Vilka skidor bör jag köpa?

filipm

Ny medlem
Åker över till staterna i höst och tänkte passa på att köpa hem ett par skidor till min första säsong.
Behöver lite hjälp att orientera mig då jag inte ver tiktigt vad man ska satsa på om man bara ska ha ett par skidor.

Börjar med det fysiska, jag väger 80kg och är 190cm lång.
Jag är en ganska duktig skidåkare, har åkt två veckor om året i hela mitt nittonåriga liv och kan nog säga att jag är bland de bättre av de som åkt lika mycket som mig. Min åkstil är förhållandevis aggresiv och jag gillar att ta i.
Tidsfördelningen på berget anpassar jag efter förhållandena. Är det fint utanför pisten håller jag mig där, har pistmasiken precis varit framme drar jag mig inte från några riktigt fartfyllda åk. Kommer nog testa mig fram i parken också, så eb liten tip där bak kan vara att föredra även om jag inte har det som krav.

Vilka skidor tycker ni jag ska ta med mig hem? Jag badar inte i pengar, men är skidan värd pengarna kan jag tänka mig att skuta på lite extra.

Tack för hjälpen
Filip

fischer atua (vet ej vad dom nya atua heter). eller head monster 82 eller 88.

head monstern är en riktigt bra skida med en gnutta "twintipp" och är en jälvel i både pist och offpist. lycka till

sååå...vad vill du ha för slags skida?? En skida som du kan köra i offpisten (puder??) sedan kötta lite pist och avsluta med ett varv i parken? Vad prioriteras isf? Hellre än som klarar av djuo snö och ok pist och park eller en som går bra i pist och ok i park och offpist?

Håller med, behövs mer info om var på berget du gillar att åka. Vad för slags terräng du prioriterar egenskaperna i.

Men gissningsvis ska du ha nåt som är ca 100 i midja, inte jättehårda tycker jag, men ordentligt vridstyva och kanske en lite twintip. Och ca 190 cm långa sisådär.

"En skida som du kan köra i offpisten (puder??) sedan kötta lite pist och avsluta med ett varv i parken?" Ganska precis så.
Roligast tycker jag det är i pudret, men det är ju få förunnat att åka puder hela dagarna.
jag har aldrig åkt på en puderskida så jag vet inte hur stor skillnad det blir i pist/puder och har därför svårt att prioritera själv. Men som jag känner nu är det så pass sällan man får tag på midjedjupt puder att det ska vara högsta prioriteten.

inte riktigt min grej att förklara det här alltså.

FF, vad har du för förslag på en sådan skida?

filipm sa:
"En skida som du kan köra i offpisten (puder??) sedan kötta lite pist och avsluta med ett varv i parken?" Ganska precis så.
Roligast tycker jag det är i pudret, men det är ju få förunnat att åka puder hela dagarna.
jag har aldrig åkt på en puderskida så jag vet inte hur stor skillnad det blir i pist/puder och har därför svårt att prioritera själv. Men som jag känner nu är det så pass sällan man får tag på midjedjupt puder att det ska vara högsta prioriteten.

inte riktigt min grej att förklara det här alltså.

FF, vad har du för förslag på en sådan skida?
jag skulle isf säga Line prophet 100, Rossignol S5, Goodha 191, Atomic Pimp 193 (tror jag), Volkl Gotama 190, Line Blend 18x (heter väl den nya parkorienterade skidan från line? 100mm midja runt 18m radie). Där har du några skidor som kan vara av intresse. Släng på ett par FKS 155 och du är all set!

Kolla in Bluehouse skidor, BRO's och andra billiga märken på andra sidan pölen.. Testa lite där och bestäm dig sedan. På www.tetongravity.com finns mycket att läsa om tidigare nämnda märken..

Skidor med ~100 midja, som fungerar i pist/park/opreparerat finns det gott om. Kika runt lite i skiddatabasen.

Några jag skulle kikat närmare på är
BRO soft (inget för park men lär smiska stjärt annars)
Prophete 100
Legend Pro (inte direkt parklagg men ändå)
Gotama
osv..

Senast ändrad:
Någon av dessa som är prisvärd i staterna? antar att det är amerikanska märken som gäller där när dollarna börjar ta sig igen.

K2 kung fujas! Funkar väl bra över allt och 95 i midjan. K2 gör ju faktiskt jäkligt bra skidor. Den är mäst bc orienterad fast fungerar absolut överallt

100 i midja är ganska mycket. Ni tror inte att jag som aldrig åkt något tjockare än 82 kommer tycka det är lite väl när jag åker i pisten?

filipm sa:
100 i midja är ganska mycket. Ni tror inte att jag som aldrig åkt något tjockare än 82 kommer tycka det är lite väl när jag åker i pisten?
Det kan kännas som det men samtidigt finns det idag så mycket bra breda skidor som beter sig riktigt duktigt i pisten. Line är bra exempel, Prophetserien är riktigt roliga i pisten.

