="member: 166112"><p>Då kan man nog unna sig några till tycker jag. </p><p></p><p>Detta kanske är en opopulär åsikt men jag tycker man ska vara försiktig med att tänka att shiften är så sjukt mycket säkrare än alla andra bindningar. Ja den är objektivt säkrare men det bästa sättet att inte skada sig är ju att inte trilla och ha rätt inställda bindningar och DIN värden. Det är väldigt många personer som skadat sig ordentligt trots att de kört med ”riktiga” alpinbindningar. </p><p></p><p>Jag har inget emot shiften. Har själv ett par på mina ”allround” skidor. Men jag tycker den har fått en orimlig status som typ den enda bindningen värd att köpa och att den nästan inte har några fel. I verkligheten har den massvis med störiga problem precis som nästan alla andra turbindningar. Några av dem är ju den dåliga hälhöjaren, skistoppers som trillar ner, krånglig att ställa in rätt, du måste ta av skidorna i ett byte, tålåsningen som släpper så du tappar skidan när du turar (på vissa exemplar) och DIN värden som är svåra att ställa in (själv och andra som måste dra de sjukt mycket hårdare än normalt för de ska sitta kvar i hälen).</p><p>Dessa kortakommanden kan ju defenitivt vägas upp av att den funkar som en vanlig alpinbindning och är klart trevligare att åka på om man kör pist. Men tänker man tura desto mer så tycker jag verkligen man bör överväga om den extra säkerheten är värd den extra vikten och krånglet.</p><p></p><p>Värt att fundera på hur stor risken är att man kommer trilla på något sätt som kan åstakomma en skada. Man kanske kommer fram till att den risken inte är så stor. Jag tror iaf på rätt verktyg till rätt jobb, och i mina ögon är shiften inte riktigt ett så allround verktyg som många vill hävda.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xQubeZ, post: 1238344, member: 166112"] Då kan man nog unna sig några till tycker jag. Detta kanske är en opopulär åsikt men jag tycker man ska vara försiktig med att tänka att shiften är så sjukt mycket säkrare än alla andra bindningar. Ja den är objektivt säkrare men det bästa sättet att inte skada sig är ju att inte trilla och ha rätt inställda bindningar och DIN värden. Det är väldigt många personer som skadat sig ordentligt trots att de kört med ”riktiga” alpinbindningar. Jag har inget emot shiften. Har själv ett par på mina ”allround” skidor. Men jag tycker den har fått en orimlig status som typ den enda bindningen värd att köpa och att den nästan inte har några fel. I verkligheten har den massvis med störiga problem precis som nästan alla andra turbindningar. Några av dem är ju den dåliga hälhöjaren, skistoppers som trillar ner, krånglig att ställa in rätt, du måste ta av skidorna i ett byte, tålåsningen som släpper så du tappar skidan när du turar (på vissa exemplar) och DIN värden som är svåra att ställa in (själv och andra som måste dra de sjukt mycket hårdare än normalt för de ska sitta kvar i hälen). Dessa kortakommanden kan ju defenitivt vägas upp av att den funkar som en vanlig alpinbindning och är klart trevligare att åka på om man kör pist. Men tänker man tura desto mer så tycker jag verkligen man bör överväga om den extra säkerheten är värd den extra vikten och krånglet. Värt att fundera på hur stor risken är att man kommer trilla på något sätt som kan åstakomma en skada. Man kanske kommer fram till att den risken inte är så stor. Jag tror iaf på rätt verktyg till rätt jobb, och i mina ögon är shiften inte riktigt ett så allround verktyg som många vill hävda. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vilka bindningar till Black Crows Camox Freebird?
Tillbaka
Topp