Vilka skidor ska jag ha?

ericjohansson

Ny medlem
Vilka skidor ska jag ha?
Hej! Jag tänkte köpa nya brädor inför kommande säsong. Drar ner till Österrike till St Anton hela säsongen och tänkte skaffa mig ett par "riktiga" skidor..
Har ett par Silencer 06/07 med Tyrolia SL100 just nu, som jag köpte för två säsonger sen. Skidorna är helt OK men skulle helst vilja ha lite bredare i midjan.

Jag är 185 och väger 100kg..

Hoppas någon kan hjälpa mig med skidval, jag har tittat på ett par k2 Hell Bent men vet inte om ca.40mm skillnad i midjan blir bra.. men som sagt, upp till er att bestämma vad jag ska ha för något. Är inte själv proffs på längd, bindningar, bredd osv. Bindningarna jag har nu är skitdåliga och släpper hela tiden.

Har tittat på bindnigen STH 12/14/16.. vet inte riktigt vad som är skillnaden!

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Ha det bra, ses i anton!

Vilka skidor ska jag ha?
skillnaden på 12/14/16-bindningar är förstås hur stark fjädern är. med din vikt i åtanke kanske du ska överväga en 16-bindning trots allt. skulle även råda dig att byta ut din SL100-bindning, den är inte alls gjord för din storlek. hoppas att det inte är nån butikssäljare som lurat på dig den, för det vore direkt tjänstefel.

hellbent är nog kanske inte optimal för dig i det segmentet. jag skulle råda dig att titta på styvare skidor.

Vilka skidor ska jag ha?
Ja om du har tyckt att silencer med ett par SL100 har vart helt ok så är du inte så kräsen med andra ord ;)

Att gå på ett par Hellbent är nog lite overkill tror jag. Bättre att köpa ett par som är riktigt så extrema. Satsa på ngt lite mer lättåkt och allround. ObSethed i 189 kan vara en idé. Den har tip o tailrocker och ett fint flex så den kommer att flyta för dig och vara rätt smidig och har spann under foten som kan hjälpa till när det inte är puder som du åker på.

Faction Alias kan oxå vara en skida för dig. Inte sjukt bred på ngt sätt och har ett rätt bra flex och tip rocker.

Givetvis så tycker jag att du ska köpa STH16. Marker Jester kan oxå vara ett alternativ.

STH12 och 14 (inte sth14 driver) har en väldigt klen tådel som man inte vill ha om du väger som du gör.

Vilka skidor ska jag ha?
PNyberg sa:
Ja om du har tyckt att silencer med ett par SL100 har vart helt ok så är du inte så kräsen med andra ord ;)

Att gå på ett par Hellbent är nog lite overkill tror jag. Bättre att köpa ett par som är riktigt så extrema. Satsa på ngt lite mer lättåkt och allround. ObSethed i 189 kan vara en idé. Den har tip o tailrocker och ett fint flex så den kommer att flyta för dig och vara rätt smidig och har spann under foten som kan hjälpa till när det inte är puder som du åker på.

Faction Alias kan oxå vara en skida för dig. Inte sjukt bred på ngt sätt och har ett rätt bra flex och tip rocker.

Givetvis så tycker jag att du ska köpa STH16. Marker Jester kan oxå vara ett alternativ.

STH12 och 14 (inte sth14 driver) har en väldigt klen tådel som man inte vill ha om du väger som du gör.
Jag kan lägga till att jag inte har varit nöjd med mina silencer, det får jag nog faktiskt säga :P Men det låter som det lutar åt ett par STH16 i alla fall!
Är dock lite osäker på skidorna.. tycker silencern är lite smal.. vill ha bredare. Men jag ska titta upp skidorna du nämnde, tackar så mycket! =)

Vilka skidor ska jag ha?
Lee-nus sa:
skillnaden på 12/14/16-bindningar är förstås hur stark fjädern är. med din vikt i åtanke kanske du ska överväga en 16-bindning trots allt. skulle även råda dig att byta ut din SL100-bindning, den är inte alls gjord för din storlek. hoppas att det inte är nån butikssäljare som lurat på dig den, för det vore direkt tjänstefel.

hellbent är nog kanske inte optimal för dig i det segmentet. jag skulle råda dig att titta på styvare skidor.
Ah, det blir nog en 16-bindning i alla fall.. jo, det var en butikssäljare.. jag brydde inte mig så mycket :P tyckte skidan var soft och priset (1500) var nice:P haha, men förstod snabbt att man får vad man betalar för.. du har inga styvare skidor att rekomendera?

Vilka skidor ska jag ha?
ericjohansson sa:
Lee-nus sa:

Ah, det blir nog en 16-bindning i alla fall.. jo, det var en butikssäljare.. jag brydde inte mig så mycket :P tyckte skidan var soft och priset (1500) var nice:P haha, men förstod snabbt att man får vad man betalar för.. du har inga styvare skidor att rekomendera?
4frnt ehp i 193 cm skulle kunna funka åt dig. pers två tips är bra också.
personligen gillar jag även nordica blower. klart bäst pistegenskaper av dessa fyra skidor också (även om jag inte åkt faction, så förbehåll för denna då). finns egentligen ingen anledning att gå på skidor fetare än 120 mm.

Vilka skidor ska jag ha?
Lee-nus sa:
ericjohansson sa:
Lee-nus sa:

4frnt ehp i 193 cm skulle kunna funka åt dig. pers två tips är bra också.
personligen gillar jag även nordica blower. klart bäst pistegenskaper av dessa fyra skidor också (även om jag inte åkt faction, så förbehåll för denna då). finns egentligen ingen anledning att gå på skidor fetare än 120 mm.
Okej, tack, ska titta upp dem :) ha de fint!

Vilka skidor ska jag ha?
Lånar tråden lite. Hoppas det är okej.

Är själv också lite inne på hellbent. Är 2meter lång och väger väl in på 94 en mätt dag. Har innan åkt på ett par troublemaker, 182, i pisten och kört nån bc-skida från rossignol off pist. Även åkt lite på movement pow-pow off-pist, 195. Tycker den är lite svårkörd. Kan ju vara för att jag mest åker snowboard också iofs och inte har vanan inne. Annars är jag erfaren skidåkare, men vill utvecklas. Vill bara ha en till off-pist skida, har redan en bindning som väntar, rossignol xxl 200. Alltså ingen allround-skida jag är ute efter...

Är hellebnt värd att satsa på eller ska jag hellre satsa på någon ännu mer bc-skida typ som scott p4? Vill inte ha kortare skidor än 189.

Hoppas någon har lust att hjälpa till.

Vilka skidor ska jag ha?
Hördu Johan, jag tycker nog du kan slopa Hellbent. Den är kort. Personligen så tycker jag du borde titta på lite mer manliga skidor. Dynastar Big Dump eller LP XXL kanske passar bättre. Du säger att du är en erfaren skidåkare så jag tror nog de kan fungera för dig. Som alltid dock, prova innan du köper något för sjutton gubbar(Nu lät jag gammal)!

Vilka skidor ska jag ha?
Hellbent kort?! HB 189 är nog i samma längd som XXL 194... Åker du mest bräda och gillar den känslan tycker jag inte att hellbent är att förkasta, EP pro kan nog vara ännu bättre. Fast något som är lite styvare kanske inte är helt fel, har du gott om pengar skulle du kunna slänga ett öga på Hendryx Rhino eller Cash is king. Måtten på Extrem Big Pen är rätt lika Cash med, vet dock inte mycket mer om dem.

Tillbaka
Topp