Precis som xzimmit säger så är inte 100 speciellt mycket med rätt skida. Med fel skida blir det jobbigare dock... Squads kan ju vara bland det otympligaste som skapats och den är 104 i midjan

Kolla in Moment om du är där borta. Deras Tahoe verkar riktigt trevlig som allround.
runt 95-100 är shysst som allroundbredd.
Spana även in Ruby. Enligt mitt sett att se på skidåkning verkar den vara en riktigt bra allroundskida om du kan hantera bredden och kanta i pisten.

momentskis.com

Bra tråd! Grubblar över samma fråga som filipm. Jag kör på Mantra som jag tycker funkar utmärkt, men när jag var nere i Alperna och körde i lössnön (något solskadad) i vintras upplevde jag den som i smalaste laget. Nu är jag är nyfiken på Black Diamonds Verdict. Någon som har nå'n input på den?

Blev riktigt sugen på Moment Tahoe, tror ni man kan beställa den till sitt hotel i new york? De verkar nämligen inte ha någon återförsäljare inne i stan.

Läste en ganska lång review på den och det verkar vara precis vad jag vill ha.

Line Prophet 100 är oerhört allround. Dock är den gjord i Kina och jag personligen bojkottar alla kina byggda skidor.

Hej Filip
Va kul att du ska åka Usa.
Försök ta dig tid att åka till flera ställen nu när du ev kommer att vara där hela säsongen.
Kommer inta att föreslå en massa orter,man ska bilda sig en egen uppfattning samt finna varje orts vattenhål.
Jag föreslår att pröva olika skidor på de orter du är på.
Amerikaner är mycket kända för service.
Köp skidor i Usa är i nuläge bra eftersom dollarn är låg men efter som enl dig vill köpa innan du åker så kommer några förslag.

Salomon-Gun. Lekful&Lätt åkt. http://www.salomonsports.com/others/#/ski/skis/freeski/gun1

Stöckli-DP-Pro. Kräver endel av skidåkaren. Åker på Stöckli sedan ca:10år tillbaka och ej blivit besviken.
http://en.stoeckli.ch/main/skis/collection/freeride/stormrider_dp_pro/

Dynastar-Pro-Rider. Mycket bra skida
http://www.dynastar.com/se#/products/skis/ref=da8r701/

Nå väl Filip
där är några som jag tycker är bra men smaken är som baken.
Ha det bra

filipm sa:
Vilken längd på skidorna är optimal för mig?

Någon som har bra tips på en billig prisvärd bindning?
Well..tänk såhär. Allround+lek = 185 och neråt
allround+lok 185 och uppåt.

Sj är jag 187 och väger 80kg och den kortaste skidan jag ngnsin har ägt är 185 (jibb och lek) och dom kändes mkt korta medan mina bsq som var 189 (åka i fallriktningen..endast...typ) kändes rätt långa... så beroende på vilken skida du bestämmer dig för så.... ja....du fattar..

Carled sa:
Rossignol FKS 155, 169€ + frakt på Ski-bilek, mer prisvärt än det blir det fan inte!
Håller med helt! Underbara bindningar...ingen som har ett par fks155 med ca 90mm bromsar till salu för en billig slant? Kan även bytas mot 916..kanske

Känner mig jävligt sugen på Moment Tahoe.Den kommer i 188cm som längst vilket borde vara ganska lagom isf. Vad för typ av bindning är det man ska satsa på? Vissa fina racebindningar måste ju få problem om man kör switch, pder eller hoppar?

edit: såg de nya inläggen, och då kommer en fråga till :)
1700kr är ganska mycket för en bindning (tycker jag) är det verkligen värt det?

