Vilka skidor?

suseen

Ny medlem
Vilka skidor?
Jag ska köpa nya skidor och skulle med glädje mottaga några tips!

Jag har åkt skidor i snitt ca 1.5-2/v per år sen jag var i 9-års åldern (är 18 nu) men tog typ 2 års paus då jag prövade på snowboardåkning. Jag skulle säga att jag är en medelgod åkare som vill utvecklas.
Den mesta tiden på berget tillbringar jag i pisten men tar även gärna en sväng i offpisten och på senare år har jag försökt våga mig på parken.
Så kanske en all-mountain skida? Men det är framförallt en pistskida jag söker...

Jag har gått i skidskola 2-3ggr, 1 vecka per gång, så har fått hjälp med tekniken så den är väll helt okej.
Är 165 lång och väger 58kg.
Är positivt inställd till damskidor men det är inget krav...
Jag åker i både svenska och utländska fjäll.

Det viktigaste är att det blir en trygg skida med bra isgrepp.

Vad tror ni passar mig bäst, en mjuk eller styv skida?

Har iaf kollat lite på dessa skidor:

1. Dynastar Exclusive White

2. Salomon Origins Amethyst + Z10 Ti

3. HEADCOOL THANG

4. Extrem Boop

5. Fischer Vision Inspire

Vad tror ni om det?!

Vilka skidor?
Okej jag kör väl först då.. :)

Om de modellerna du nämner har jag bara hört talas om Headskidan samt Dynastarskidan, och dessa har jag bara hört positiva saker om!

Den stora frågan jag tycker du ska ställa dig är ifall du ska ha en damskida eller inte. Förutom mer feminim grafik och design är den generella damskidan mjukare och mer lättåkt än andra skidor samt att viktskalan på bindningen inte går så högt. Vissa damskidor har också en extra "uppbyggnad" under den bakre delen av bindningen så att kroppen tvingas fram och du får tyngpunkten på rätt ställe - mitt över skidan. Detta finns främst på enklare damskidor för att underlätta för åkaren att lättare komma in i sväng (tex om åkaren inte är van vid carvingtekniken).

Men men, nog om det. Jag tycker nog du ska satsa på en damskida, men gå gärna upp ett snäpp här. Titta på de lite mer avancerade skidorna som du kan ha även när du utvecklats lite i din åkning. Då får du en tryggare och stabilare skida som inte sviker dig. Ett enkelt knep att få en tryggare skida är också att gå upp i längd. Det gör ingenting om skidan är lika lång som dig själv.

Sen är det det här med allmountainskidor... Leverantörerna skriver att skidor med "78 mm i midjan är brett och bra för att klara offpist". Det finns ingen skida under 95-100 mm som är BRA i offpist, så är det. Därför är det ännu viktigare att du inte köper en för kort skida, ju längre skida du har, desto bättre bärkraft.

K2 har också bra damskidor, kika lite där också :)

Hoppas detta hjälper dig lite i alla fall. Lycka till!

Tillbaka
Topp