Vilka skidor passar?

JatteJohan

Ny medlem
Vilka skidor passar?
Lägger om hela frågan till vilka skidor som passar mig med informationen:

Vikt: 110kg
Längd: 196cm
Erfarenhet: Rookie
Åkstil: Offpist/Pist/Park dvs det mesta
Åkplats: Än så länge bara Åre

Vill kunna avända skidorna i princip överallt där det går att åka i Åre och är lite förbi nybörjare så medelgod skidåkare. Har tidigare tittat på Salomon Lord 08/09 som ett alternativ och fått varierad kritik. Vill ha skidor i prisklassen upp till 6000kr MED bindningar. Tar gärna förslag på köttiga bindningar som klarar min vikt.

Tack för hjälpen!!

/Söder

Senast ändrad:
Vilka skidor passar?
Det beror väldigt mycket på erfarenhet och åkstil också. Menar du att du är 196cm lång och tänkte köra på 185:an, så är det i mitt tycke alldeles för kort. Men än en gång, beror på hur du kör.

Vilka skidor passar?
oj, detta är ett svårt scenario. 6000 spänn, en skida du vill utvecklas med och som ska klara din tyngd. Inte lätt. Du må vara rookie, du må köra det mesta i åre, men har du upptäckt att snö gör säg bäst opreppad??

Jag skulle rösta på ett par Line - Chronic Cryptonite med en marker jester bindning. Det kanske går över din range med några hundralappar, men so it may be. Denna skida ska vara bra för den tyngre åkaren samtidigt som den är bred.

enjoy

Vilka skidor passar?
shit, sorry, insåg nu att den är kanske lite kort, 178 är i minsta laget. VAd tror du om Rossignol - S3 BC, kanske i kortaste laget, du är ju så in i helvete lång!!!!!

Vilka skidor passar?
Fredreeeek sa:
shit, sorry, insåg nu att den är kanske lite kort, 178 är i minsta laget. VAd tror du om Rossignol - S3 BC, kanske i kortaste laget, du är ju så in i helvete lång!!!!!
den är inte speciellt styv heller. har åkt på den själv och väger nästan 25 kg mindre, och jag tyckte den var rätt mjuk.

men som du säger, det är inte helt lätt att hitta en lagom bred skida åt en nybörjare som vill åka offpist och som samtidigt ska klara hans vikt och lämna utrymme för utveckling. resultatet blir väl att man får välja en skida som hamnar i mellanregistret. att den är styv kommer ju inte vara samma problem för honom som för många andra åkare.

har idétorka nu, återkommer när jag ätit... ;)

Vilka skidor passar?
Kolla in begagnatmarknaden...det finns mycket fina skidor som bara gått nån enstaka skidvecka till rimlig penning.....kolla efter begagnade Völkl Mantra i 191 (mantran är enligt mig en nära nog perfekt Åre-skida) eller kanske ett par Line Prophet 100 186:or eller kanske K2 Kung Fujas 189. Om du vill ha en skida som ska funka i pist och offpist borde du leta efter en 50/50 skida med 90-100 i midjan...

Vill du kunna åka på allt så måste du försöka kompromissa och hitta en skida som inte är toppen på nåt men som är mer än hygglig på allt..

Lycka till.

Vilka skidor passar?
...men om du vill ha NYA skidor för en rimlig penning kan du ju kolla in Goodha....har tyvärr inte åkt på några men har hört att de ska funka bra lite överallt så länge man håller stålkanterna vassa. Hör med Utter här på FR om dom....

Vilka skidor passar?
TomasRoos sa:
Kolla in begagnatmarknaden...det finns mycket fina skidor som bara gått nån enstaka skidvecka till rimlig penning.....kolla efter begagnade Völkl Mantra i 191 (mantran är enligt mig en nära nog perfekt Åre-skida) eller kanske ett par Line Prophet 100 186:or eller kanske K2 Kung Fujas 189. Om du vill ha en skida som ska funka i pist och offpist borde du leta efter en 50/50 skida med 90-100 i midjan...

Vill du kunna åka på allt så måste du försöka kompromissa och hitta en skida som inte är toppen på nåt men som är mer än hygglig på allt..

Lycka till.
När du är inne på begagnatmarknaden och kikar kommer du snart inse att du kan få två par kompetenta skidor till priset av ett par nya. Köp ett par för pisten, typ rossi laggen i denna annonsen:

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=47515

Komplettera sedan det med ett par skidor för park och offpist (man kan köra vad som helst i parken imho), som är lite styva iom att du väger en del, typ Völkl Mantra, Head Monster osv.

Så hade jag gjort.

Vilka skidor passar?
Skulle ha aktat mig för p4 om du åker pist park o jag antar att offpissten blir mestadels inte i puder. köp någon styvare o inte lika bred skida istället

Senast ändrad:
Vilka skidor passar?
Verkar som Salomon sth 16 bindningen utgått från sport-conrad men drog ändå iväg ett mail. Funkar det med Sth 14 för mig eller ska jag isåfall välja några andra?

/ Söder

Vilka skidor passar?
JatteJohan sa:
Verkar som Salomon sth 16 bindningen utgått från sport-conrad men drog ändå iväg ett mail. Funkar det med Sth 14 för mig eller ska jag isåfall välja några andra?
vad brukar du ställa bindningarna på? klart att 14 kan funka, men en 16-bindning gör sig klart bättre för dig. beroende på vad du ställer dem på, då...
sök på sth 16 på köp&sälj, minns jag inte fel såg jag en annons bara för nån dag sedan!

edit:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=47723

Senast ändrad:
Vilka skidor passar?
Av dom du kan välja till Mantra där så skulle jag bara rekommendera Marker Duke, Jester och Rossignol 200. Det är de enda som är rejäla nog för din vikt/storlek. Ett annat alternativ är att bara köpa skidorna och skaffa dig ett par begagnade bindningar från t ex köp & sälj här på Freeride.

