Vilka av dessa skidor ska jag ta med för säsongen?

Chansey

Ny medlem
Hej!

Jag är en medelgod skidåkare (nyligen gått tillbaka från snowboard) som ska åka och säsonga i val d'isere.

Jag är lite osäker på vilken/vilka skidor jag ska ha med mig.

Idag köpte jag Scott Dozer 185cm 133/100/129 (allmoutain) som jag tänkte ha typ hela tiden. Det är scotts "one quiver ski".

Mina gamla skidor är ett par Atomic Supercross SX9.2 174cm 109/65/95 (pistskida) från typ 2007. Tror de var avsedda för medelgoda/lätt avancerade.

Pappa har ett par Blizzard TITAN KREITLER PRO IQ (2008) 191cm 135/119/125 (fatski) som han gärna lånar mig.

Min nivå: jag vill bli en bättre skidåkare. Har inga större problem att ta mig ner för en svart backe men jag hade velat känna att jag hade bättre kontroll, ibland får jag stanna om det går för fort i en brant backe. Lutar mig fortfarande lite för mycket bakåt. Min första säsong nu.

23 år 190cm 90kg

Jag är inte så sugen på att ta med alla (vikt!). Just nu tänkte jag antingen dozer + blizzard eller bara dozern. Pistskidan är ju kul på morgonen när pisten är bra men mot eftermiddagen är ju dozern bättre. Eventuellt skulle jag kunna ta blizzarden med mig om det dumpar men hur ofta händer det. Skönt att bara ha en skida.

Jag vill bli bättre, finns det något jag kan öva med på pistskidan som jag inte kan med dozern?

Hur hade ni gjort i min sits?

Mvh Axel

Senast ändrad:
Ta med scotten och blizzarden. (Du kommer få användning för båda)
Sälj eller bränn pistlaggen. (Med en 100mm allroundskida blir de rejält överflödiga)
Lägg av med bakvikten.
Ha en kul säsong! :D

Dozern är för smal. Blizzarden har en svängradie på +70 meter typ... Och en dag med hårt före så är Pistskidan guld värd.

Med andra ord en skida med ca 115-125 cm i midjan med runt 20-30 meter i sväng och en pist skida är betydligt bättre för en säsong.

Men om du skall ha några av dessa två så är det i så fall Dozern men en hård dag så är den alldeles för mjuk för att ha skoj med...

Pist skidor skall inte underskattas på en säsong....

Nojlas äru skön? 100mm gör inte att en annan pistskida är överflödig en kall härlig morgon i les alpes...

Hur viktig är skärningsradien?

Atomic 17,00 m
Scott 18,10 m
Blizzard 58,00 m

Skiljer ju bara en meter mellan de två första. Antar att Atomicen är styvare utan rocker och att Scotten kanske fladdrar i höga hastigheter men kommer jag verkligen vilja ta ut piskskidan någon gång? Jag antar att Blizzarden är väldigt svår att föra fram i pisten men varför är 58 meter dåligt för offpist? Man kan vl svänga den skidan ändå, man behöver väl inte åka super-g i offpisten?

Jag är ny på tekniken för skidor. Förklara gärna lite mer om varför ni resonerar som ni gör.

Har inte så mycket med radien att gör. Dozer kommer att suga i pisten jämfört med Atomicen. Vad än andra säger så kan man inte jämföra en skida med 100+ midja jämfört med en pistskidas egenskap tycker jag. Det är alltid en kompromiss.

Kreitler var själv missnöjd så sjukt mycket med sin egen promodell då det var så kass sväng på den. Tror jag inte har hört någon som har gillat den skidan. Om du jämför med DH skida så har väl den kring 45 meter sväng radie har jag för mig. Så med andra ord 58 meter är sjukt sjukt stort. Och styv som ett spett är Blizzarden oxå. Ingen skida som flyter upp precis om du inte kör i 180... Har haft ett oki åk på den men då var det mer eller mindre 50 cm snö och det var tre svängar på 500 fallhöjd...

Jag kommer ihåg en säsong för ett par år sedan då en viss kille i denna tråden gjorde säsong på samma ställe som mig och det var sjukt dåliga förhållanden i en månad. Såg inte till så många andra säsongare då. Personligen var jag och tre andra säsongare ute mer eller mindre varje dag och åkt pist på våra pistskidor.

Sveda_och_verk sa:
Nojlas äru skön? 100mm gör inte att en annan pistskida är överflödig en kall härlig morgon i les alpes...
Föredrar mina 112or (5-punkts) framför alla smalare skidor jag har i arsenalen. När det är hårt och nypistat är det dem enda skidor jag vill köra.
De river skiten ur pisten och går att carva järnet med, och som en bonus så går de riktigt bra offpist - varför skulle man behöva smalare skidor? Ok, kantväxling tar längre tid med fetare midja, men det är marginellt.

