Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vilka skidor ska jag köpa samt storlek?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1290310" data-attributes="member: 144594"><p>Märkligt nog har såvitt jag förstår dessa skidor helt motsatt tänkande när det gäller sidoskärningen. Medan Deacons "3D-radie" är kortare på mitten och längre fram/bak, så har Fischern "triple radius" sin längre radie på mitten. Båda verkar fungera - vilket inte förvånar oss som förra årtusendet lärde oss svänga på lååånga smaaala skidor i princip utan midja. Men jag antar att känslan blir helt olika. Jag måste erkänna att jag förstår bättre intuitivt hur Fischer tänker här. Utifrån det jag läst verkar många tycka att D80 trots sin "3D-radie" fungerar bäst i storslalomliknande åkning vilket jag instämmer i.</p><p></p><p>Deacon 80 har nog mindre metall och mer glasfiber än Fischerskidan - ger kanske litet lättare känsla. Men det är kompakt bakad glasfiber... Har själv bara åkt Deacon80 (i tre år) och den är definitivt kraftfull, stadig och fartsäker nog för mig som måste ha bra fart för att "väcka" den riktigt (i brist på bättre teknik). Ren smaksak tror jag, svårt att ge råd. </p><p></p><p>Själv är jag ca 84 kg/187 cm och funderar på om mitt par D80 som är 182 cm kanske är för långa. För mig. Ovanligt för en allmountain men jag har läst fler som tänker att just denna skida inte behöver vara så lång. Fast om jag vägt som TS hade jag valt 182 cm.</p><p></p><p>Litet mer om just dessa här</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/forum/threads/koeprad-deacon-80-vs-fischer-rc-one-gt-78.153099/[/URL]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1290310, member: 144594"] Märkligt nog har såvitt jag förstår dessa skidor helt motsatt tänkande när det gäller sidoskärningen. Medan Deacons "3D-radie" är kortare på mitten och längre fram/bak, så har Fischern "triple radius" sin längre radie på mitten. Båda verkar fungera - vilket inte förvånar oss som förra årtusendet lärde oss svänga på lååånga smaaala skidor i princip utan midja. Men jag antar att känslan blir helt olika. Jag måste erkänna att jag förstår bättre intuitivt hur Fischer tänker här. Utifrån det jag läst verkar många tycka att D80 trots sin "3D-radie" fungerar bäst i storslalomliknande åkning vilket jag instämmer i. Deacon 80 har nog mindre metall och mer glasfiber än Fischerskidan - ger kanske litet lättare känsla. Men det är kompakt bakad glasfiber... Har själv bara åkt Deacon80 (i tre år) och den är definitivt kraftfull, stadig och fartsäker nog för mig som måste ha bra fart för att "väcka" den riktigt (i brist på bättre teknik). Ren smaksak tror jag, svårt att ge råd. Själv är jag ca 84 kg/187 cm och funderar på om mitt par D80 som är 182 cm kanske är för långa. För mig. Ovanligt för en allmountain men jag har läst fler som tänker att just denna skida inte behöver vara så lång. Fast om jag vägt som TS hade jag valt 182 cm. Litet mer om just dessa här [URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/forum/threads/koeprad-deacon-80-vs-fischer-rc-one-gt-78.153099/[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Vilka skidor ska jag köpa samt storlek?
Tillbaka
Topp