Vilka linser?

Philip_K

Medlem
Vilka linser?
Undrar vilka linser man ska ha vid olika väderförhållanden ?
tex. när det är molnigt, vad är bäst då ? sol vad är bäst då etc.
hare:)

Vilka linser?
Gula är alltid grymt. När det gäller mulet och dassigt väder är det ju bara gult som gäller eftersom det förhöjer kontrasterna. Vissa säger att man ska ha mörkare sen när solen skiner men jag kan erkänna själv att jag aldrig plockar ur mina gula linser. Kör vidare på dem även när det är sol...

Vilka linser?
Gula måste ju vara helt hemska vid fullt solsken? Dom har ju mer än 80% ljusinsläpp. Finns en matnyttig tråd med mer än tillräckligt med info om du söker...

/Oskar.

Vilka linser?
Smits sensor mirror är rosa och släpper in 70%, deras gula släpper in 68%.

Jag tenderar att göra med sensor mirror linsen nästan hela tiden och låter mina spegelglas ligga i ryggan.

Vilka linser?
Precis som OSkar säger, SÖK! Det finns en jättelång tråd om just detta. Där är det många utförliga och fina svar.

Vilka linser?
Pillard sa:
Gula är alltid grymt. När det gäller mulet och dassigt väder är det ju bara gult som gäller eftersom det förhöjer kontrasterna. Vissa säger att man ska ha mörkare sen när solen skiner men jag kan erkänna själv att jag aldrig plockar ur mina gula linser. Kör vidare på dem även när det är sol...
jag tycker att du ska pröva åka uppe på glaciärerna i chamonix med en gul lins, så kan du återkomma när du bränt bort näthinnan, hornhinnan och mödomshinnan (!?!?) och berätta om det var värt det! :D

Vilka linser?
gult är för lite molnig och lite grått, helt vitt är för när det är tjockt med dimma och dålig sikt, blått är för strålkastare när det är mörkt och spegelglas är för sol

Vilka linser?
4front sa:
gult är för lite molnig och lite grått, helt vitt är för när det är tjockt med dimma och dålig sikt, blått är för strålkastare när det är mörkt och spegelglas är för sol
Blåa glas är inget man ska satsa på dock, då detta ljus har visat sig ha skadlig effekt på ögat. Så om man kan, vilket man kan, ska man försöka undvika blått ljus.

/Oskar.

Vilka linser?
Lee-nus sa:
Pillard sa:
jag tycker att du ska pröva åka uppe på glaciärerna i chamonix med en gul lins, så kan du återkomma när du bränt bort näthinnan, hornhinnan och mödomshinnan (!?!?) och berätta om det var värt det! :D
Har inte provat glaciären i Chamonix, dock flera dar med strålande solsken i Val Thorens och det funkade alldeles utmärkt.

Vilka linser?
Men som jag försökte få fram med mitt inlägg ovan är att det där med färgen på linsen varierar som fan.
Smiths mörkaste lins är brun och inte ens reflekterande.

Har dock förstört en vecka i Verbier av att köra med för ljus lins. Det bästa är att ha med ett par extra i ryggan, då vädret snabbt kan slå om mellan solsken och flatljus....

Tillbaka
Topp