Vilka skidor skall jag ha?

Kimson

Ny medlem
Hej!
Ja har ett problem som alla andra har.
Vilka skidor man ska välja.
Jag är 176 cm lång, har tävlings åkt i tre år men slutat. åker i alla backar tillomed Väggen.
Vill fortfarande ha en ganska hård pist skida, hoppar sällan.
Spelar ingen roll om det är fjolårets modell

Tacksam för svar.

Just det, ja kollade på en Völkl p60 170cm fjolåretsmodel sa dem, de såg inte så nya ut och hittade ingenting när ja googlade lite. Är dessa rätt skida för mig? och är dessa fjolårets model?

Senast ändrad:
Eftersom du inte ens förstår att din kroppslängd är det mest ointressanta informationen du kan ange näst efter din filmsmak så kan jag bara rekomendera dig att PROVA på så mkt möjligt och absolut inte lyssna på oss här på freeride förrän du har koll nog att sålla bland råden här.

:o Jag vill veta vilken läng på skidan jag borde ha också (srry mitt fel).
Istället för att skälla ut en tonåring som inte vet bättre kan du väl, fråga mig vad du behöver veta. Jag vet inte alls vad NI/DU behöver veta . Har inte varit inne i skidvärlden på ett år (efter jag lagt av) pga resa.

Jag är tyvärr inget bra på att rekommendera skidor men jag vet att de som brukar göra det gärna vill veta (förutom det du skrivet) vikt, kön, ålder och var du vill åka (åker du off-pist).

Hoppas du hittar ett par skidor du trivs med!

Jag tycker inte jag skällde på dig (det är många som gjort liknande inlägg, man orkar inte vara snäll i längden) men du har rätt i att det hade varit bättre att säga vad du behöver ange för att få bättre råd om det inte vore för det att jag tror att du behöver få lite bättre allmän koll på vad som är viktigt för DIG innan du börjar be om råd här.
Så återigen hyr och prova runt, om du köper baserat på råd härifrån så är risken stor att du inte köper det du egentligen ville ha.

Ok, jag vill bara sålla ut massa modeler, också tänkte jag eftersom ni vet på ett ungefär vad jag behöver så slipper jag prova så många.
Kön:man
ålder:15
Vikt 52kg
åker:I pisten, aldrig offpist väldigt sällan där räcker mina pist skidor till.

Så börjar vi om igen xD

Har innan haft: Head Slalom team och Fischer RC4 SC/SL vet ej.(om det kan hjälpa er :s)
Ungefär en avskalad tävlingsskida skulle jag vilja ha, vet ej om det är så bra men tycker det är skönt att åka på.

Senast ändrad:
ok, eftersom man inte har så stor budget, så funderade jag på.
Head xrc 500 (vet ej kanske e för lätt för mig?)
elller kanske Rossignol zx sport? Atomic metron 7/4 eller 9/4
Någon som kan rekomendera någon annan model?

Detta är freeride, inte pistride... Glid över till www.epicski.com istället, där är fler liksinnade som inte funnit pudret än.

Hej Kimson! Det är abolut OK att fråga om pistskidor på Freeride ...

Eftersom du tävlingsåkt skulle jag absolut avråda från att köpa någon av de lite billigare modellerna som ZX Sport och XCR 500, risken är stor att du uppfattar dem alltför mesiga. Gå då istället upp minst ett snäpp i sortimentet till Z5 respektive XCR 800 (de hette så förr i alla fall).

Är din penningpung begränsad ... kan det vara idé att titta närmare på någon av följande skidor som får betecknas som avancerad allround pistskidor:

Völkl Supersport S5
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70401009

K2 Moto Cross
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70405241

Ta en titt hos SC på reaskidor, här finns en del godis ...
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=51

Du kan naturligtvis även handla skidor hos i din lokala skidbod eller hos Hasse i Andermatt.

;-) / MM

xD, hittar du ingen svensk sida :p, dessa skidor kanske finns i svenska affärer.
Vad tror du/ni om völkl p60 från förra året :s?

Om jag inte tar fel var P60 Völkls "värsta" butiksracers tidigare. Finns väl både som slalom och storslalom och eventuell någon mer modell. Är säkert en grymt bra skida om man är ute efter något med tävlingsstuk. Möjligtvis lite för tufft för allroundbruk ... känns inte som man pratar om P60 i samma sammanhang som XCR 500 och ZX Sport ...

/MM

xD nej ja vet men det var grymt bra pris på den med marker bindning. hehe
Sedan fanns det någon rossignol zenith kmr inte ihåg vilken
Hur gamla är p60 är dem från förra säsongen eller är de äldre?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp