Vilka skidor till lång snowboardåkare?

Iron_Patrik

Medlem
Hej!
Jag slutade åka skidor för 18 år sen men har åkt snowboard under tiden. Nu har jag blivit sugen på att köpa ett par skidor också för att ha som komplement och få lite omväxling.
Jag är helt lost på vilka skidor jag ska ha och man kan inte alltid lita på alla försäljare.
Så vad bör jag köpa för skidor om jag vill ha en "all mountain" skida med inte allt för stor svängradie.
Jag:
193cm
80kg
Har tight budget, har inga problem att köpa begagnat men då är det max 2000kr som gäller (inkl bindning).
Har bara åkt på carvingskidor en gång 2003 men då kändes det väldigt enkelt.

Skidorna:
Längd?
Svängradie?
Bra/dåligt att köpa uthyrningsskidor?
Något särskilt märke som är bra/dåligt?

/Patrik

Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre
+ Tuffare på after skin ;)

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"
Tänkte komma på 3 på respektive +/- men men...

En "rak" skida är i allmänhet mer förlåtande och låter åkaren själv ,i större utsträckning, bestämma svängradien osv i lösare underlag. En skida med mycket sväng (mycket skärning) inbjuder till lekfullare åkning och tightare svängar men hookar lätt i dålig snö och i lösare snö.

några riktlinjer.

- Var inte rädd för att välja en lång skida, du tjänar på det överallt förutom i parken men där är inte längd någon större nackdel.

- Välj skidans egenskaper efter vart du helst vill åka och vart du mest kommer åka. Vill du alltså åka puder men mest kommer åka skare så får du helt enkelt kompromissa, en skida som är grym på allt finns inte.

- Var inte heller rädd för breda skidor, en skida runt 87-95 mm skulle jag tro kunna fungerar, plus/minus några mm beroende på vad du prioriterar. Allt upp till 110 mm skulle jag vilja klassa som allround för en offpistskida.

- Hur vill du att skidan ska bete sig? Vill du att den ska gå som ett lok så väljer du en styv och ganska rak skida eller en mjukare/mer skärning för livligare åkegenskaper. Att tänka på är även att mjukare skidor upplevs som mer lättåkta.

- Bindningarna är viktiga, vill du kunna använda trekkers är det bökigt med Ross/lookbindningar. Se till att du väljer en DIN-skala som passar dig och även ger lite utrymme att utvecklas.

Som vanligt har man väl säkert missat något så känn er fria att fylla på.
Ännu mer som vanligt prova olika skidor innan du bestämmer dig, om du har möjligheten.

Uthyrningsskidor är ofta i ganska kasst skick (beror på hur väl butiken sköter dem iofs) och i regel ganska dåliga skidor. Få är butikerna med bra skidor, speciellt ur freeride-facket (dit räknar jag allround, en pistskida med 70mm midja blir aldrig allround).

Finns inga dåliga märken, finns märken som har kvalitétsproblem på vissa skidor osv dock...

Några exempel på skidor som skulle kunna passa är Goodha 87 (förra året hette de 181, har ett par till salu ;)), Völkl Bridge, Völkl Mantra, Line Prophet 90 osv osv osv... Kika runt lite i skiddatabasen efter du har bestämt dig för hur du vill att en skida ska bete sig och posta sedan vad du kommit fram till :)

Senast ändrad:
Jarle - grymt bra inlägg, tack!
Jag kommer nog mest att använda skidorna när det är hårt i backen, känns som man får bättre kantgrepp med skidor än snowboard när det är isigt. Men jag vet inte, det kanske blir så att jag gör en helomvändning och åker mer skidor än snowboard. Fast snowboard är grymt i puder ;)
Vill dock inte ha en ren pistskida.

När du snackar bredd antar jag att det är midjemåttet.
Men är 180-190cm en lagom längd?

