Vilka skidor ska man köpa?

NisseF

Ny medlem
Tja! Jag hade tänkt köpa ett par skidor till min säsongning. Själv har jag inte så stor kolla på vad som finns. Finns det någon som är duktig?? Det jag vill ha twintips som även är bra att åka offpist med. Har någon något förslag?

Tacksam för svar

//Nils

Vart skall du åka?
Vikt/längd?
Åkstil?
Vad har du åkt på tidigare, gillade du dessa skidorna?
Vart skall du åka mest, park, pist, offpist, tura?

Finns 100 frågor till och sedan kommer du nog få 100 svar med.
Smaken är som baken, åk på en skidtestarhelg och prova.

Det kanske låter hårt och kyligt men ärligt talat spelar det nog inte speciellt stor roll vilka lagg du väljer.
Sikta på en twintip med ca 90-105 mm midja (beroende på vart du ska åka mest, Sverige, alperna, US and A?). Välj inte en symmetrisk skida, alltså skärningens mitt ska sitta närmare tailen än nosen, eller alternativt vara riktigt bra balanserad (läs Line, Hendryx m.fl.).
Välj heller inte en för styv skida då den förmodligen kommer hålla dig tillbaka, det är mycket bättre att ha en mer lättåkt skida.
För att finna ut ungefär vilken längd du ska ha kan du använda Ola Rockbergs skidlängdsguide som finns klistrad i forumet.

snalla, snalla. du ar ny har, visst, men leta lite i forumet innan. nar du blir medlem accepterar du ju medlemsreglerna, sa det ar val inte for mycket begart att man haller sig till dessa?

"2. Forumets regler

2.1 Innan du skriver

Sök igenom forumet så att ingen redan har ställt och fått svar på frågan du tänker ställa.

Kontrollera att du är i rätt forum innan du postar ditt inlägg.

Läs klistrade trådar i forum du tänkte skriva i."

Ta ett par kvällar och gräv ner dig i Utrustning-forumets mörka vrår och du hittar massvis med info i ämnet. Frågan är ställd säkert hundra gånger tidigare. Iofs uppdateras marknaden ständigt, så trådar blir inaktuella efterhand. Just för att förenkla för de förmodat hundra till som kommer att ställa exakt samma fråga den närmaste månaden så kan jag ju kort kommentera det hela.

Ska det köra mycket park, gå inte upp för högt i midjebredd. Då passar 90-105mm bra, precis som Lima-ko säger. Rocker är ett måste i den breddklassen för att man ska få ett flyt i lösare snö som anses som ok med dagens mått.

Ska du fokusera på offpist, och ser parken mer som ett komplement, gå upp till 110-120 i midjebredd. Även här är rocker ett måste, men inte för flytet, utan för att göra en så stor skida smidigt och rolig.

Ett annat alternativ är att välja två par skidor. Ett par parkskidor i 85-100mm-klassen, och ett par bc-jibbers i 110-125mm-klassen. Då slipper du kompromissa och kan optimera mer för respektive användningsområde.

Det ständiga rådet är också att se över pjäxorna innan du ger dig upp på rejäla midjebredder. Att åka en 120mm-skida med några löst sittande 70-90-flexpjäxor, eller med tvåspännes parkpjux är en ren pina i de flesta fall.

Tillbaka
Topp