Vilka skidor väljer jag?

nisse66

Ny medlem
Vilka skidor väljer jag?
Jag har ett problem. Jag ska till att köpa skidor (begagnat) men är totalt okunnig på skidors olika mått och andra egenskaper. Jag är medelgod åkare och håller mig uteslutande i pisten. Gillar korta svängar med något aggresiv åkning. 177 cm och stabila 90 kg.

Har upplevt hyrskidorna (rossignol roc x) något fladdriga för min smak.
Gillar alltså när det känns "stabilt".

/Stefan

Vilka skidor väljer jag?
finns ju enorma mängder av skidor som faller in i den gruppen, särskilt som du ska köpa begagnat. du får nästan lista skidor som du spanat in dig på...
gillar själv nordica dobermann spitfire, stabila även för din vikt och radien är inga problem.

Vilka skidor väljer jag?
okej, har kollat in några begagnade nu.
Rossignol B2 2004 , Atomic GS C (GS 9) , Rossignol zenith Z5
Skillnader på dessa skidor? ... som sagt 177 cm , 90 kg , föredrar korta svängar i pist.
Hjälp...

Senast ändrad:
Vilka skidor väljer jag?
Ross B2 är en gammal skidmodell som knappast övertygar som kortsvängsskida i pist. Skippa den.

Både Atomic GS9 och Ross Z5 är bra skidor som kan fungera för dig. GS9 är sannolikt mer krävande men kan ge dig bättre stabilitet. Z5 lite mer allround och lättsammare. Köp inte för kort. Med tanke på din vikt bör du ha > 170 cm av dessa skidor. Ju längre skida desto stabilare ...

/MM

Vilka skidor väljer jag?
Z5 är ju en bra rolig skida får jag säga faktiskt.
ett litet tips är att du borde kolla på fischer progressor 8 eller 9 plus,båda två är väldigt stabila,tunga och sköna.
jag har samma pannor som dig,och dom är grymt sköna :)
//max

Tillbaka
Topp