Chansey sa:
Hur viktig är skärningsradien?

Atomic 17,00 m
Scott 18,10 m
Blizzard 58,00 m
För piståkning är den relevant, för offpist är den mer eller mindre irrelevant.

De mest svängglada skidorna jag någonsin ägt hade en radie på 108 (!) meter
De mest svårsvängda skidorna jag haft hade en svängradie på 25 meter.
Alt handlar om shapen IMO, radien är ett förlegat mått.

Nojlas sa:
Sveda_och_verk sa:
Föredrar mina 112or (5-punkts) framför alla smalare skidor jag har i arsenalen. När det är hårt och nypistat är det dem enda skidor jag vill köra.
De river skiten ur pisten och går att carva järnet med, och som en bonus så går de riktigt bra offpist - varför skulle man behöva smalare skidor? Ok, kantväxling tar längre tid med fetare midja, men det är marginellt.
Kom ner och hälsa på då så kan du få jämföra dessa med riktigt GS skidor ;) Natt och dag kan jag lova...

Jag har aldrig tyckt om mina atomic så det är frågan om jag ska skippa dem eftersom det här verkar var lite olika från åkare-till-åkare. Har du testat supercross någon gång hasse? Dozern blir väl skönare mot eftermiddagen när det kanske är lite mer uppåkt.

Om dozern duger till offpist så skippar jag nog gärna 10kgs kreitler.

Värt att notera är att jag inte är i närheten så duktig som du Hasse.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Har inte så mycket med radien att gör. Dozer kommer att suga i pisten jämfört med Atomicen. Vad än andra säger så kan man inte jämföra en skida med 100+ midja jämfört med en pistskidas egenskap tycker jag. Det är alltid en kompromiss.

Kreitler var själv missnöjd så sjukt mycket med sin egen promodell då det var så kass sväng på den. Tror jag inte har hört någon som har gillat den skidan. Om du jämför med DH skida så har väl den kring 45 meter sväng radie har jag för mig. Så med andra ord 58 meter är sjukt sjukt stort. Och styv som ett spett är Blizzarden oxå. Ingen skida som flyter upp precis om du inte kör i 180... Har haft ett oki åk på den men då var det mer eller mindre 50 cm snö och det var tre svängar på 500 fallhöjd...

Jag kommer ihåg en säsong för ett par år sedan då en viss kille i denna tråden gjorde säsong på samma ställe som mig och det var sjukt dåliga förhållanden i en månad. Såg inte till så många andra säsongare då. Personligen var jag och tre andra säsongare ute mer eller mindre varje dag och åkt pist på våra pistskidor.
Min åsikt är att Dozern kan funka bra som en smalare-skida-komplement, eller sverigeskida. Det är ju inte en jättenyskapande shape - en något fetare 5-punktshistoria hade kanske varit att föredra som en start och bra one-quiver-alternativ. Med tanke på åkarens storlek och vikt, kommer den här dock inte vara nån höjdare i puder - mer bredd hade varit önskvärt. Men som komplement i hårdare snö och allroundskida kan den nog göra jobbet.

Kreitlern är väl ingen skida som skidvärlden hurrade för, men i det här fallet behöver snubben ett fetare komplement. Den är stor, den är rak, den är lagom fet. Jag tror den gör jobbet för honom en puderdag.

Chansey, mitt tips är att ta med dig dozern och kreitlern. Du kommer behöva båda. Åk en massa, ha kul, prova polares lagg och testa annat när du har möjlighet.

somebody sa:
Gillar du inte atomicen så spelar det väl ingen roll vad någon säger angående den?
Jag förstår vad du säger och håller med dig. Jag tänker att man eventuellt skulle ha dem för att utvecklas på piståkning typ. Jag vet inte...

Jag lutar åt att bara köra dozern. Hittade en intressant tråd där en kille skriver om fördelarna med att ha ett par skidor:

Here are of some of the potential benefits:

You never have to check weather / conditions to determine what skis to bring to the mountain

As conditions change during the day, you're always on the 'correct' ski

If throughout the day you decide to switch from on-piste / off-piste, groomed, bumps, etc - you're never wishing you brought your 'other' skis

You 'master' your one ski, you get to know the more subtle nuances of how to best drive your ski whether you're on ice, powder, or skiing off the groomed run on to off-piste conditions

All of the above potentially making you a more 'skilled' skier

It's cheaper

Jag gillar det en kille skriver längre ner: I own three (relatively current) skis, but I only used one this past season (except about two runs on my previous favorite, after which I went back to the car to switch).
The main reasons are noted above:
You 'master' your one ski. (Actually, I'd phrase it as becoming fully comfortable with...)
Not having to worry about which ski/skis to bring gives you one less thing to worry about and thus reduces stress and makes skiing more recreationally effective and enjoyable.

http://www.epicski.com/t/103822/the-benefits-of-having-a-one-ski-quiver

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp