Vilka bindningar till Black Crows Camox Freebird?

Robin.

Medlem
Hej!

Skidsuget har kickat in redan i slutet av augusti. Bestämde mig förra säsongen för att gå från 105 cm midja till 95. Har spanat in Camox från freebird så dom kommer att bli både kortare och smalare än skidorna jag har nu. Vilka bindningar rekommenderar ni? Camox är väll en touring-skida som är relativt lätta, är det då dumt att skruva lös sina marker kingpin och sätta på camox?

Senast ändrad:
Kingpin blir nog bra om du gillar dem. Jag kör atk 12 på mina camox freebird och är nöjd med det. Hur har du tänkt att använda skidorna?

Senast ändrad:
Inte åkt freebirdvarianten men beror väl på hur mkt du tänkt tura. Om endaskida säger jag Shift, om du turar 50% el mer av din tid på dem med lätta pjäxor så ATK FR14 el ngt. Men kokar ju ned till om du har fler skidor och isf vilka osv, fler pjäxor (vilken?) el en för allt osv.

Kul skida oavsett, åkt vanliga och den är jävligt rolig och dynamisk. Man har kul när man åker på den.

har i dag följande uppsättning:
1. DPS Powderworks Alchemist Powderworks, 178 cm för frontside med friåkningsbindning.
2. DPS Alchemist 112, 184 cm med Salomon shift 13, för friåkning, heli skiing och kortare turer när det finns mkt och mjuk snö

överväger en skida i mitten antingen BC Navis Freebird 102 i 179-cm version med ATK FR 14 alt Völkl Mantra v-Werks 178 cm med Shift alt ATK FR14, börja åka mest heli skiing el bara då mkt snö med 112orna. Kul med kommentarer från de som åkt tex mantra vwerks och eller navis.

Jag kör Shift på mina. Funkar bra till det mesta och använder dem för att åka med barnen.

Inte värt med shift på så lätta skidor. En lätt tech binding hade jag valt. Salomon mtn, Plum Pika eller ATK FR14 är några nice alternativ imo. Vill du ha shift eller kingpin hade jag valt en lite tyngre skida istället eftersom kör du på nån av dem kan du lika gärna slänga på lite mer vikt i skidan för trevligare åkning nerför.

Tack för alla svar! Som tur är så får man vänta några månader till innan snön faller så jag hinner nog ta mig en ordentlig funderare. Jag är 175 cm lång och har ett par bd helio 105 midja, 175cm långa med ett par marker kingpin.

Jag åker lite i system men målet med hela skidåkningen är att tura så jag vill lägga all min åkglädje där. Varför jag vill gå till en kortare och smalare skida är för att 9/10 av gångerna jag har varit på tur så har det varit skare och vindpinade istoppar när man ska ner, så jag känner inte att bredare midja än 100mm är värt det. Då tar jag hellre en smalare eftersom det så sällan är puder.

Varför jag funderar på att behålla kingpin är dels för att spara pengar och dels så känns dom säkrare eftersom häldelen har en glidplatta. Det är också därför som jag har spanat in shift eftersom dom har en platta både fram och bak.

Däremot blir det säkert roligare att tura om man sätter en turbindning som tex salomon mtn eftersom hela uppsättningen blir väldigt lätt. Å andra sidan så skiljer det bara några hundra gram mellan salomon mtn och kingpin?

jag är 176cm åker på Camox Freebird 172 med KingPin.
underbar skida och bindningen funkar fint. Jag skulle ändå rekommendera dig att sälja dina gamla skidor med KingPin monterade, och köpa nya till Camoxen:

om Camoxen är din enda skida och du åker en del lift: välj Shift.
om Camoxen mest ska följa med på turer så ska du ha en lättare bindning: ATK (crest 10 duger gott om du inte är för tung)

Jag kör camox freebird med shiften. Önskar ibland att jag hade ett till par skidor för dagar då man bara åker lift. Och körde en lättare bindning på camoxen. Men i slutändan kan man bara åka på ett pr samtidigt och då tycker jag camox freebird med shift blir en bra lösning. Du sparar lite vikt på skidan och får en relativt säker bindning.

