Vilka ska jag välja?

Naturrutan

Ny medlem
Vilka ska jag välja?
Jag funderar på att köpa begagnade skidor men vet inte riktigt vilka jag ska välja. Jag vill kunna åka bra i både offpist som i pist. En medelskida som klarar båda.

De två skidorna jag har att välja emellan är:
HEAD max trix 07, 181 cm
Atomic Stomp, 184 cm

Undrar också om det är mycket svårare att åka med ganska långa skidor än med det jag har haft innan. Min längd är 187 och har kört med ca 170-175 skidor.

Vilka ska jag välja?
Tycker du skall köpa en skida som är längre än så, Nya Dynastar Mythic(8800) Ride 188 tex...

Senast ändrad:
Vilka ska jag välja?
Håller med Johan-S.

Om du är 187 behöver du definitivt mer skida speciellt offpist. Är inte Mad Trix en ren parkskida som är jättemjuk och smalare en 85 i midjan förresten? Atomic:en vet jag egentligen inget om, men jag antar att det är en twintip det också.Själv är jag 180 och väger mellan 77 och 79 kg. Jag kör Völkl Karma 185 som enda skida för svenska förhållanden. Den funkar överallt, så om du vill ha en twintip som funkar överallt så är den verkligen att rekommendera. Ett Head alternativ kan vara Head Mojo 90. Andra bra skidor om du absolut inte måste ha twintip är ju som Johan-S säger Dynastar 8800. Jag vill också lägga till klassikern Völkl Mantra och head Monster 88. Tänk på att montera en bra bindning på, de flesta paketbindningarna är oftast skräp.

Att åka på längre skidor än du gjort tidigare borde inte vara några problem, speciellt inte om det är twintips och du monterar bindningen närmare mitten av skidan. På minussidan kommer skidan inte att skära lika bra i pist, men det har du igen i balansen när du hoppar eller railar. Offpist egenskaperna tycker jag endst påverkas marginellt. Just det faktum att du förmodligen monterar bindningen lite längre fram på twintipsen talar definitivt för att välja en längre skida om du vill att den ska funka bra offpist. Kanske någonstans mellan 185 och 190 kan var en lagom längd?

Vilka ska jag välja?
som den totala rättshaverist jag är undrar jag varför vi får veta din längd men inget annat?

Alla vet ju att man ska ha skidor som är exakt 0,96754 x kroppslängd, är de inte det så får man ju kapa antingen lite av skidan eller sin kroppslängd.

Vilka ska jag välja?
Tackar så jättemycket för era svar The-Geb och Johan-S. Jag ska ta mig ut i affärerna och kolla in vad det finns för skidor kvar för det är när jag ska säsonga nästa år som dem ska användas flitigt. Förhoppningsvis hittar jag det perfekta paret på enorm rea.

Tillbaka
Topp