Vilka kläder ska man ha?

freeride_nu

Aktiv medlem
Vilka kläder ska man ha?
Dags att inhandla skidställ. Vilket är bäst? Det finns hur mycket som helst att välja mellan.
Skriv och berätta vad du har och vad du tycker om dem

Tack på förhand

Vilka kläder ska man ha?
Som ni antagligen listat ut kommer nästa trend inom skidklädsel att så att säga hamna i fablernas värld. Det är alltså djur som gäller. Allt från zebror till spindlar har ju en tid synts i världscupscirkusen och när de galma racerävarna efter ett par misslyckade säsonger hoppar over till freeride för att dominera lite kommer de snart att plocka med sig sina influenser från, djungel, stepp och savann.

Själv kör jag annars med Skiyot - kuktighta byxor och midjekort jacka är både snabbare och snyggare än den sladdriga konfektion i polyester och teflon som erbjuds i sportaffären nuförtiden.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialaren

Vilka kläder ska man ha?
Tjena!
Åker i SOS-jacka "rescuejaket", helt super! En längre jacka som passar allt från topptur till svensk blaskvinter.
På benen sitter antingen Peakbrallor eller ett par "marmont" beroende på väder o vind. "Marmont" brallorna är helt suveräna om du ska gå på tur eller dra längre upp i sverige där det ofta kanske blåser litegrann...:)
Men båda funkar helt perfa!
Hoppas det gav nått...en grej till bara: Köp inga andra handskar än "Hestra Vertikal Cup" dom e bäst, så lätt e det..
// Danne

Vilka kläder ska man ha?
Kläder och kläder? Det skall väl inte vara en nödvändighet! För att bejaka de fria naturälskande delarna av själen tycker jag det enda raka är att åka naken. Något som icke helt opåkallat slutar an till HitMe:s djurtema. När allt kommer omkring är ju ändå såväl spindlar som gnuer nakna...

JCM

"Ibland bara bar i baren!"

>Som ni antagligen listat ut kommer nästa
>trend inom skidklädsel att så att
>säga hamna i fablernas värld. Det
>är alltså djur som gäller. Allt
>från zebror till spindlar har ju
>en tid synts i världscupscirkusen och
>när de galma racerävarna efter ett
>par misslyckade säsonger hoppar over till
>freeride för att dominera lite kommer
>de snart att plocka med sig
>sina influenser från, djungel, stepp och
>savann.
>Själv kör jag annars med Skiyot -
>kuktighta byxor och midjekort jacka är
>både snabbare och snyggare än den
>sladdriga konfektion i polyester och teflon
>som erbjuds i sportaffären nuförtiden.
>HWC HitMe
>Mannen, Myten, Materialaren

Vilka kläder ska man ha?
Tja!
Eric undrade om skidkläder:
Jag har haft Spyder i 3-4 säsonger nu.
Har funkat skitbra, enda nackdelen är
att de är nästan FÖR varma om det inte är väldigt kallt när du åker. Jag är instruktör inom Friluftsfrämjandet och tillbringar mycket tid i backarna. Spyder har annars väldigt bra finesser och fickor på sina kläder, "vädringsluckor" under ärmarna, bra knappar och dragkedjor, fickor etc.
Till årets säsong har jag beställt Beyond-X. B-Stedt Of Sweden som har tagit fram detta märke. Det är också de som för Spyder i Sverige. Kolla http://www.b-stedt.se/beyond-x/ för mer info om Beyond-X. Jag har inte åkt i kläderna men de känns som de sitter ännu bättre än Spyder, som sitter kanon.
Hör av dig om du undrar något mera.
// Mats

Vilka kläder ska man ha?
Du villa ha tips kolla in www.b-stedt.se du kan även välja egena färger på dom kläderna jag åker själv i beyond X kläder dom är super bra titta in på sajten fort dom är inte så dyra heller :)))))))))))))

Vilka kläder ska man ha?
Jag har Haglöfs Limber 2 lagers gore-tex 99:a. Jag garanterar att du hittar ingen skönare och mer genomtänkt jacka. Ok, det gör du kanske, men Haglöfs gör underbara jackor till skidåkning. Dessutom är de ganska prisvärda. Min skulle kosta 3300 kr, jag köpte den för 1700... :-)
Detta var förra året. På benen har jag SOS byxor. Jag vet inte vad det heter. Men de har Entrant GXII(?) membran. Dessutom är det lite stoppning i dem, de är också bra.
Köpte dem för 2200, och jag kan rekomendera dem!

Tack

Vilka kläder ska man ha?
Før att kombinera kvalite med en snygg jacka/byxor finns det ett sjælvklart val. The North Face. Det ær verkligen superklæder som både håller o ser bra ut. Nu på senare tid har ju oxå Hagløfs kommit med en jættesnygg kollektion o man vet ju att de gør bra klæder.
Nackdelen med The North Face ær att deras klæder ær øverlag vælldigt dyra.