Jag tänker att bindningar som kingpin och shift är bättre på att lösa ut om man ramlar än en tur bindning. Jag vet inte.. Kanske är ute och cyklar här
Jag tror den stora fördelen med kingpin mot hel-tech kommer vara bättre känsla i hälen vid åkning. Även om jag kör min atk med freeridekudden så är känslan fortfarande lite vag i häldelen. Kingpin har ju fortfarande vanlig tech i tådelen vilken jag tycker är den största säkerhetsrisken. Visst kan den öppna om pinfjädrarna flexar eller pjäxan får en tillräcklig smäll men du har ingen inställningsmöjlighet och designen bygger främst på att hälen ska lösa ut. Vill du ha säkerhet gå på shift eller tecton.

Jag tycker du ska köra på Kingpin eller om pengarna finns köpa techbindning. Sen kan du alltid montera om med tech om du tröttnar på Kingpin. Shift kommer vara bättre om du tänkt åka mycket pist, men då hade jag valt en annan skida om det var primära målet.

Jag tänker att bindningar som kingpin och shift är bättre på att lösa ut om man ramlar än en tur bindning. Jag vet inte.. Kanske är ute och cyklar här
Det är tveksamt om Kingpin är nämnvärt bättre än en vanlig tech-bindning. Tå-delen är fortfarande likadan som i andra tech-bindningar och den traditionella häl-delen gör nog mest bara en känslomässig skillnad säkerhetsmässigt. Jag har själv fått ett knä söndertrasat av att Kingpin inte löste ut när skidan fick ett slag i sidled. Sannolikheten är större att Shift, Duke PT eller en vanlig alpinbindning hade löst ut, men det går inte att garantera.
Jag har svårt att se poängen med Kingpin på dagens marknad. Shift är bara marginellt tyngre, men betydligt säkrare och det skiljer inte heller mycket på priset.

Hej!

Skidsuget har kickat in redan i slutet av augusti. Bestämde mig förra säsongen för att gå från 105 cm midja till 95. Har spanat in Camox från freebird så dom kommer att bli både kortare och smalare än skidorna jag har nu. Vilka bindningar rekommenderar ni? Camox är väll en touring-skida som är relativt lätta, är det då dumt att skruva lös sina marker kingpin och sätta på camox?
Måste bara börja med att peta lite i detta ;) Camox är inte "från freebird" utan Camox är en modell från Black Crows. Sen finns Camox i en vanlig modell och en freebird-modell. Att det är en Camox Freebird gör den till en turskida. Camox generellt är inte en turskida.

I övrigt kan väl sägas att om du ska ha den som enda skida hade jag satt dit en Shift. Kingpin och Shift ligger rätt nära varandra i vikt och du får en helt annan säkerhet med Shift. Har du nån annan skida och bara tänker tura med dessa så kör du typ ATK Crest 10 som @Ivo del Brallo föreslår. Den har en riktigt fin kombination av funktioner och vikt. Jag lyckades iaf inte hitta någon annan bindning i den viktklassen som både har broms, häldel som flexar i längsled och justerbar utlösning i både horisontell och vertikal ledd.

Att det är en turskida behöver inte vara ett problem för att använda som vardagsskida. Jag körde på den lite bredare Navis Freebird ett tag och den gick jättebra i pisten. Ska man däremot åka onödigt fort i uppkörd snö utanför pisten så märks vikten av. Så nu har jag ett par Salomon MTN Explore 95 för turande och piståkning (inserts så jag kan använda mina Shifts när det ska åkas pist och Crest när det ska turas) och sen Moment PB&J för allmän lekåkning i Sverige och Moment Bibby Pro för alpåkning i mer snö. Bägge de senare har inserts så de kan köras med samma Shiftbindning.

Måste bara börja med att peta lite i detta ;) Camox är inte "från freebird" utan Camox är en modell från Black Crows. Sen finns Camox i en vanlig modell och en freebird-modell. Att det är en Camox Freebird gör den till en turskida. Camox generellt är inte en turskida.
Att camox är en modell från Black Crows hade jag faktiskt full koll på, ingen aning om varför jag skrev "från freebird" 😅 Att freebird innebär att det är en turskida visste jag dock inte så nu lärde du mig något nytt :)

Tack för alla bra svar och feedback. Har varit intresserad av shift ända sedan den kom till marknaden och tanken var att det blir bindningen på nästa skida. Varför jag tvekade när jag startade tråden var för att det är en tung bindning på en lätt skida, men som många av er säger så verkar det ändå vara ett bra alternativ.

