Vilka skidor borde jag välja?

toffelito

Ny medlem
Har succesivt börjat gå över från bräda till skidor, och fram tills nu har jag bara hyrt, men tycker att det börjar bli dags att köpa ett par.

Jag är nybörjare i parken, (dock bara med skidor) så lär mig nog relativt snabbt.
Min vanliga åkning är bra.

Jag är en allaround åkare, men föredrar parken.

Längd ca: 175cm
vikt ca: 65

Jag har kollat på följande modeller:

06/07 völkl Dogen.
07/08 völkl ledge
06/07 k2 public enemy --> lutar det mest åt.
07/08 völkl Wall

Vilken av dessa skidor borde jag välja?...

Vilken längd borde jag satsa på?

Borde jag välja en annan skida?

Är tacksam för alla synpunkter.

PS. Vad fyller det för funktion varesig jag har centrerad stance eller lite mer bakåt?

Senast ändrad:
asså lite längre skidor borde du faktikst välja... kanske ~165 och uppåt.
sen vet jag inte så mycket om själva skidorna men personligen skulle jag nog valt völkl wall
den verkar ganska nice, sen kör mittmonterat de e inte stor skillnad i pisten skidorna är liksom gjorda för att vara så..

Har du tänkt hänga mkt i parken så skulle jag nog välja nån av Völkls skidor som du föreslår.
Tror inte riktigt du behöver den kraftiga midjan som K2 PE har.

Har ett par Völkl dogen 06/07 sjv och jag tycker att det är en riktigt mysig skida. Grymt mkt fördomar har dom dock. Alltid någon som ska klaga på nånting om dom. Enda nackdelen jag kommer på är att dom kan lätt börja se risiga ut på ovansidan kring kanterna. Jag kör dom mittmonterat. Känns stabilare i luften, lättare och snurra samt att du får det enklare och landa switch. En nackdel med mittmonterat är att det blir tungt och köra puder när du måste luta dig bakåt så pass, lätt att skidorna gräver sig ner i snön.

Tillbaka
Topp