Senast ändrad:
filipm sa:
Känner mig jävligt sugen på Moment Tahoe.Den kommer i 188cm som längst vilket borde vara ganska lagom isf. Vad för typ av bindning är det man ska satsa på? Vissa fina racebindningar måste ju få problem om man kör switch, pder eller hoppar?

edit: såg de nya inläggen, och då kommer en fråga till :)
1700kr är ganska mycket för en bindning (tycker jag) är det verkligen värt det?
Hell yeah...du kommer vara glad att du har köpt dom bindningarna. OM du inte ska tura med trekkers det vill säga. Annars finns det nog ingen bättre bindning...punkt slut.
Om du inte tror oss på Freeride så kan du kolla in i stort sett ALLA proffs...dom kör p18 eller fks 185/155..vare sig de är parkåkare eller BMåkare

BTW....du kommer nog bli mkt nöjd med dom laggen. Skriv gärna en lång och onödigt utförlig recension sen när du har åkt på dom i typ...2 månader eller så :P

Senast ändrad:
Jag har de senaste åren kört med ucpas bindningar (säkerligen knappt 500kr bindningar). Har aldrig ens tänkt tanken förr att köpa ett par monsterbindningar för tusentals kronor, vad är det jag vinner på det? Finns det verkligen inte billigare grejer som inte förstör mina nya skidor helt?

filipm sa:
Jag har de senaste åren kört med ucpas bindningar (säkerligen knappt 500kr bindningar). Har aldrig ens tänkt tanken förr att köpa ett par monsterbindningar för tusentals kronor, vad är det jag vinner på det? Finns det verkligen inte billigare grejer som inte förstör mina nya skidor helt?
Saken är den att dyrare bindningar funkar bättre ju hårdare man kör. Landar man ett hopp med lite bakvikt så är chansen rätt stor att en vanlig bindning löser ut medan en "bättre" inte gör det. Kan skilja mellan en skada och inte.

Med tanke på att en vanlig, enligt mig, skitbindning på Skistore, t.o.m. Sport-Conrad, ligger på 1500-2000:-, så är priset för en FKS-bindning extremt lågt! Den bindningen kommer inte gå sönder på minst 5 år. Det skulle vara skistoppers om du har otur. Sedan så är det den lättaste (icke-turbind.) och säkraste konstruktionen på marknaden.

Jag skulle vilja se vad det är för bindningar du hittar för femhundra spänn? Det måste vara absolut skit och inte värt ett korvöre. Bindningar i den här prisklassen kommer nästan garanterat gå sönder och eventuellt skada dig i processen när dom ramlar av helt hux flux.

Det finns andra bra bindningar som kanske är lättare att få tag på borta i staterna och till ett vettigt pris, marker jester verkar vara bra tex. Men FKS155 är helt klart en grym investering och detta är ett par bindningar som du kan köra många hundra skiddagar på.

Det är också en bindning som du inte kommer vara missnöjd med om fem år, även om du kör hundra skiddagar om året och pumpar benpress på gymmet på somrarna.

Billigaste priset på bindning brukar du få när du köper skidor och bindningar i ett paket. Antar detta är nackdelen med att köpa såna här butique-brand skidor. Om du köper skidor av denna typ antar jag att du ändå blir tvungen att köpa bindningar löst i butik, och då är det helt klart prisvärt att köpa de FKS tycker jag.

Senast ändrad:
Bindningarna ÄR värda sina pengar. Där böööör en investering skes.
Bindningarna kan både orsaka att du slår ihjäl dig, eller om du har tur så är bara dina prylar sönder för resten av långhelgen.

Henxdryx ace of spades. LR Armada Alpha 1 båda är 09:or men har testat dem, grymt sköna. Föredrog hendryx ace of spades men dom går ju på x2.5 priset så inte värt det. Så tycker du borde dra till en skid testar dag och testa armada alpha 1

Perkal sa:
Henxdryx ace of spades. LR Armada Alpha 1 båda är 09:or men har testat dem, grymt sköna. Föredrog hendryx ace of spades men dom går ju på x2.5 priset så inte värt det. Så tycker du borde dra till en skid testar dag och testa armada alpha 1
Alpha 1 är väl ändå i smalaste laget för bra allroundegenskaper? Oavsett vad Armada själva säger så är 80-83 mm för smalt för offpistbruk, även i Sverige, dessutom har den rocker vilket inte är att föredra om man vill åka på hårt underlag...

Ace of spades går iofs bra på hårt underlag, men det är väl undantaget som bekräftar regeln.

Look PX15 är tung, tiktigt tung men det är en bra bindning, inte lika bra som p15/p18 då de bytt ut häldelen men den sköter sitt jobb, även då jag hade valt en annan men det handlar mest om smak.

Visst har Alpha'n rocker, men inte sjukt mycket direkt. Dessutom är den relativt hård under den delen med normalt spann. Gör det ju lite lättare när det är hårt. Kan däremot hålla med om att 80mm's midja är lite smalt för allmountain...

Ska tydligen ge känslan av en kortare skidan utan att förlora stabilitet, Tanners nya favoritleksak. Har hört av rätt många att dom gillar den. Inte provat själv dock. Hade tänkt att köra park med den själv i vinter...

Tillbaka
Topp