Vilka skidor ska jag ha? Funkar Head Supershape Speed?

Verdi

Ny medlem
Hejsan,

Jag är en god åkare som gillar fart och piståkning. Är 189cm och väger 90kg. Provade lite olika Head-modeller nyligen.

- Supershape Rally
- Supershape Titan
- Supershape Prestige
- Rev 80
- Rev 85

De som var klart roligast att åka på var Rally. Men nu har jag sett att Stadium har rea på Supershape Speed. De är ju ännu smalare i midjan än Rally och borde passa mig.

Har dock ett gäng farhågor.

- Funkar de lika bra i långa branta backar i alperna som i en mindre svensk backe där de svarta partierna känns som ingenting? Dvs i högre fart!
- Har problem med veka lår och får ofta problem med mjölksyra och kramp. Är Speed för krävande för mina ben om man åker hela dagarna?

Några andra tips på skidor? Åker inte så ofta längre och skidorna får inte bli för dyra. Då hyr jag hellre.

Jag skulle själv inte välja en så smal skida som Speed (66 mm) som enda skida. Sannolikt grymt kantgrepp och snabb från kant till kant men som alla smala skidor tappar man i prestanda så snart pisterna börjar bli uppkörda (och det blir de snabbt både i fjällen och alperna). Satsa i stället på en lite bredare skida som Rally (76 mm) så får du en skida som håller hela dagen. Finns till bra pris inom EU http://www.sport-bittl.de/skisport/race-ski/head-isupershape-rally-13-14::24674.html

Det finns en myt här på Freeride att man inte kan köra skidor med kortare svängradie i alperna. Märkligt nog tycks det bara gälla oss svenskar eftersom schweizare, österrikare, italienare, fransoser m.fl. tycks trivas alldeles utmärkt ...

/MM

Senast ändrad:
Tack för svaret. Gillade som sagt Rally väldigt mycket. Titan och Rev-skidorna kändes lite sega. Var dock rätt speciella förhållanden med stora mängder opistad blötsnö så det blev inte så mycket fart-åkning.

Bra länk också. Tyvärr vet jag inte om jag törs beställa från Tyskland med tanke på leveranstid. Åker till alperna om två veckor. Vore inte så kul att inte hinna få hem dem. De säger 2-5 arbetsdagar men är det inom Tyskland eller inom EU?

Min lokala butik har några modeller som verkar rätt lika Rally. Är någon av dessa att rekommendera?
Head Rally
Mått: 131-77-109 (177cm)
Radie: 14,8 m (177cm)

Völkl Racetiger RC UVO.
Mått: 119-72-101 mm
Radie: 16,4 m (170 cm)

K2 Charger
Mått: 122/74/106 (172cm)
Radie: 16-20m.

Atomic Redster Edge GS
Mått: 118-72-105,5 (183 cm)
Radie: 16 m (176 cm)

Funderar lite mellan 170 cm och 177 cm men jag lutar åt 177 cm.

Enligt den här tråden om skicklighet https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88521 så ligger jag på en stark sexa/svag sjua.

6 - Åker i alla backar. Is är dock lite obehagligt. Carvingsvängarna blir bättre och bättre...
7 - Här börjar det hända något. I pisten är det egentligen inget som sätter stop. Off-pist ser intressant ut...

Och som sagt, gillar att piska på i hög fart. :)

Hade lite flyt och en av stadium-butikerna här i stan hade ett par Rally 177 cm kvar, med bindningar och montering för 4500:-.

Eftersom du väger 90 kg bör du inte gå kortare än 177 .

/MM

PS! Räkna med en omkring en veckas leveranstid från de tyska skidbutikerna pm det skulle vara aktuellt. DS.

Mountain_Man sa:
Eftersom du väger 90 kg bör du inte gå kortare än 177 .

/MM

PS! Räkna med en omkring en veckas leveranstid från de tyska skidbutikerna pm det skulle vara aktuellt. DS.
Suveränt. Då har jag hittat rätt. Fick som sagt tag på ett par Rally 177 till reapris till sist.

Tillbaka
Topp