Vilka kläder ska man ha?
Självklart finns det bara ett val när man tröttnat på skidbackarnas svar till stureplanskostymen - north face, märken som säljer på att de är så förbannat wannabee-freeride som SOS, och nyuppvaknade urtråkmärket Haglöfs.
Burton såklart, finns det några snyggare och mer funktionella kläder än Burtons Gore-Tex prylar? De kostar en slant, men de är vaärda priset. Och sen blir du snyggast i liften också...

Vilka kläder ska man ha?
Burton, jag har en Burton Universe jacka, visst, skitsnygg, meen det är inget jag rekomenderar om du inte kommer över den billigt. Min kompis har en Burton (tri lite kanske?) den är inte heller nåt att ha. Har även Burton Gore-tex handskar, skithandskar för 1000 spänn!

Jag rekomenderar Hestra för vantar.
Haglöfs, Peak, SOS, The Horth Face, Marmot plus några till för skidkläder.

Vilka kläder ska man ha?
Alla pratar om "innekläder" som är sååå coola & hippa, men det verkar skumt att ingen nämner Helly Hansen!! Jag menar, hallå, de har ju funnits med sen man fortfarande låg & skvalpade runt i farsans... ja ni förstår. Jag har, i princip, kört med HH så länge jag åkt bräda & det är helt suveräna kläder! Tunna, slitstarka, grymt varma & sköna. Tex i Kittelfjäll för två säsonger sen, så var vi ute & hikade & åkte en hel del när det var det 30 grader kallt (liftarna var stängda, så vad gör man?)& det var inga problem!!! Så glöm inte bort gamla slitvargarna HH, det är mitt råd!!

Ride on!
Warpa

Vilka kläder ska man ha?
Man får det man betalar för.
Köp North Face, Mountain Hardware, HH, Haglöfs, Norröna m fl, sydda i dokumenterat bra material.
Lägg pengar på underställ och sockor.
OK, det svider alltid att betala en stor hög pengar, men DU behöver inte bry dig när du står där i survädret medan alla andra fryser.
OCH dom här kläderna funkar ju till andra utomhusaktiviteter än skidåkning också.

/fattig, men rik

Vilka kläder ska man ha?
Har ett par svarta Everest braxxor med några år på nacken. Snygga som gud han själv och dessutom jävligt bra. Till detta solklart någonting från SOS, helst deras polos. Jacka är för mesar. Men om det krisar skulle jag helst vilja ha SOS´s Triple Stripe jacka som fanns för nåt år sedan. De var grymt snygga. Annars kör jag med Everest byxornas tillhörande jacka. På huvet? Självklart nåt från TGR.

Vilka kläder ska man ha?
Instämmer, du får vad du betalar för!
köp Haglöfs, The N F, norröna, klättermusen (om du har råd)..
Dessa kläder är jämfört med everest billiga om man jämför vad man får för pengarna. Pappa hade en Everest innan, den sög åt sig vatten, och höll kvar svetten. Nä, riktiga saker gör skidåkningen roligare!

Vilka kläder ska man ha?
SOS har ett lager någonstans längs Lidingövägen. Adressen e´ i alla fall Midskogsgränd 13, Stockholm, tror jag. Telefonnummer: 08 54583990
Testa även www.sos.sportswear.com

Nackdelen är att dom bara har utförsäljning ett fåtal gånger om året typ 3. Men jag brukar få hem en lapp om när det är. Kommer dock ej ihåg vart man var tvungen att registrera sig för att få denna. Priserna är annars låga jämfört med vad de kostar i affärerna.

Vilka kläder ska man ha?
Kolla www.bfaclothing.com
Grymmt snygga kläder! Dom e oxå lätta som stryk och vättentäta och inga onödiga detaljer osv....!!! Underbara helt enkelt!!!

Det är deras 1a år i sverige så de finns bara i sälen åre och på alpingaraget iår, men jag kan lova att dom kommer sälja skiiiit bra!!!!

//Johan

---www.jst.nu---

Vilka kläder ska man ha?
Instämmer med föregående talare. Kör i precis samma ställ. De satt på hela förra sesongen i stanton, har inte ens tvättat det än och ändå ser det nytt och fräscht ut. Bara en sån sak som att ha kompas och visselpipa insytt i jackan gör att den är värd att köpa. Så gör inget dumt nu. Köp för faan klättermusen.

Vilka kläder ska man ha?
Tja
tycker att du ska välja mellan Phenix Goldwin och Peak performance
det är de klart bästa (finns nåra till som är bra)
De hittar du balndannat på Länna sport i sthlm eller i någon skidshop i fjällen!

-markusski.com-

Tillbaka
Topp