Du bör dock veta att Mantran inte är något att föredra i parken, men funkar bra som allroundskida i övrigt. Du skulle kunna kolla på Gotaman också för samma pris på Conrad, lite mer twintip, monteringspunkt lite längre fram och lite bredare gör den aningens mer inriktad mot offpist och park. Men det blir givetvis ett litet avkall på pistegenskaperna.

Vilka skidor passar?
Beställer idag Ett par Völkl Mantra 08/09 191cm med Rossignol 200-bindningar från Sport-Conrad!! Tack för alla hjälp! Någon erfarenhet om frakttid?
Ha det bra!!
/Söder

Vilka skidor passar?
JatteJohan sa:
Beställer idag Ett par Völkl Mantra 08/09 191cm med Rossignol 200-bindningar från Sport-Conrad!! Tack för alla hjälp! Någon erfarenhet om frakttid?
Ha det bra!!
/Söder
Hittade på Sport-conrad tråden om frakttiden:

Frakt tid:
Jag som bor i norrbotten fick vänta 10 dagar och jag beställde då på en söndag. Men jag har läst att det kan gå så fort som 3-5 dagar, beroende på vars i landet du bor.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=22937

Vilka skidor passar?
Klokt val...du kommer inte att bli missnöjd! Missta inte tailen för en twintip bara...det e bara en lite kicktail som hjälper dig att poppa ut ur svängen lite....jag skulle inte rekommendera att du prövar en stor switchlandning.

Vilka skidor passar?
walllin sa:
Skulle ha aktat mig för p4 om du åker pist park o jag antar att offpissten blir mestadels inte i puder. köp någon styvare o inte lika bred skida istället
Calling BS... Körde P4 som varjedagskida i vintras i funäsdalen, släppte aldrig skäret oavsett före, lätt och lekfull i parken.. Grym allroundskida för sverigebruk. Minuset för P4 är stora öppna, hårda och slagiga ytor, men där är det aldrig kul och min frammontering spelar säkert in lite också.. Men skidor är personligt och alla åker inte likadant

Senast ändrad:
Vilka skidor passar?
Hej Johan

Vad jag tänker först på är din längd samt vikt som är avgörande vad för skida du ska ha.
Nu när du eventuellt är i Åre eller i krokarna så tycker jag att du ska höra efter med butikerna i området om du kan få testa lite olika skidor.
Köp inte grisen i säcken bara för ett par skidor verkar balla eller coola.
Mitt tips är testa på orten och rådfråga personal som är kunnig.
Mvh.Anders C

Vilka skidor passar?
Det är lätt o va efterklok;) Beställningen har redan gått iväg!! skämtåsido, jag tänkte över att avvakta tills ja kom upp till åre men slog till innan i alla fall. i värsta fall går det ju alltid att sälja laggen omdet skulle visa sig vara helt åt helvete! Men mantran verkar uppfylla de krav jag har med längd och styvhet, och jag är fortfarande så pass rookie så jag tror vilken skida som helst hade funkat. den jag köper är den jag lär mig åka på helt enkelt! tack för tipsen!
/söder

Vilka skidor passar?
BRA VAL! är sj 191 och har kört en del på den skidan du beställt. Den är fantastiskt, riktigt bra grepp i pisten. I svenskt puder är den också helt okej. Bra Åre-skida med andra ord =)

Vilka skidor passar?
Jarle sa:
walllin sa:
Calling BS... Körde P4 som varjedagskida i vintras i funäsdalen, släppte aldrig skäret oavsett före, lätt och lekfull i parken.. Grym allroundskida för sverigebruk. Minuset för P4 är stora öppna, hårda och slagiga ytor, men där är det aldrig kul och min frammontering spelar säkert in lite också.. Men skidor är personligt och alla åker inte likadant
okok,har faktiskt inte testat dem själv men ser inte riktigt hur en sjukt mjuk skida med över 100 i midja kan va nåt att trycka på med i pist eller hårdsnös offpist.O ett par stora skidor e ju ingen jätte hitt i parken heller även om de är hyffsat lätta.

Vilka skidor passar?
walllin sa:
Jarle sa:
walllin sa:
okok,har faktiskt inte testat dem själv men ser inte riktigt hur en sjukt mjuk skida med över 100 i midja kan va nåt att trycka på med i pist eller hårdsnös offpist.O ett par stora skidor e ju ingen jätte hitt i parken heller även om de är hyffsat lätta.
Sjukt mjuka är att ta i, EP pro är sjukt mjuk, P4 är varken mjuk eller styv, mer i mitten med en uns åt det mjukare hållet men vridstyva som attan... Hendryx var sjukt mjuka men även de som var 110+ midja hade sjuka pistegenskaper... Vridstyvheten spelar bra mycket mer roll än midjemåttet och längsgående styvhet i pisten... Och i park, tja, de är ju inte ett par snowblades men de känns ju långtifrån så stora som de är... Hade nog fler parktimmar på mina P4 än på mina parkskidor, det säger en del...

Pröva så ska du se att du kommer ändra uppfattning :)

Tillbaka
Topp