Vilka linser ska man använda?

knudan

Ny medlem
om du inte ser kör på lite känsla det löser sig alltid då...
låg tyngdpunkt och mjuka knä... då kan man typ parera allt..:)

Jag säsongar för tillfället i Åre och använder Arnette The Goggle med mörkt spegelglas. Eftersom att det kommer bli en del kvällsskidåkning så tyckte jag att jag behövde ett par nya med ljusare glas så jag köpte ett par Poc Iris Comp. Där ingår tre linser;mörkt orange, ljusblåa och ofärgade. Jag är dock lite osäker när man ska använda dessa linser. Jag använde de ljusblåa till nattåkningen i Olympian och det gick kalas. Däremot så använde jag dem även idag då det var disigt och snöade och det fungerade inte alls, såg inte alls konturerna i snön. Skulle jag använt ofärgade?

Vid vilka förhållanden ska jag använda mina tre linser och när passar mina Arnette bäst?

Jag håller med Danne, men om du inte orkar byta så fungerar dina mörkt orangea ganska ok vid kvällsåkning, om de inte är för mörkt orangea dvs...

Annars så använder du dina Arnette då det är strålande skolsken och fint vårväder! De orangea funkar oxå då, om det inte är alltför stark sol!

sök i forumet !

men jga skulle tro att det är ungefär såhär:

Mörk orange: alla väder utom vid kvälls skidåkning.
Ljusblå: Kvällsskidåkning och bra väder.
Ofärgad: Kvällsskidåkning, skulle tro att denna lins inte gör någon skillnad, ett vind- och snöskydd.

Jag har ingen aning men jag kan väll tänka mig att det är ungefär såhär. Kommer säkert fler svar med folk som vet säkert.

/D

Oranga glas är kontrast förhöjande lixom rosa och gula. De ska man snvända då det är kass sikt typ. Klara glas jaadu.. bra fråga molnigt ute... bara. Blått kvällsåk...

Orangea-Gula toner är bra när det är lite mörkare och framförallt när kontrasterna är svaga (s.k. "flatljus", när allt ser ut som en enda vit röra).

Klar lins släpper igenom i princip allt ljus, dessa passar bäst om du skulle få för dig att åka inomhus eller på kvällen utan lampor...

Blått är jag osäker på, men jag chansar på kvällsåk då eftersom du säger det själv.

Spegel blockerar mest ljus, dessa använder du i stark sol, kommer vara dina favoriter framåt vårkanten.

Orange: Används vid flatljus, dvs dålig sikt!
Blått: Kvällsåkning
Klart: Det används också vid kvällsåkning, dessa funkar också om det inte är några lampor där vart du åker på kvällen ;p

Använd INTE det klara glaset vid flatljus, vissa tror att det klara glaset är bäst vid sådan sikt, ack så fel! Det enda du komemr att få är riktigt ont i ögonen.

klar lins vid flatljus kan väll ge snöblindhet eller vad det kan tänkas heta :/

Tillbaka
Topp