Vilka skidor som skidlärare?

Filip_H

Ny medlem
Hej!

Jag skall åka ner till St. Anton en säsong och jobba som skidlärare där. Jag hade tänkt köpa nya skidor och pjäxor och undrar om det är någon som skulle kunna ge lite rekommendationer? Ska man satsa på ett par helcarving eller twintips? Ska ju ha dem även när jag inte är skidlärare. Vill gärna ha ett par som funkar till det mesta. Priset spelar ingen roll, då det finns rätt mycket att fynda från förra säsongen nu. Skulle gärna vilja ha lite tips och råd.

MVH Filip

Jobbar själv som skidlärare och har vart på lite olika ställen. Dock inte i Österrike men jag vet att Österrikarna överlag är väldigt faschinerade av racing och carving, och pisterna kan ju bli några mil långa, så en grym pistskida är bra att ha. Men samtidigt vill du ha en kul skida att åka med på dina lediga dagar, förhoppningsvis i djupt puder. Faktum är att du kommer att få kompromissa på något sätt, om du bara ska ha en skida.

I Jackson Hole hade jag ett par Head iXRC 1200 SW 177 cm samt ett par Ross B4 185 cm, kompletterade varann perfekt. Många skidlärare åkte runt på hybrider (Head Monster, Völkl AC4, Nordica HotRod, Ross B2 m.fl.) och de hade inte i närheten av så kul som jag hade i puder med mina B4 eller i pisten/puckeln med mina Head.

Vad det gäller pjäxor, gå till en bootfitter och få vad som passar just din fot.

hej har själv jobbar x år som skidlärare nu... se på vilka du kommer ha som elever. och glöm allt med ett par... in förskaffa dej ett par svängiga till skidskola som du lett kan instruera med... och en för park och en för lössnö!!!! så har du allt... köp dom du ska ha i pist så du kan lura på mamma eller pappa din när du kommer hem och inte behöver de längre...

Tillbaka
Topp