Jag kommer att tura mycket men kan ändå tänka mig att köra på en lite tyngre bindning. Jag tycker att det har varit lite obehagligt med kingpin tidigare eftersom jag har varit osäker på om den kommer att lösa ut om jag ramlar. Min kompis ramlade när vi var och åkte offpist för några år sedan, hans bindning löste inte ut och han bröt benet. Han hade en riktig turbindning iofs.

Andra anledningen är att åkglädjen verkar bättre på en shift (iaf på min nivå). Många av er nämner att det blir ett bättre tryck i hälen och därmed en bättre känsla.

Att camox är en modell från Black Crows hade jag faktiskt full koll på, ingen aning om varför jag skrev "från freebird" 😅 Att freebird innebär att det är en turskida visste jag dock inte så nu lärde du mig något nytt :)

Tack för alla bra svar och feedback. Har varit intresserad av shift ända sedan den kom till marknaden och tanken var att det blir bindningen på nästa skida. Varför jag tvekade när jag startade tråden var för att det är en tung bindning på en lätt skida, men som många av er säger så verkar det ändå vara ett bra alternativ.

Jag kommer att tura mycket men kan ändå tänka mig att köra på en lite tyngre bindning. Jag tycker att det har varit lite obehagligt med kingpin tidigare eftersom jag har varit osäker på om den kommer att lösa ut om jag ramlar. Min kompis ramlade när vi var och åkte offpist för några år sedan, hans bindning löste inte ut och han bröt benet. Han hade en riktig turbindning iofs.

Andra anledningen är att åkglädjen verkar bättre på en shift (iaf på min nivå). Många av er nämner att det blir ett bättre tryck i hälen och därmed en bättre känsla.
Förslaget har nämnts tidigare här, men kan vara värt att upprepa. Om du ska ha skidorna framför allt för att tura med, kan Fritschi Tecton vara ett alternativ. Mig veterligen den enda tech-bindningen med elasticitet i tådelen. Den har därmed en i de flesta avseenden säkrare utlösningsfunktion än en vanlig tech-bindning, men inte i nivå med Shift eller Duke PT. Den är dessutom ca 250 gram lättare per bindning än Shift och sägs ha en god känsla i åkningen.

Förslaget har nämnts tidigare här, men kan vara värt att upprepa. Om du ska ha skidorna framför allt för att tura med, kan Fritschi Tecton vara ett alternativ. Mig veterligen den enda tech-bindningen med elasticitet i tådelen. Den har därmed en i de flesta avseenden säkrare utlösningsfunktion än en vanlig tech-bindning, men inte i nivå med Shift eller Duke PT. Den är dessutom ca 250 gram lättare per bindning än Shift och sägs ha en god känsla i åkningen.
Väldigt nöjd med mina Tecton. (y)

Ska kika på Tecton också!

Fick ju många bra förslag på bindningar till Camox, men vilka skidor passar bra till Shift? Antar att det är en tyngre skida än camoxen då

Fick ju många bra förslag på bindningar till Camox, men vilka skidor passar bra till Shift? Antar att det är en tyngre skida än camoxen då
Camox passar fint. Hel grejen med Shift är ju att den funkar på alla typer av skidor, trots att det finns setups i ytterkanterna där ren tech eller ren alpin funkar bättre. Shift är ju en kompromiss men också den bredaste kompromissen

Om vi fortsätter med skidor från black crows tycker jag atris och corvus freebird är lämpliga att montera shift på. Själv åker jag vanliga corvus och skulle mycket väl kunna tänka mig shift på den, tror den ligger på ca 2kg per skida.

Min camox freebird får fortsätta ha atk. Skitkul setup för slask, men isig pist, inte lika kul.

Jag håller med Pillard. Shift är en bindning med ett brett användningsområde och den passar helt OK på Camox Freebird. Det är först på riktigt lätta skidor (en bra bit under 1500 g/skida vid ~180 cm) som det känns onödigt att sätta på en såpass tung bindning som Shift. Camox Freebird tillhör trots allt inte de allra lättaste skidorna på marknaden.

