Vilka skidor till en medelbra åkare

Jocce5

Ny medlem
Hej jag väljer mellan 2 modeller som jag får till bra pris nordica hot Rod 74 eller Salomon enduro rx750 båda är 168cm och jag är 179 cm 76kg. Jag ser mig själv som en medelbra åkare som inte åkt utför på flera år, och är ute efter en smidig lättåkt skida. Det blir många lugna åk i familjebacken med barnen, men i bland lite tuffare åkning. Jag är alltså en medelåkare i nederkant skulle jag vilja säga så vilken skida passar mig bäst av dessa för att utveckla min teknik.

Tror du kommer uppskatta en lite bredare 84-90 mm skida och minst 175 cm i längd mycket mer. Vill du svänga mycket och lätt men även kunna dundra på lite då och då så funkar en radie på 15-18 m bra.

Har du inte åkt på flera år så är det en helt annan upplevelse nu när de flesta skidor har rocker och upplevs kortare än vad de är.

Är det så länge sen du åkt att du inte heller åkt carvingskidor så avundas jag dig då du har "The Revelation" framför dig :)

Bäst är om du har möjlighet att prova några olika skidor.

Rekommenderar Völkl RTM 84, 176cm. Många säger att detta är en skida för avancerade åkare, men jag tycker att detta känns som en skida för alla. Upplever den som extremt lättåkt, både på skär och i sladd. I Hemsedal hade de dessa som standard hyrskida till alla åkare. Den här skidan svänger jättelätt redan i låg fart (tror att det till stor del beror på full-rockern) samtidigt är den jättestabil i hög fart och med hög press. Här får du en skida att utveckla din teknik med samtidigt som jag tror att den kommer att fungera utmärkt redan från början.

(Om någon tycker att jag är ute och cyklar när jag rekommenderar denna till en "medelåkare i nederkant" får de väl skrika här.)

Tack för svaren :) det blev salomonskidan dels pga ekonomiska orsaker, fick den för 50% av ord pris samt att
jag samtidigt skulle köpa skidor till sambon hos samma handlare, de recensioner jag hittat på nätet har varit mycket bra så jag får hoppas den passar mig bra. Jag minns inte riktigt när jag åkte sist men det kan vara 7-10 år sedan typ:| Ska bli spännande och testa det här med carving och grejer:|

Förstod att du köpte Salomon enduro rx750, vad fick du betala för dessa? har ett par nya/begagnade på gång och vet inte riktigt vad de kan vara värda??

Tillbaka
Topp