Vilka skidor ska jag välja? Är dessa sköna?

Smalled

Ny medlem
Hej,

Jag är i skidköpartagen och jag behöver lite tips. Jag är 180 cm över marken 80 kg lätt och åker 90% pist, gärna hårt!
Jag har tidigare åkt på Nordica N9.1 men jag känner att jag vill gå över till ännu agresivare sväng, med dom gamla blev lite för få i varje backe! Dom hade en radie på 15,5m.

Skidorna som jag tittar på är Salomon EQ 10 SC Pilot, är det någon som har testat dessa? Jag skulle väl kunna köra dessa i 165 cm men jag tänkte gå upp till 170 för att få lite större radie (12,9m). För övrigt så kan jag säga att jag tycker dessa har helrätt design!

Jag har även tittat på Fischer (RC4?) som verkar vara en likvärdig skida men lite billigare.

Om ni har några erfarenheter av dessa skidor skriv gärna något :o) Det kanske är någon som provkört Salomon Streetracer som är modellen under EQ 10 SC Pilot.

Tack för hjälpen,

Mvh Petter

Hej Petter!

Jag har nyligen köpt ett par "slalomcarver" och testade just de skidor du beskriver. Jag har de senaste säsongerna kört ett par Head Monster 85, 186 cm, vilket innebär att jag är van att köra snabbt och stort. Är välbyggd kille på 186 cm med 90 kg muskler...

Både Salomon EQ 10 SC och Fischer RC4 Race SC är riktiga "racecarvers" med de för och nackdelar detta innebär. Går som på räls på hårt underlag och är oerhört fartstabila så länge de hålls på kant. Är exakta i sitt beteende och kräver god teknik, styrka och en skidåkare som är aktiv. Fungerar mindre bra när underlaget mjuknar och är ojämnt och är riktigt jobbiga i lössnön där de antingen går rakt fram eller skär ned. Jag upplever Salomon som kvickar in i svängen och mer svängvillig än Fischer. Ficher kräver lite mer kraft och kantisättning vilket iofs. gör den något mer lätthanterlig när det blir brant. Båda två mycket bra skidor, men något ensidiga, hög fart på hårt underlag är vad som gäller! Jag har testat både skidorna i 170 cm.

Salomon Streetracer 10 har samma mått som EQ 10 SC men är betydligt mjukare vilket gör skidan mer allsidig. Tillskillnad från en ren "racecarver" går de riktigt bra även på mjukt underlag och tack vare sin mjuka framände lyfter de någorlunda i lössnön! De är dock inte lika exakta och fartstabila som EQ och kan upplevas som riktigt fladdriga om de körs på sladd (gör inte det...). Med vassa kanter och högt tryck på kanten fungerar de bra även i branta isiga pister även om de inte ger samma stabilitet som EQ eller RC4.

Mitt val? Streetracer 10, 170 cm. Första dagen var det mjukt i pisterna och skidorna var vansinnigt roliga. Dag 2 var det stenhårt och jag kanande omkring som "Bambi på hal is", trodde jag hade gjort en riktigt dålig affär. Men efter en "raceslipning" med 87 gr. hängning bytte skidan karaktär och visade sig kunna hålla emot även i hög hastighet på hårt underlag (intressant hur mycket slipningen betyder för hur en skida upplevs och beter sig). På hårt underlag måste dock skidan köras med bestämdhet på skär, annars fladdrar den mjuka framänden som en vindflöjel, med rätt tryck blir skidan stabil även i höga hastigheter (på sladd är den hemsk...).

That´s all kids! / MM

rossignols oversize gamla modell, inte den nya!!!den gamla e röd,vit,blå
fishers rc4
scott aztec

Tack för svaren än så länge. Vad gäller åkandet i lösnö så spelar det inte så stor roll då jag helldre åker bräda ifall det skulle vara fallet.
Vad jag är intresserad av är hård alternativ lite lösare pist.

skidorna du har tittat på ska åkas i så kort längd som möjligt. 165 är minimilängd för tävlingsåknade killar men eftersom du är 180 så kan 170 funka.

Är din prio hög fart i hård pist tycker jag du ska titta närmare på Salomon EQ 10 SC. Extremt svängvillig skida som ger hög utdelning till den duktige åkaren. Enligt mitt tycke roligare än Fischern , men det är en smaksak! (Men Streetracern är mer allsidig...)

MVH/MM

Tillbaka
Topp