Jag håller med Pillard. Shift är en bindning med ett brett användningsområde och den passar helt OK på Camox Freebird. Det är först på riktigt lätta skidor (en bra bit under 1500 g/skida vid ~180 cm) som det känns onödigt att sätta på en såpass tung bindning som Shift. Camox Freebird tillhör trots allt inte de allra lättaste skidorna på marknaden.
Fast Camox freebird får man väl ändå säga är en rätt lätt skida med typ 1400-1500g beroende på längd. Helt okej om OP väljer en shift men personligen tycker jag det är på gränsen till om det är värt den markanta viktökningen. Vad man främst åker avgör nog vilken bindning som är ”bäst” men ska man satsa på shift hade iaf jag satsat på en skida som typ bent chetler 100 eller liknande för att faktiskt få ut lite mer av bindningen.

Sen är det ju värt att nämna andra nackdelarna med shiften vs vanlig tech om det planeras att göra mycket turande. Typ att det är as drygt o byta mellan gå och åk läge (iaf om man är van vid vanliga tech). Tar längre tid för du måste ta av dig skidorna vilket också är skönt att slippa om det är djup puder.

Kommer du tura 80% av tiden eller mer hade jag valt en ren tech och camox freebird. Ska du åka mer 50/50 pist/tur hade jag valt shiften men en annan skida som är lite tyngre. Kommer vara markant roligare i pisten och inte gå sönder lika lätt och om du ändå har en shift på så är det ju ganska uppenbart att minimera vikten inte är högsta prio och du då kan unna dig några gram till på skidan.

Fast Camox freebird får man väl ändå säga är en rätt lätt skida med typ 1400-1500g beroende på längd. Helt okej om OP väljer en shift men personligen tycker jag det är på gränsen till om det är värt den markanta viktökningen. Vad man främst åker avgör nog vilken bindning som är ”bäst” men ska man satsa på shift hade iaf jag satsat på en skida som typ bent chetler 100 eller liknande för att faktiskt få ut lite mer av bindningen.

Sen är det ju värt att nämna andra nackdelarna med shiften vs vanlig tech om det planeras att göra mycket turande. Typ att det är as drygt o byta mellan gå och åk läge (iaf om man är van vid vanliga tech). Tar längre tid för du måste ta av dig skidorna vilket också är skönt att slippa om det är djup puder.

Kommer du tura 80% av tiden eller mer hade jag valt en ren tech och camox freebird. Ska du åka mer 50/50 pist/tur hade jag valt shiften men en annan skida som är lite tyngre. Kommer vara markant roligare i pisten och inte gå sönder lika lätt och om du ändå har en shift på så är det ju ganska uppenbart att minimera vikten inte är högsta prio och du då kan unna dig några gram till på skidan.
Ser det som att man redan unnat sig några gram för att få tryggheten hos shiften.

Började spana in tecton 12. Den ser ju sjukt nice ut. Tådel som löser ut i sidled + en häl som ger en bra känsla. Den väger 550+80 (skistopper) så bra mycket mindre än shift.

Inte min annons men här kan du kapa 100g till jämfört med Tecton. Tån har samma grundläggande funktion.

Ser det som att man redan unnat sig några gram för att få tryggheten hos shiften.
Då kan man nog unna sig några till tycker jag.

Detta kanske är en opopulär åsikt men jag tycker man ska vara försiktig med att tänka att shiften är så sjukt mycket säkrare än alla andra bindningar. Ja den är objektivt säkrare men det bästa sättet att inte skada sig är ju att inte trilla och ha rätt inställda bindningar och DIN värden. Det är väldigt många personer som skadat sig ordentligt trots att de kört med ”riktiga” alpinbindningar.