Grejen är att det brinner lite i knutarna.
Dom rear ut nya fjolårs- och beg uthyrningsskidor där jag bor, åre.
Nya skidor som kostade ca 6-7000 ifjol kan man få för ca 2000kr nu så jag är lite i valet och kvalet om det är lika bra att kosta på lite extra och köpa "bra" skidor på en gång.
Eller om jag ska nöja mig med några halvslitna (men billigare) uthyrningsskidor.

Skiljer det mycket mellan olika bindningar och vad kostar det?

Sen det här med twintip, känns lite som att jag vill ha iallafall lite uppböjt där bak. Inte för att jag kommer bo i parken direkt men kan ändå vara kul att kunna åka baklänges någongång ;)

Senast ändrad:
Jarle sa:
Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre
+ Tuffare på after skin ;)

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"
Tänkte komma på 3 på respektive +/- men men...
Där har vi det! Hårda skidor är generellt sett bättre!
(Vem vill ha mjuka paket på julafton? Nä, just det!)

Riktigt bra skrivet för övrigt.
Jag passar på att bifoga två riktigt bra länkar i ämnet:
https://www.freeride.se/content/92/
https://www.freeride.se/skidatabase/2009/

Iron_Patrik sa:
det kanske blir så att jag gör en helomvändning och åker mer skidor än snowboard. Fast snowboard är grymt i puder ;)
Iom att du bor i Åre kommer du troligen byta till skidor då du bara tänkte använda brädan i puder ;)

Iron_Patrik sa:
När du snackar bredd antar jag att det är midjemåttet.
Men är 180-190cm en lagom längd?
Bredden har du förstått precis, skidor med snäv radie har ju dock lite mer bäryta vid samma midjebredd som en rakare skida, ganska logiskt.

Iron_Patrik sa:
Grejen är att det brinner lite i knutarna.
Dom rear ut nya fjolårs- och beg uthyrningsskidor där jag bor, åre.
Nya skidor som kostade ca 6-7000 ifjol kan man få för ca 2000kr nu så jag är lite i valet och kvalet om det är lika bra att kosta på lite extra och köpa "bra" skidor på en gång.
Eller om jag ska nöja mig med några halvslitna (men billigare) uthyrningsskidor.
Kan ju alltid kolla på vad det finns för grejer där, men sannolikheten för att det finns något som passar dig, med bra bindningar och i bra skick (läs OK) är ganska liten. Åre = med mycket turister = mycket uthyrning = slitna grejer, dessutom brukar hyrbindningar vara riktigt risiga, speciellt eftersom de sitter på en räls som gör att man kan ha olika storlekar på pjäxorna, tyvärr är dessa räls i regel värdelösa, de glappar, går sönder och ger ganska dålig kraftöverföring till skidan då de är slappa i sidled.

Iron_Patrik sa:
Skiljer det mycket mellan olika bindningar och vad kostar det?
Det är stor skillnad på bindningar, väldigt stor skillnad, här står en del jag skrivit https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221&p=1#r444168 men sök runt lite i forumet så hittar du en hel del om det. Jag skulle tro att du gör bäst i att skaffa en 12/14 bindning...

Iron_Patrik sa:
Sen det här med twintip, känns lite som att jag vill ha iallafall lite uppböjt där bak. Inte för att jag kommer bo i parken direkt men kan ändå vara kul att kunna åka baklänges någongång ;)
Kolla på de lite styvare skidorna med full/semi twin, finns väldigt mycket där (speciellt bland dem med ~85-100 midja)

Har någon påstått något annat Nojlas? ;)

Haha! Har aldrig varit i Åre på vintern men jag hoppas du har fel ;)
Okej fick för mig att det var bra och smidigt med hyrbindningar men när du säger det så låter det rätt självklart att dom inte är lika "stabila".
Bra länkar förresten, hamnade på 180-185cm så då var jag inte så tokigt ute.

Jag ska se om jag hittar något imorgon, isåfall skriver jag vad det blev så får ni recensera.
Tack för all hjälp!!!

Tillbaka
Topp