Jag har inget emot shiften. Har själv ett par på mina ”allround” skidor. Men jag tycker den har fått en orimlig status som typ den enda bindningen värd att köpa och att den nästan inte har några fel. I verkligheten har den massvis med störiga problem precis som nästan alla andra turbindningar. Några av dem är ju den dåliga hälhöjaren, skistoppers som trillar ner, krånglig att ställa in rätt, du måste ta av skidorna i ett byte, tålåsningen som släpper så du tappar skidan när du turar (på vissa exemplar) och DIN värden som är svåra att ställa in (själv och andra som måste dra de sjukt mycket hårdare än normalt för de ska sitta kvar i hälen).
Dessa kortakommanden kan ju defenitivt vägas upp av att den funkar som en vanlig alpinbindning och är klart trevligare att åka på om man kör pist. Men tänker man tura desto mer så tycker jag verkligen man bör överväga om den extra säkerheten är värd den extra vikten och krånglet.

Värt att fundera på hur stor risken är att man kommer trilla på något sätt som kan åstakomma en skada. Man kanske kommer fram till att den risken inte är så stor. Jag tror iaf på rätt verktyg till rätt jobb, och i mina ögon är shiften inte riktigt ett så allround verktyg som många vill hävda.

Detta kanske är en opopulär åsikt men jag tycker man ska vara försiktig med att tänka att shiften är så sjukt mycket säkrare än alla andra bindningar. Ja den är objektivt säkrare men det bästa sättet att inte skada sig är ju att inte trilla och ha rätt inställda bindningar och DIN värden. Det är väldigt många personer som skadat sig ordentligt trots att de kört med ”riktiga” alpinbindningar.

Jag har inget emot shiften. Har själv ett par på mina ”allround” skidor. Men jag tycker den har fått en orimlig status som typ den enda bindningen värd att köpa och att den nästan inte har några fel. I verkligheten har den massvis med störiga problem precis som nästan alla andra turbindningar. Några av dem är ju den dåliga hälhöjaren, skistoppers som trillar ner, krånglig att ställa in rätt, du måste ta av skidorna i ett byte, tålåsningen som släpper så du tappar skidan när du turar (på vissa exemplar) och DIN värden som är svåra att ställa in (själv och andra som måste dra de sjukt mycket hårdare än normalt för de ska sitta kvar i hälen).
Dessa kortakommanden kan ju defenitivt vägas upp av att den funkar som en vanlig alpinbindning och är klart trevligare att åka på om man kör pist. Men tänker man tura desto mer så tycker jag verkligen man bör överväga om den extra säkerheten är värd den extra vikten och krånglet.

Värt att fundera på hur stor risken är att man kommer trilla på något sätt som kan åstakomma en skada. Man kanske kommer fram till att den risken inte är så stor. Jag tror iaf på rätt verktyg till rätt jobb, och i mina ögon är shiften inte riktigt ett så allround verktyg som många vill hävda.
Anses Fritschi Vipec som en "ren" turbindning eller hybrid?

Anses Fritschi Vipec som en "ren" turbindning eller hybrid?
Oavsett vad som "anses", ser många som kör freeride med Vipec här (då menar jag framförallt på Titlis). Vid mindre kul snöförhållanden även piståkning så klart.
Edit: visst, om man ska sätta Vipec i fix kategori så är det ju en turbindning, om än som ovan påpekat med lite annorlunda design jämfört med andra techbindningar.
Kan tillägga att jag kör typ 95% freeride med mina Tecton, men tvekar inte att använda dem i pisten på försäsong innan det är bas. Tack vare att häldeln i princip är som en alpinbindning är jag inte nervös ens i väldigt slagiga förhållanden (typ återfrusen spårad kramsnö etc.).

Sen förstår jag om folk som väger närmare 100 kg, gillar att köra skitfort, och droppa stort väljer CAST eller någon av de andra hybridbindningarna.

Senast ändrad:
Man får också komma ihåg att det är många som har problem med tjuvlösningar på shift med, så den är inte i nivå med säkerheten på en riktig alpinbindning. För många är den dock tillräckligt bra.

Tycker inte alls du kommer med dåliga åsikter utan ren och skär fakta! Kunde inte sagt det bättre själv. Hade inte kostnad och böket med att ta med sig flera par skidor varit faktorer som ställer till det hade jag ägt minst 3 par skidor. Två för liftåka en pist och en skojskida samt en tur skida. Innan jag bytte till camox med shift körde jag med tech bindningar dom tjuvlöste vid ett antal mindre önskvärda tillfällen och sedan dess är man inte så taggad på att pressa hårt med tech bindningar längre.

Tillbaka
Topp